5 tips om sneller te lezen
Soms zie je door de documenten je kantoor niet meer. Gelukkig is er een hulpmiddeltje dat je dubbel zo snel door dat leesvoer helpt: snellezen. Jobat geeft je 5 tips.
Hoogproductieve mensen passen, bewust en/of onbewust, enkele trucjes toe die heel eenvoudig over te nemen zijn. Waarschijnlijk klinken sommige 'geheimen' je zelfs bekend in de oren. Maar wees eerlijk: hoeveel van deze tips paste je tot nu ook echt toe?
Productieve mensen voelen hun dagritme perfect aan en houden daar rekening mee wanneer ze hun werkdag indelen. Stel jezelf de vraag: ben jij een ochtendmens met een dipje na de lunch? Of heb je net extra energie als het einde van de dag (en de deadline) nadert? Maak van jouw piekmomenten gebruik om de moeilijkste taken af te werken en hou die opkuis van je mailbox voor een minder geconcentreerd moment.
Productieve mensen geloven niet in multitasking. Een rapport afwerken terwijl je om de haverklap je mailbox (én Facebook én Twitter) checkt? Tijdverlies, want elke keer je een ander venster opent, verlies je de focus. Werk liever taak per taak af en lees dan je mails. Wedden dat je tijd over hebt om ze ook meteen te beantwoorden?
Productieve mensen weten dat voeding ervoor zorgt dat hun 'motor' de hele dag goed blijft draaien. Geen fastfood en cola, want dat zorgt voor een korte energiepiek met bijbehorende crash na de middag. Ok geen al te zware lunch, want daarvan dommel je zo in slaap achter je bureau. Wel op het menu: een lichte maaltijd met proteïnerijke voeding, zodat de energie gelijkmatig verspreid wordt en tussendoor snacks als fruit, zaden en nootjes.
Productieve mensen proberen niet om alles in hun eentje te beredderen. Niet alleen weten ze hoe ze hun werk moeten aanpakken, ze zijn ook prima managers. Delegeren is de boodschap: kijk daarom na welke tijdrovende taken je kan uitbesteden om meer specifieke opdrachten sneller tot een beter einde te brengen.
Productieve mensen zeggen wel eens 'jammer, maar helaas' tegen opdrachten waarvan ze weten dat ze in de weg komen te staan van al lopende projecten. Soms is het zelfs een noodzaak als je al het andere werk tot een efficiënt einde wil brengen. Samengevat: prioriteiten stellen en je daaraan houden, loont.
Productieve mensen nemen de tijd om te bewegen in plaats van 's avonds languit in de zetel te liggen. Misschien verrassend op het eerste gezicht – hoe komt het dat collega X na zo'n zware werkdag nog puf over heeft om de gym in te duiken? - maar niet meer dan logisch. Bewegen zorgt voor energie. Test het zelf en zie wat een verfrissende wandeling van 10 minuten tijdens de lunchpauze met je energiepeil doet in de namiddag.
Productieve mensen weten dat het slim is om nu een beetje tijd uit te trekken om straks heel veel tijd te sparen. Bijvoorbeeld: het lukt maar niet om je bureau op te ruimen, maar zo verlies je bij elke opdracht kostbare tijd om alles terug te vinden. Reken maar even uit hoeveel uren je per week kan winnen als je nu meteen van start gaat met operatie “Grote Schoonmaak”.
(jn) - Bron: www.businessinsider.com
24 november 2011Soms zie je door de documenten je kantoor niet meer. Gelukkig is er een hulpmiddeltje dat je dubbel zo snel door dat leesvoer helpt: snellezen. Jobat geeft je 5 tips.
Soms zie je door de documenten je kantoor niet meer. Om nog niet te spreken van de mails in je inbox. Gelukkig is er een hulpmiddeltje dat je dubbel zo snel door dat leesvoer helpt: snellezen.
Je collega, die dezelfde job heeft als jij, werkt vlugger. Toch halen jullie beiden de doelstellingen. Mag je baas je vragen om sneller te werken?
Facebook, hotmail, nieuwssites: het leidt ons allemaal af. Niet verwonderlijk dat we vaak met privé-zaken bezig zijn tijdens de werkuren.
Iedereen heeft het wel eens te druk. Maar als je werk echt je leven overneemt, is het misschien tijd om wat vaart te minderen. Deze 8 tips helpen je al aardig op weg.
Zeven op tien gezinnen verkeert ’s ochtends in tijdnood. Bij gezinnen met jonge kinderen geldt dat zelfs in driekwart van de gevallen.
Tijdens de eerste 31 minuten van de dag doen kantoorwerkers eigenlijk niets anders dan koffie drinken, bijpraten en de krant lezen. Of Facebook checken!
Hard werken is niet hetzelfde als 'echt' werken. Volgens Gaylan Nielson, auteur van het boek 'Why people are working harder than ever but accomplishing less', verkwanselen we de helft van onze tijd aan 'fake work'.
‘En, vertel eens iets over jezelf.’ Het is de simpelste vraag ooit, en toch is de kans groot dat je niet meteen een antwoord klaar hebt.