Waarom is de start van je presentatie zo cruciaal?
Hoe grijp je binnen de eerste seconden van jouw (online) presentatie de aandacht van je publiek?
Maar wat dan wél? Hoe maak jij duidelijk aan de buitenwereld waarvoor ze je mogen wakker bellen, zonder jezelf in een hokje te wurmen? Simpel: ga op zoek naar de verbindende lijnen in de veelheid of… vind de rode draad in jouw verhaal! Het helpt je om...
Een rode draad is een gemeenschappelijke factor, een lijn die je kan terugvinden in alles wat je doet. Het ‘bos’ in jouw ‘bomen’ zeg maar. Rode draden komen in verschillende soorten en maten. De ene is niet perse belangrijker dan de andere, maar ze dienen vaak gewoon een ander doel. Voor zover dat mogelijk is (want soms heb je wel een overlap), kan je ze opdelen in 4 verschillende categorieën.
Deze dient voor jezelf als keuzekompas, maar je kan het ook in je communicatie verwerken om klanten emotioneel te laten connecteren met jouw verhaal. Als je vertelt vanuit jouw 'waarom', heb je meestal de aandacht te pakken van de tegenpartij en wordt die ook nieuwsgierig naar jouw 'hoe' en 'wat'.
Zo doet ‘positivoloog’ Maaike Verstraete het: "Ik wil een alternatief bieden voor de focus op problemen. Ik wil bijdragen aan een nieuw antwoord op mensenvragen - een antwoord dat vertrekt vanuit kracht. Omdat ik geloof dat we daarmee veel verder komen dan vanuit tekort en zwakte."
Maar wat doe je dan precies? Als creatieve generalist kan dat natuurlijk heel veel zijn, en is het sowieso niet slim om in droge opsommingen te vervallen. Een manier om dit te bundelen is te kijken naar wat het effect is van wat je doet. Handig voor als je jezelf moet pitchen, maar ook om aan jouw opdrachtgever en/of klanten duidelijk te maken wat je voor hen oplost.
Bij ‘content queen’ Anouck Meier gaat dat als volgt: “Ik leer ondernemers, dienstverleners, vrije beroepers, coaches & consultants hoe je met steengoede content bovendrijft in een zee van online middelmatigheid, clickbait & fake news. Geen gortdroge bedrijfs-blabla, maar waardevolle informatie waarmee je je doelgroep aantrekt en overtuigt.”
Als je een uitgesproken persoonlijkheid, stijl of rol hebt, kan je dit gebruiken als kapstok. Want een label hoeft niet altijd slecht of beperkend te zijn. De kunst is om er één te vinden die jouw gesprekspartner waardevolle info geeft maar ook nieuwsgierig maakt, én jou nog voldoende speelruimte en vrijheid biedt.
Je kan zelfs combinaties maken, of een meervoudige identiteit gebruiken, zoals bijvoorbeeld Arnout Van den Bossche doet met zijn ‘jobomschrijving’ als ‘Chief Executive Comedian’, waarbij hij een mooie link legt tussen zijn verleden als consultant in het bedrijfsleven en zijn huidige rol als comedian. (Die link is trouwens ook een rode draad in zijn show ‘Burn-out voor beginners’ en zijn cartoons in Metro.)
Een rode draad zit hem natuurlijk ook vaak in de doelgroep of de klanten voor wie jij het liefste werkt. Wie bedien jij eigenlijk? Voor wat type mensen los jij iets op? Als het antwoord hierop specifiek genoeg is, kan dit heel handig zijn om jouw verhaal te positioneren.
Zo richt Lien De Pau, serieel onderneemster en oprichtster van de Business School ‘Travak’, zich op vrouwelijke solo-ondernemers die zichzelf zien als ‘freedompreneur’, of ‘goestendoenders’ zoals zij ze soms noemt.
(sd)
Wil je meer te weten komen over deze verschillende soorten rode draden en hoe je ze in de praktijk kan toepassen? Schrijf je dan snel in voor het gratis webinar dat Silvia Derom, creatieve generalisten-coach, geeft op 31 maart 2020.
Silvia Derom, multigepassioneerde coach en trainer, maakte van veelzijdigheid haar specialiteit. Ze richt zich op creatieve generalisten, een doelgroep die gekenmerkt wordt door een brede interesse en een grote behoefte aan variatie. Meer info: Creatievegeneralist.be
19 maart 2020Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Hoe grijp je binnen de eerste seconden van jouw (online) presentatie de aandacht van je publiek?
Zeker in het tijdperk van het hybride werken is een ergonomische en gezonde werkplek cruciaal. Sommige bedrijven zetten dit hoog op de agenda.
De meeste ingenieurs verdienen goed hun brood. Natuurlijk zijn er flinke verschillen naargelang de plaats van tewerkstelling, het aantal jaren ervaring enz...
We vroegen een 53-jarige medewerker bij een drukkerscollectief hoeveel hij verdient en wat zijn job precies inhoudt...
Krista Kempeneers weet als hoofd reward services van BNP Paribas Fortis alles over verloning. Ze verduidelijkt wat het salarispakket allemaal omvat.
4 op de 10 werkgevers kent extra verlof toe bovenop wettelijk verlof. Hoe zit dat precies?
De zomer is zalig... Maar minder fijn is het om te werken op heel warme dagen. Met deze tips hou je je hoofd koel.
Mijn baas vindt dat ik ongezond leef en te vaak afwezig ben. Kan hij me dwingen 'gezonder' te leven?
Een werkgever die timet hoelang je met een opdracht bezig bent... Het is niet alleen ergerlijk, maar het druist ook in tegen de privacywetgeving.