Personal branding voor creatieve generalisten
Een creatieve generalist is iemand met een breed interesseveld, of iemand die niet te reduceren is tot één titel. Wanneer komen zij het best tot hun recht?
“Als kind had ik verschillende hobby's en koos ik een studierichting waarin je 'van alles wat' kreeg. Als mensen mij vroegen wat ik nu het liefste deed, kon ik onmogelijk op die vraag antwoorden”, vertelt Veerle Steyaert, loopbaancoach bij A-Lissome. “Ik deed het allemaal graag en vond alles interessant”, vertelt Veerle, die lange tijd als hulpverlener in de Bijzondere Jeugdzorg werkte.
“Tot ik tijdens het grasduinen op het internet op de term ‘creatieve generalist’ stootte en er een nieuwe wereld voor mij openging”, weet Steyaert. “Creatieve generalisten zijn mensen met veel interesses. Ze willen niet kiezen voor één domein of interesse, want dat beperkt hen.”
Veel creatieve generalisten botsen op de heersende overtuigingen in de maatschappij. “Zo zou het niet goed zijn om verschillende korte jobs op je cv te hebben staan. Terwijl creatieve generalisten net die eigenschappen hebben die specialisten minder hebben en daardoor vullen ze elkaar mooi aan.” Met Steyaert overlopen we vier kenmerken.
Generalisten hebben de gave om snel te zien hoe bepaalde systemen en processen in elkaar zitten. “Projectmatig werken of werken via outsourcing kan voor hen een goede optie zijn. Ze kunnen snel opstarten in een nieuw project of op een nieuwe werkplek. En eenmaal ze weten hoe alles in elkaar zit en dreigen hun interesse te verliezen, is het project afgerond”, stelt Steyaert, die opmerkt dat ook veel creatieve generalisten kiezen voor het ondernemerschap.
Doordat ze veel interesses hebben, zullen creatieve generalisten sneller verbanden leggen tussen zaken die ogenschijnlijk niets met elkaar te maken hebben. “Een generalist kan op die manier een nieuwe wind doen waaien in een bedrijf door de dingen vanuit een ander perspectief te bekijken.”
Creatieve generalisten hebben een voortdurende honger naar nieuwe kennis. “Ze hebben geen schrik om zich te smijten op nieuwe materie. Integendeel, ze willen er zo veel mogelijk over te weten komen. Daardoor kunnen ze gemakkelijk veel informatie verwerken en hoofd- van bijzaken onderscheiden.”
Hun leerhonger en veelheid aan interesses maakt dat creatieve generalisten veel nood hebben aan verandering. “Eens ze weten hoe iets in elkaar zit, verliezen ze vaak hun interesse. Dan gaan ze op zoek naar iets nieuws”, stelt ze. “De keerzijde hiervan is echter dat generalisten geen schrik hebben voor verandering. Die doorbreekt het dagelijks patroon en dat is wat generalisten zo plezant vinden.”
Doe de test: Welke type creatieve generalist ben jij?
(wv) - Bron: MARK Magazine
3 september 2019Een creatieve generalist is iemand met een breed interesseveld, of iemand die niet te reduceren is tot één titel. Wanneer komen zij het best tot hun recht?
Een studie van de psycholoog Philip Tetlock wijst uit dat experts in een bepaald domein niet noodzakelijk betere voorspellingen doen dan niet-experts.
Wat doet een HR Generalist precies? Welke skills heeft hij/zij nodig? En welk loon mag hij/zij verwachten? Een overzicht...
Je leest soms wel eens dat een generalist slechts een ‘manusje-van-alles’ is. Dit is een foute interpretatie. Er zijn verschillende soorten generalisten.
Soms weet je gewoon dat je goed zou zijn in een bepaalde job, maar je cv ondersteunt je gevoel niet. Hoe krijg je dan toch die job?
Trekt deze titel jouw aandacht, dan is de kans groot dat je een creatieve generalist bent (ook wel een multipotential genoemd). Silvia Derom maakt je wegwijs…
Onze maatschappij richt zich heel erg op specialisten. Maar wat als je veel kunt en vooral veel dingen graag doet?
Een leidersfunctie zou de omvang van het menselijk brein aanzienlijk vergrootten. Dit meldt de Universiteit van New South Wales.
Bedrijven kiezen bij aanwervingen nog altijd resoluut voor ervaring en diploma’s. Maar de best gekwalificeerde sollicitant is niet altijd de beste keuze.