Betaald worden om te chatten? Dan is deze job iets voor jou ...
E-commerce activiteiten zitten in de lift, waardoor ook de vraag naar customer service representatives toeneemt. Hoe het maken in customer service?
Vragen over die aangekondigde bestelling op de webshop van A.S.Adventure? Of toch even checken of die jas die je op het oog hebt echt wel waterdicht is? De kans is groot dat je in de woonkamer van Irjen of Florence terechtkomt. “In principe werk ik op het hoofdkantoor. Maar een tot twee dagen per week werk ik van thuis uit. Dat gebeurt bij een avondshift: van 16 tot 22 uur. Maar ook in het weekend werken we standaard van thuis uit”, vertelt Irjen Schamphelaere.
Eén dag per week om eens een meeting voor te bereiden of dossier door te nemen: dat is vaak ons klassieke idee van telewerken. Maar A.S.Adventure toont dus aan dat technologie ook een andere en meer doorgedreven vorm van telewerk mogelijk maakt. Het bedrijf voorziet alle infrastructuur voor de betreffende medewerkers: van headset en laptop en toebehoren, tot zelfs een bureaustoel. “Het leukste vind ik gewoon dat je je werk kunt doen zonder je huis uit te komen”, oppert ze.
Zelf werkt Irjen aan een aparte tafel in een hoek van de woonkamer. “Een aparte ruimte is niet verplicht of noodzakelijk. Maar het is natuurlijk wel belangrijk om de klanten goed te woord te kunnen staan. Mijn partner houdt er ook rekening mee als ik thuis moet werken”, stelt Irjen, die al twee jaar aan de slag is als customer service-medewerker. Altijd thuis werken, hoeft zeker niet voor haar. “Dan zou ik het sociale aspect wel missen. Op kantoor zitten wij met alle collega’s aan een heel grote tafel. Het is ook altijd fijn om even feedback te krijgen tijdens je werk.”
Ook collega Florence Vermeiren werkt wekelijks een à twee dagen thuis om telefoontjes, mails en chats van klanten af te handelen. “Dat gaat dan van vragen over een geplaatste bestelling tot advies bij een aankoop van bijvoorbeeld kledij of een tent.”
Florence, die vaak werkt aan haar keukenblok, vindt thuiswerk eerder iets voor af en toe. Dat bij thuiswerk de verplaatsing wegvalt, is handig, maar voor haar niet cruciaal. “Ik woon in centrum Antwerpen en ben met de fiets op iets meer dan twintig minuten op het hoofdkantoor”, stelt ze.
Ziet ze thuiswerk tussen 16 en 22 uur tenslotte ook echt als werk? “Zeker. Je weet in die uren absoluut wat te doen en ik heb dus zeker ook het gevoel dat ik werk. Het is hier thuis qua context misschien meer ontspannen dan op mijn werk, maar ik zit hier dus niet in mijn pyjama voor de televisie.”
Tom Baetens is technisch administratief medewerker bij Aquafin en werkt er 80 procent. Hij doet regelmatig aan telewerk, maar wel buitenshuis.
“Gemiddeld werk ik twee dagen per week in het hoofdkantoor in Aartselaar, en twee dagen in het satellietkantoor De Zuiderpoort in Gent”, vertelt hij. Naast Gent biedt Aquafin zijn medewerkers nog twee andere satellietkantoren, in Leuven en Herentals. Medewerkers mogen er structureel werken, bijvoorbeeld op een vaste dag in de week en dit zo zelfs laten vastleggen in hun arbeidsovereenkomst. Dit alles wel in overleg met leidinggevenden en in functie van de teamplanning.
Naast in de drie satellietkantoren, kunnen medewerkers ook terecht op dertien ‘flexplekken’: werkplaatsen op waterzuiveringsinstallaties verspreid over Vlaanderen en uitgerust met bureaus, netwerkaansluiting,… Ook vergaderingen kunnen daar plaatsvinden.
De winst in verplaatsingstijd is voor velen het grote voordeel van het telewerken, al gaat het bij Tom niet om autokilometers. “De eerste vijftien jaar deed ik aan carpooling. Intussen heb ik mijn wagen weggedaan. Nu ga ik naar het hoofdkantoor met de trein en de plooifiets. Ik ben evengoed een uur onderweg dan wanneer ik met de auto zou komen, maar het is beter voor het milieu, ontspannend en gezond.”
Thuiswerken is best mogelijk, maar dat doet Tom zelden tenzij in combinatie met een halve dag vakantie. Ook omdat de fietsafstand naar het satellietkantoor slechts tien minuten bedraagt. “We hebben in dat kantoor ook genoeg faciliteiten. Via videoconferencing kunnen we vergaderen met de collega’s uit het hoofdkantoor. En mijn laptop is uitgerust met een Cisco Jabber en WebEx zodat ik er ook mee kan telefoneren. Alles is vandaag digitaal.”
Sinds kort is er ook meer aandacht voor het stille werk. “Vroeger was het in het satellietkantoor één grote open ruimte. Dankzij de inspraak van de werknemers zelf, is het kantoor volledig opnieuw ingericht met aangepaste stille ruimtes. Best mooi gedaan.”
(wv)
18 juli 2016Vragen over die aangekondigde bestelling op de webshop van A.S.Adventure? Of toch even checken of die jas die je op het oog hebt echt wel waterdicht is? De kans is groot dat je in de woonkamer van Irjen of Florence terechtkomt. “In principe werk ik op het hoofdkantoor. Maar een tot twee dagen per week werk ik van thuis uit. Dat gebeurt bij een avondshift: van 16 tot 22 uur. Maar ook in het weekend werken we standaard van thuis uit”, vertelt Irjen Schamphelaere.
Eén dag per week om eens een meeting voor te bereiden of dossier door te nemen: dat is vaak ons klassieke idee van telewerken. Maar A.S.Adventure toont dus aan dat technologie ook een andere en meer doorgedreven vorm van telewerk mogelijk maakt. Het bedrijf voorziet alle infrastructuur voor de betreffende medewerkers: van headset en laptop en toebehoren, tot zelfs een bureaustoel. “Het leukste vind ik gewoon dat je je werk kunt doen zonder je huis uit te komen”, oppert ze.
Zelf werkt Irjen aan een aparte tafel in een hoek van de woonkamer. “Een aparte ruimte is niet verplicht of noodzakelijk. Maar het is natuurlijk wel belangrijk om de klanten goed te woord te kunnen staan. Mijn partner houdt er ook rekening mee als ik thuis moet werken”, stelt Irjen, die al twee jaar aan de slag is als customer service-medewerker. Altijd thuis werken, hoeft zeker niet voor haar. “Dan zou ik het sociale aspect wel missen. Op kantoor zitten wij met alle collega’s aan een heel grote tafel. Het is ook altijd fijn om even feedback te krijgen tijdens je werk.”
Ook collega Florence Vermeiren werkt wekelijks een à twee dagen thuis om telefoontjes, mails en chats van klanten af te handelen. “Dat gaat dan van vragen over een geplaatste bestelling tot advies bij een aankoop van bijvoorbeeld kledij of een tent.”
Florence, die vaak werkt aan haar keukenblok, vindt thuiswerk eerder iets voor af en toe. Dat bij thuiswerk de verplaatsing wegvalt, is handig, maar voor haar niet cruciaal. “Ik woon in centrum Antwerpen en ben met de fiets op iets meer dan twintig minuten op het hoofdkantoor”, stelt ze.
Ziet ze thuiswerk tussen 16 en 22 uur tenslotte ook echt als werk? “Zeker. Je weet in die uren absoluut wat te doen en ik heb dus zeker ook het gevoel dat ik werk. Het is hier thuis qua context misschien meer ontspannen dan op mijn werk, maar ik zit hier dus niet in mijn pyjama voor de televisie.”
Tom Baetens is technisch administratief medewerker bij Aquafin en werkt er 80 procent. Hij doet regelmatig aan telewerk, maar wel buitenshuis.
“Gemiddeld werk ik twee dagen per week in het hoofdkantoor in Aartselaar, en twee dagen in het satellietkantoor De Zuiderpoort in Gent”, vertelt hij. Naast Gent biedt Aquafin zijn medewerkers nog twee andere satellietkantoren, in Leuven en Herentals. Medewerkers mogen er structureel werken, bijvoorbeeld op een vaste dag in de week en dit zo zelfs laten vastleggen in hun arbeidsovereenkomst. Dit alles wel in overleg met leidinggevenden en in functie van de teamplanning.
Naast in de drie satellietkantoren, kunnen medewerkers ook terecht op dertien ‘flexplekken’: werkplaatsen op waterzuiveringsinstallaties verspreid over Vlaanderen en uitgerust met bureaus, netwerkaansluiting,… Ook vergaderingen kunnen daar plaatsvinden.
De winst in verplaatsingstijd is voor velen het grote voordeel van het telewerken, al gaat het bij Tom niet om autokilometers. “De eerste vijftien jaar deed ik aan carpooling. Intussen heb ik mijn wagen weggedaan. Nu ga ik naar het hoofdkantoor met de trein en de plooifiets. Ik ben evengoed een uur onderweg dan wanneer ik met de auto zou komen, maar het is beter voor het milieu, ontspannend en gezond.”
Thuiswerken is best mogelijk, maar dat doet Tom zelden tenzij in combinatie met een halve dag vakantie. Ook omdat de fietsafstand naar het satellietkantoor slechts tien minuten bedraagt. “We hebben in dat kantoor ook genoeg faciliteiten. Via videoconferencing kunnen we vergaderen met de collega’s uit het hoofdkantoor. En mijn laptop is uitgerust met een Cisco Jabber en WebEx zodat ik er ook mee kan telefoneren. Alles is vandaag digitaal.”
Sinds kort is er ook meer aandacht voor het stille werk. “Vroeger was het in het satellietkantoor één grote open ruimte. Dankzij de inspraak van de werknemers zelf, is het kantoor volledig opnieuw ingericht met aangepaste stille ruimtes. Best mooi gedaan.”
(wv)
18 juli 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
E-commerce activiteiten zitten in de lift, waardoor ook de vraag naar customer service representatives toeneemt. Hoe het maken in customer service?
Callcenter: het is een term die vaak allerlei negatieve bijgedachten oproept. Maar is dit altijd even terecht?
Ze zijn met vele duizenden: medewerkers die dag in dag uit contact hebben met klanten. Ze zitten aan het onthaal, aan de helpdesk of zijn stewardess.
Jij verandert, je werkgever verandert. Dan is het maar logisch dat je nu en dan ook van jobinhoud verandert. Hoe pak je dat het best aan?
Accountantskantoren zijn volop op zoek naar kantoormedewerkers en accountants. Maar hoe is het om in de sector te werken?
We vroegen aan de 80-jarige Antoine uit Waasmunster naar zijn vroegere job als assistent in een bibliotheek én naar de grootte van zijn pensioen…
Om op de competitieve arbeidsmarkt van vandaag nieuw talent aan te trekken, keren bedrijven vaak hogere salarissen uit.
TikTok is helemaal in. Maar is het als bedrijf een goede zet om mee op de TikTok-kar te springen?
We vroegen een 33-jarige Planner & Operational Manager naar zijn job en hoeveel hij daarmee maandelijks verdient...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Ze zijn met vele duizenden: medewerkers die dag in dag uit contact hebben met klanten. Ze zitten aan het onthaal, aan de helpdesk of zijn stewardess.
Callcenter: het is een term die vaak allerlei negatieve bijgedachten oproept. Maar is dit altijd even terecht?
E-commerce activiteiten zitten in de lift, waardoor ook de vraag naar customer service representatives toeneemt. Hoe het maken in customer service?
Jij verandert, je werkgever verandert. Dan is het maar logisch dat je nu en dan ook van jobinhoud verandert. Hoe pak je dat het best aan?
Mouna, politie-inspecteur Brusafe, en Vincent Vasseur, Public affaires MIVB, gingen bewust op zoek naar een job in onze hoofdstad.
De voorbije vijf jaar is het aantal extralegale voordelen waar werknemers op kunnen rekenen met zowat 9 procent toegenomen.
Met deze gids sluit je dit hoofdstuk van jouw leven zo correct mogelijk af...
Je moet minstens één week opnemen voor de bevalling, namelijk de laatste week voor de vermoedelijke bevallingsdatum.
Werken bij Equans: "Elke dag is anders, met telkens een andere installatie en een andere werkomgeving."