Welzijn Vorige

1 van 150

Volgende

Je batterijen opladen zonder vakantie: 3 tips

Voel je dat je opgebrand raakt? Heb je last van de dagelijkse sleur of ben je gewoonweg uitgeput? Een vakantie zou je deugd doen, maar is geen optie. Wat doe je dan?

29 augustus 2019

Delen

Soms wordt de stress je even teveel of kan je gewoon de monotone dagen even niet meer aan. Anderen zullen dan gemakkelijk zeggen: “Je hebt een vakantie nodig.” Dat weet je natuurlijk zelf allang, maar het is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Misschien heb geen (of te weinig) vakantiedagen staan. Misschien zit je midden in een project waar jij een grote rol in speelt. Misschien heb je zoveel onafgewerkte zaken lopen dat je alleen maar meer stress zou krijgen van een vakantie… Soms gaat het gewoon niet om er enkele dagen tussenuit te knijpen, je onbereikbaar te maken en in een hangmat te gaan liggen.

Maar wil dat zeggen dat je moet blijven door ploeteren tot je er bij neervalt? Niet echt, nee. Er zijn gelukkig enkele dingen die je kan doen om eventjes je batterijen op te laden. Een vliegtuig of exotisch strand weliswaar niet inbegrepen.

1. Verander je omgeving

De kans is groot dat je werkomgeving geen idyllisch uitzicht heeft. Maar er zijn een hoop kleine aanpassingen die je kan doen om jezelf toch mentaal een boost te geven.

Waarom? Er zijn een hoop psychologische experimenten en studies die aantonen dat mensen erg context-afhankelijk zijn. Simpel uitgelegd: onze omgeving geeft een aanzet tot gewoontes en gedrag dat we associëren met die omgeving. Ben je dus gewoon om je slecht en ontmoedigd te voelen in je werkomgeving, dan gaat het eens zo moeilijk zijn om dat gevoel van je af te schudden, behalve als je je omgeving een beetje kunt aanpassen.

Het kan zo simpel zijn als gewoon de achtergrond van je computerscherm aanpassen, een strategische plant te plaatsen, of misschien van radiozender te veranderen. Heb je meer flexibiliteit dan kan je zelfs enkele stappen verdergaan… Je kan vanaf een andere plek werken (binnen of buiten kantoor), een witte muur een andere kleur geven, of een lounge creëren.

Kleine veranderingen kunnen al veel doen om je perspectief bij te sturen en een verschil te maken in je humeur en motivatie.

2. Verander je routine

Het is menselijk om je vast te klampen aan wat je kent. We vinden het veilige en voorspelbare comfortabel.

Maar dat kan dus wel eens tegen ons werken. We klampen ons namelijk vast aan onze routines, zelfs als deze niet meer voor ons werken en zelfs ongezond worden. Enkele kleine aanpassingen aan onze gewoontes en schema’s kunnen een enorm positief effect hebben.

Door de veranderingen in je routine, ga je je beter kunnen focussen. Neurowetenschappers hebben reeds langer bewijs dat ons brein constant op zoek is naar nieuwigheden. Door enkele veranderingen (zelfs kleintjes) aan te brengen aan onze rituelen, krijgt je brein weer even het idee dat het iets nieuw heeft ontdekt. Hierdoor focus je meer en leef je bewuster.

Daarnaast stimuleert het je creatief denken. Weglopen van je voorspelbare systemen en werkritme verhoogt de neuroplasticiteit van je brein. Hierdoor vormt het nieuwe verbindingen tussen verschillende gedachten. Kort gezegd: een flexibelere routine zorgt voor een flexibeler brein.

Verplaats bijvoorbeeld je sportmoment van ’s avonds naar ’s morgens voor je naar je werk vertrekt. Eet je lunch op een andere plek. Neem een andere route of vervoersmiddel naar het werk. Of plan tijd in om één van deze 40 manieren om te relaxen uit te proberen. Het resultaat zal boekdelen spreken.

3. Probeer af en toe onbereikbaar te zijn

Unpluggen, het is een term die veel gebruikt wordt en mensen die vergroeid zijn met hun smartphone de stuipen op het lijf jaagt. Je smartphone uitzetten en je laptop dicht laten, zijn echter belangrijke factoren om het gevoel van overwerkt te zijn, tegen te gaan.

Je inbox negeren en je telefoon uitzetten, is niet altijd realistisch. Je hebt werk te doen, toch?

Het is belangrijk om te weten dat deze tip je niet wil aanmoedigen om je werk te verwaarlozen. Het is eerder een aanmoediging om tijdsvakken te identificeren waar je je telefoon niet nodig hebt en je e-mailmomenten bewuster inlast. Hierdoor creëer je meer ademruimte en raken je pauzemomenten niet overspoeld door mails en WhatsApp-berichten.

Vraag jezelf af of je telefoon het eerste is dat je moet bekijken voor je opstaat en het laatste voor je gaat slapen? Moet je door je social media posts liggen scrollen terwijl je ontspant voor de tv of tijdens een etentje met een vriend?

Je smartphone volledig uitschakelen is wat veel gevraagd. Maar bekijk je smartphone en internetgewoontes en vraag jezelf af of je toch wat kan snoeien. Geef jezelf toestemming om een stap terug te nemen en te unpluggen. Vooral als je niet actief aan het werk bent. Het is misschien niet mogelijk om een echte vakantie te nemen, maar een vakantie van je ‘connected’ toestellen, is vaak net wat je nodig hebt om even wat stoom af te laten. Zo laat je al heel wat stress op het werk die anders in je telefoon of inbox mee naar huis gaat.

Takenpakket

Lossen deze kleine aanpassingen niets op dan is het belangrijk om je takenpakket eens te overlopen en te kijken waar het misloopt. Is het enkel de routine en het feit dat je geen uitzicht hebt op een vakantie in de nabije toekomst? Of is het het werk zelf?

Een gesprek met je baas kan daarbij dan helpen. Een herverdeling van de werklast kan aan de orde zijn. Weet je niet zeker hoe je aan dat gesprek moet beginnen? Hier vind je enkele tips om je werkdruk te verlagen.

Maar begin zeker met de kleinere aanpassingen. Ze kunnen een wereld van verschil betekenen.

(sjv) - Bron: The Muse

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?