10 antwoorden die elke sollicitant wil geven (maar niet durft)
Een sollicitatiegesprek staat bol van vragen waarop je grof zóu kunnen antwoorden, al doe je dat beter niet.
Waar peilen ze naar? Je potentieel nieuwe werkgever wil te weten komen of je een beetje selectief bent geweest in je zoektocht en of je echt geïnteresseerd bent in de job en het bedrijf.
Je strategie: Je antwoord zou moeten illustreren dat je wel degelijk opzoekwerk hebt gedaan over de firma en de baan. Ideaal om te laten zien hoe jouw vaardigheden matchen met die van de openstaande betrekking.
Waar peilen ze naar? Ze willen achterhalen waarom je een nieuwe baan zoekt. Als je werkloos bent, willen ze te weten komen of je je tijd nuttig besteed hebt.
Je strategie: Vertel beknopt waarom je andere oorden wil opzoeken. Belangrijk: kijk naar de toekomst en wat je nog wil bereiken, eerder dan over het verleden te praten. Als je werkloos bent en je hebt een bijscholing of vrijwilligerswerk gedaan, vermeld dit dan zeker.
Waar peilen ze naar? De rekruteerder peilt niet alleen naar de realisatie op zich, maar ook – en vooral – naar hoe jij succes definieert. Was het een prijs die je gewonnen hebt, een project dat je met je team tot een goed einde hebt gebracht of heb je een kostenreductie gerealiseerd?
Je strategie: Denk voor het sollicitatiegesprek na over je realisaties en probeer te beschrijven waarom ze zo succesvol waren. Pik er een uit dat een voordeel opleverde voor het bedrijf, niet alleen voor jezelf.
Waar peilen ze naar? Geen clichéantwoorden zoals workaholic of gedreven. Ze willen te weten komen hoe eerlijk je bent en of je zelfkennis hebt.
Je strategie: Focus op een echt minpunt, maar wel een dat geen kernvaardigheid is voor de job. Beschrijf ook wat je hebt gedaan om je hierin te verbeteren.
Waar peilen ze naar? Met deze lastige vraag willen ze te weten komen wat je doet in moeilijke situaties en of je ze diplomatisch kan beschrijven.
Je strategie: Probeer niet weg te geraken met een ontwijkend of een vaag antwoord. Neem een echt conflict als voorbeeld, dat aantoont dat je naar compromissen kan zoeken.
Waar peilen ze naar? De rekruteerder wil nagaan of je in staat bent om naar jezelf te kijken vanuit iemand anders perspectief en of je het belang inziet van een goede verstandhouding met je chef. Mogelijk zal hij bij je vorige wekgever een referentie vragen en deze vergelijken met jouw antwoord.
Je strategie: Bedenk 3 positieve karakteristieken die je baas aan jou zou toeschrijven. Vertel hoe deze geapprecieerd werden en van pas kwamen in het bedrijf.
Waar peilen ze naar? Eerlijk zijn, want iedereen heeft bemerkingen op zijn baan. Ze willen te weten komen welke grieven te hebt en of je ze constructief kan verwoorden.
Je strategie: Beschrijf diplomatisch een verandering aan de job die een groot voordeel zou opleveren voor het bedrijf, eerder dan iets dat alleen voor jou aangenamer zou zijn.
(mr) - Bron: Exchangemagazine.com
19 april 2010Een sollicitatiegesprek staat bol van vragen waarop je grof zóu kunnen antwoorden, al doe je dat beter niet.
Soms wordt er al tijdens het eerste gesprek over je brutosalaris gepraat. Je kan beter niet zelf over het salaris beginnen in het eerste gesprek.
Tijdens een sollicitatiegesprek wil je natuurlijk te weten komen of de job wel iets voor jou is. Drie vragen kunnen daar al een goede aanwijzing van geven.
Waar neemt de Vlaming tijdens het vergaderen het meest aanstoot aan? En wat werkt het best om efficiëntie te verzekeren?
Welke persoonlijke skills moet een goede verpleegkundige bezitten? Spoedverpleegkundige Stef Vanlee legt uit...
Audrey en Tibby werken als administratief assistent bij de Rechterlijke Orde: een sociale job met een grote maatschappelijke impact
Weet jij niet waar je werkgever voor staat? Of het bedrijf waar jij solliciteert? Nochtans maakt het een verschil om het verhaal achter een bedrijf te kennen.
De clown uithangen tijdens het solliciteren is niet echt een aanrader. Toch kun je je best wel creatief in de kijker zetten tijdens het sollicitatieproces...
De elektrische wagen zet zijn opmars ook verder op de arbeidsmarkt. De gezochte profielen gaan van technici tot verkoopprofielen.