Workaholics
Vorige

1 van 149

Volgende
Volgend artikel:

Hoe omgaan met onrealistische doelstellingen op het werk? 5 tips

Helft van onze tijd gaat naar 'fake' werk

Hard werken is niet hetzelfde als 'echt' werken. Volgens Gaylan Nielson, auteur van het boek 'Why people are working harder than ever but accomplishing less', verkwanselen we de helft van onze tijd aan 'fake work'.
#

Dit is wat er fout loopt:

  1. Vergaderingen
    Te veel vergaderingen gaan over wat vorige keer is gezegd geweest. Vaak worden er ook mensen bijgehaald die slechts half bij een project betrokken zijn. Enkel wie echt nodig is, zou tot de vergaderzaal toegelaten mogen worden, bij voorkeur mét een strikte agenda. Langer dan drie kwartier duren vergaderingen best niet.
  2. Papierwerk
    In de meeste bedrijven worden rapporten wel geschreven maar nooit gelezen en onmiddellijk verticaal geklasseerd. Een gewoonte die zo ingebakken is dat na een tijdje niemand ze zelfs nog in vraag stelt. Beter is om voor iemand aan het schrijven te zitten, je af te vragen: wie gaat dit lezen? Hebben we dit rapport echt nodig? En zal het iets veranderen of is de beslissing toch al gevallen?
  3. Training
    Extra opleiding is ok, maar enkel als wat je leert ook van pas komt in je job. In heel wat bedrijven wringt daar het schoentje. Beter is op voorhand te kijken hoe je opleidingen via medewerkers kan linken aan bedrijfsdoelstellingen.
  4. Laat van je horen
    Een van de redenen waarom we zo veel nutteloos werk verrichten, is omdat niemand zijn mond durft opendoen. Wie zich toch hardop afvraagt of wat hij doet echt zin heeft, vreest immers overbodig te worden. Toch moet dit gedrag aangemoedigd worden. Het zijn dergelijke mensen, die liever ‘echt’ werk verrichten, die het bedrijf vooruithelpen.

(wv) 

15 juli 2010

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook