Beroepenfiches
Vorige

1 van 141

Volgende

Heeft een chief happiness officer wel nut?

Chief Happiness Officer
Al gehoord van een ‘chief happiness officer’? Wel, die zogenoemde ‘geluksofficier’ heeft de belangrijke taak om werknemers blij te maken. De torenhoge werkdruk eist zijn tol, hoog tijd dus voor een ommekeer.

Een chief happiness officer is een werknemer die zich toelegt op ‘geluk op de werkvloer’. Dikwijls is dat iemand die helemaal thuis is in de HR-wereld en iedereen, of toch de meeste werknemers, kent. De belangrijkste taak van een CHO is de collega’s gelukkig maken. De reden? Blije werknemers presteren beter.

Ontdek: Wat maakt mensen écht gelukkig op het werk?

De mens voorop

Waar vroeger de focus van HR op de meer praktische kant van een bedrijf lag – denk maar aan contracten opstellen, verlof goedkeuren en onderhandelen met de vakbonden – ligt die vandaag veel vaker op het menselijke aspect. Maar geluk kun je haast niet definiëren, dus moet de chief happiness officer een heel persoonlijke aanpak hanteren.

Wat zijn dan de taken van zo’n chief happiness officer, vraag je je ongetwijfeld af? Wel, een CHO is verantwoordelijk voor …

  • het bedenken en uitrollen van initiatieven die voor meer werkgeluk zorgen. Dan gaat het om bedrijfsuitstapjes, after work drinks maar evengoed om een-op-eengesprekken.
  • het vergroten van de betrokkenheid van werknemers. Hoe? Door echt te luisteren naar hun wensen en noden.
  • het creëren van een aangename werkomgeving: een goede werkplek en correcte arbeidsvoorwaarden.
  • eventuele werkgerelateerde problemen die spelen bij de werknemers. Een chief happiness officer is hét aanspreekpunt.
  • het formuleren, bewaken en bevorderen van de bedrijfsvoorwaarden.
  • het inventariseren en zoeken naar middelen die werkgeluk kunnen bevorderen.
Op zoek naar een job in HR? Bekijk het huidige vacatureaanbod

Empathisch vermogen

Een hele boterham dus, maar met de juiste competenties weet een chief happiness officer precies wat te doen. Wat die eigenschappen precies zijn?

Een CHO …

  • inspireert anderen en haalt het beste in hen naar boven.
  • is van nature positief ingesteld.
  • kan zich goed inleven en heeft een open geest.
  • praat en communiceert alsof het niets is.
  • weet altijd het overzicht te bewaren en kan prioriteiten stellen.

Zo’n chief happiness officer kan dus eigenlijk óveral ingezet worden: in ziekenhuizen, op universiteiten, in multinationals of kleine familiebedrijven. In elke organisatie moet werkgeluk hoog op de agenda staan. Wil dat zeggen dat iederéén een CHO in huis moet halen? Niet per se, want ‘gewone’ HR-managers kunnen evengoed werken aan het werkgeluk op de vloer.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

Is de chief happiness officer dé oplossing?

Een chief happiness officer moet de werknemers gelukkig maken, maar een maandelijkse after work drink of een potje tafeltennis is niet wat mensen nodig hebben om gelukkig te zijn. Bovendien denkt iedereen precies dat een job alleen maar leuk moet zijn.

Een zelfstandige wordt dikwijls niet echt blij van de boekhouding en een huishoudhulp zal het ook niet altijd even leuk vinden om eerst een uur te moeten opruimen vóór zij of hij aan het echte werk kan beginnen. Het werk, en het leven in het algemeen, is nu eenmaal soms minder leuk …

Wat is dan wel de sleutel tot werkgeluk? De drie basisbehoeften die elke mens heeft: autonomie, betrokkenheid en competentie. Als je je verbonden en geborgen voelt op het werk, als je zelf beslissingen mag nemen en als je het gevoel hebt dat je iets kan, ben je zinvol bezig. Wist je trouwens dat je zelfs de meest onaangename job met plezier kunt doen als die drie behoeften zijn ingevuld? Dat gevoel om van betekenis te zijn, wordt vandaag nog veel te vaak onderschat.

Lees ook: De 11 ultieme tips om gelukkig te zijn op je werk

(dt/em)

21 januari 2022
  • Jobs voor HR
Aanbevolen jobs

Heeft een chief happiness officer wel nut?

Chief Happiness Officer
Al gehoord van een ‘chief happiness officer’? Wel, die zogenoemde ‘geluksofficier’ heeft de belangrijke taak om werknemers blij te maken. De torenhoge werkdruk eist zijn tol, hoog tijd dus voor een ommekeer.

Een chief happiness officer is een werknemer die zich toelegt op ‘geluk op de werkvloer’. Dikwijls is dat iemand die helemaal thuis is in de HR-wereld en iedereen, of toch de meeste werknemers, kent. De belangrijkste taak van een CHO is de collega’s gelukkig maken. De reden? Blije werknemers presteren beter.

Ontdek: Wat maakt mensen écht gelukkig op het werk?

De mens voorop

Waar vroeger de focus van HR op de meer praktische kant van een bedrijf lag – denk maar aan contracten opstellen, verlof goedkeuren en onderhandelen met de vakbonden – ligt die vandaag veel vaker op het menselijke aspect. Maar geluk kun je haast niet definiëren, dus moet de chief happiness officer een heel persoonlijke aanpak hanteren.

Wat zijn dan de taken van zo’n chief happiness officer, vraag je je ongetwijfeld af? Wel, een CHO is verantwoordelijk voor …

  • het bedenken en uitrollen van initiatieven die voor meer werkgeluk zorgen. Dan gaat het om bedrijfsuitstapjes, after work drinks maar evengoed om een-op-eengesprekken.
  • het vergroten van de betrokkenheid van werknemers. Hoe? Door echt te luisteren naar hun wensen en noden.
  • het creëren van een aangename werkomgeving: een goede werkplek en correcte arbeidsvoorwaarden.
  • eventuele werkgerelateerde problemen die spelen bij de werknemers. Een chief happiness officer is hét aanspreekpunt.
  • het formuleren, bewaken en bevorderen van de bedrijfsvoorwaarden.
  • het inventariseren en zoeken naar middelen die werkgeluk kunnen bevorderen.
Op zoek naar een job in HR? Bekijk het huidige vacatureaanbod

Empathisch vermogen

Een hele boterham dus, maar met de juiste competenties weet een chief happiness officer precies wat te doen. Wat die eigenschappen precies zijn?

Een CHO …

  • inspireert anderen en haalt het beste in hen naar boven.
  • is van nature positief ingesteld.
  • kan zich goed inleven en heeft een open geest.
  • praat en communiceert alsof het niets is.
  • weet altijd het overzicht te bewaren en kan prioriteiten stellen.

Zo’n chief happiness officer kan dus eigenlijk óveral ingezet worden: in ziekenhuizen, op universiteiten, in multinationals of kleine familiebedrijven. In elke organisatie moet werkgeluk hoog op de agenda staan. Wil dat zeggen dat iederéén een CHO in huis moet halen? Niet per se, want ‘gewone’ HR-managers kunnen evengoed werken aan het werkgeluk op de vloer.

TEST: Hoe emotioneel intelligent ben jij?

Is de chief happiness officer dé oplossing?

Een chief happiness officer moet de werknemers gelukkig maken, maar een maandelijkse after work drink of een potje tafeltennis is niet wat mensen nodig hebben om gelukkig te zijn. Bovendien denkt iedereen precies dat een job alleen maar leuk moet zijn.

Een zelfstandige wordt dikwijls niet echt blij van de boekhouding en een huishoudhulp zal het ook niet altijd even leuk vinden om eerst een uur te moeten opruimen vóór zij of hij aan het echte werk kan beginnen. Het werk, en het leven in het algemeen, is nu eenmaal soms minder leuk …

Wat is dan wel de sleutel tot werkgeluk? De drie basisbehoeften die elke mens heeft: autonomie, betrokkenheid en competentie. Als je je verbonden en geborgen voelt op het werk, als je zelf beslissingen mag nemen en als je het gevoel hebt dat je iets kan, ben je zinvol bezig. Wist je trouwens dat je zelfs de meest onaangename job met plezier kunt doen als die drie behoeften zijn ingevuld? Dat gevoel om van betekenis te zijn, wordt vandaag nog veel te vaak onderschat.

Lees ook: De 11 ultieme tips om gelukkig te zijn op je werk

(dt/em)

21 januari 2022
  • Jobs voor HR
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook
Anderen bekeken ook