Energiezuinig economie bedrijven

Onze energieconsumptie per vierkante meter in gebouwen ligt 50 tot 100% hoger dan bij de buren en het brandstofgebruik op de weg piekt. En ook in de industrie kan nog veel verbeteren. Als elk bedrijf zijn steentje bijdraagt en op een zinvolle manier energie bespaart, kan de economie in ons land het in 2030 met bijna 28% minder energie stellen. Alleen zo kunnen we een belangrijke plaats verwerven in de Europese ranking op het vlak van energie-efficiëntie.
Pathways to world-class energy efficiency in Belgium
Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) liet berekenen wat in ons land kan leiden tot energiebesparing en reikt concrete best practices aan.
Volgens de studie Pathways to world-class energy efficiency in Belgium zou zonder gepaste actie het verbruik van primaire energie in 2030 nog met 9% toenemen.                            
Investeren we in energie-efficiëntie, dan kunnen we tot 105 miljoen boe (vat olie equivalent) primaire energie besparen in gebouwen, op de weg en in de industrie. Bovendien verminderen we tegelijk de CO2-uitstoot met liefst 46.000.000 ton CO2-equivalent of zo’n 23%. Ten slotte biedt energie-efficiëntie ons de kans om de Belgische energie-invoer jaarlijks met 5,2 miljard euro te beperken.
Energieslim bouwen en renoveren
In 2005 slorpten gebouwen 35% van alle primaire energie in ons land op. Maar door renovatie en energiezuinige nieuwbouw is het mogelijk om 61 miljoen boe te besparen, goed voor bijna 60% van het potentieel aan energiebesparing. Energie-efficiëntie kun je bij nieuwbouw al in de ontwerpfase inbouwen.
Behalve energiebesparingen in het gebouw (isolatie over de hele buitenschil, hoogrendementsglas, optimaal gebruik van natuurlijk licht en warmte dankzij doordachte oriëntatie van de ruimtes…) kan de technische aankleding tot 34% bijdragen aan de besparingen.
Energiezuinig op de weg
Met 20% van de totale primaire energieconsumptie was de transportsector in 2005 een grote energievreter. Daarvan nam het wegvervoer meer dan 80% voor zijn rekening. De studie berekende dat ons land tegen 2030 het verbruik met 21% kan drukken door enkele zaken aan te pakken. Zo kan voor het goederentransport het transportmodel dat België nu gebruikt, worden verbeterd. Het laadproces kan efficiënter, de trajecten moeten nog beter op elkaar worden afgestemd en het principe van modal shift (de combinatie van verschillende vervoermiddelen) wordt veel te weinig gebruikt.
Beroepschauffeurs krijgen de tip om meer energiebewust te rijden en ook het transportmiddel waarmee ze rijden kan vaak energie-efficiënter, zoals een hybride vrachtwagen. Ook personentransport kan ernergiezuiniger door bijvoorbeeld te carpoolen of te kiezen voor het openbaar vervoer of de fiets.
Meer producten met minder energie
Door de beperkte brandstofvoorraad en de klimaatwijzigingen produceerde de industrie de voorbije jaren energie-efficiënter. Op lange termijn kan er evenwel nog veel meer gebeuren. Volgens de VBO-studie is in de industriële sector tegen 2030 een besparing mogelijk van 22%.
De maatregelen zijn divers en kunnen op het niveau van één bedrijfsproces of bij de integratie van verschillende processen gebeuren. Zelfs tussen verschillende bedrijven en in een volledige toeleveringsketen (toelevering, logistiek en eindverbruik).
(met dank aan Creative Lab)                 
5 juni 2009Energiezuinig economie bedrijven

Onze energieconsumptie per vierkante meter in gebouwen ligt 50 tot 100% hoger dan bij de buren en het brandstofgebruik op de weg piekt. En ook in de industrie kan nog veel verbeteren. Als elk bedrijf zijn steentje bijdraagt en op een zinvolle manier energie bespaart, kan de economie in ons land het in 2030 met bijna 28% minder energie stellen. Alleen zo kunnen we een belangrijke plaats verwerven in de Europese ranking op het vlak van energie-efficiëntie.
Pathways to world-class energy efficiency in Belgium
Het Verbond van Belgische Ondernemingen (VBO) liet berekenen wat in ons land kan leiden tot energiebesparing en reikt concrete best practices aan.
Volgens de studie Pathways to world-class energy efficiency in Belgium zou zonder gepaste actie het verbruik van primaire energie in 2030 nog met 9% toenemen.                            
Investeren we in energie-efficiëntie, dan kunnen we tot 105 miljoen boe (vat olie equivalent) primaire energie besparen in gebouwen, op de weg en in de industrie. Bovendien verminderen we tegelijk de CO2-uitstoot met liefst 46.000.000 ton CO2-equivalent of zo’n 23%. Ten slotte biedt energie-efficiëntie ons de kans om de Belgische energie-invoer jaarlijks met 5,2 miljard euro te beperken.
Energieslim bouwen en renoveren
In 2005 slorpten gebouwen 35% van alle primaire energie in ons land op. Maar door renovatie en energiezuinige nieuwbouw is het mogelijk om 61 miljoen boe te besparen, goed voor bijna 60% van het potentieel aan energiebesparing. Energie-efficiëntie kun je bij nieuwbouw al in de ontwerpfase inbouwen.
Behalve energiebesparingen in het gebouw (isolatie over de hele buitenschil, hoogrendementsglas, optimaal gebruik van natuurlijk licht en warmte dankzij doordachte oriëntatie van de ruimtes…) kan de technische aankleding tot 34% bijdragen aan de besparingen.
Energiezuinig op de weg
Met 20% van de totale primaire energieconsumptie was de transportsector in 2005 een grote energievreter. Daarvan nam het wegvervoer meer dan 80% voor zijn rekening. De studie berekende dat ons land tegen 2030 het verbruik met 21% kan drukken door enkele zaken aan te pakken. Zo kan voor het goederentransport het transportmodel dat België nu gebruikt, worden verbeterd. Het laadproces kan efficiënter, de trajecten moeten nog beter op elkaar worden afgestemd en het principe van modal shift (de combinatie van verschillende vervoermiddelen) wordt veel te weinig gebruikt.
Beroepschauffeurs krijgen de tip om meer energiebewust te rijden en ook het transportmiddel waarmee ze rijden kan vaak energie-efficiënter, zoals een hybride vrachtwagen. Ook personentransport kan ernergiezuiniger door bijvoorbeeld te carpoolen of te kiezen voor het openbaar vervoer of de fiets.
Meer producten met minder energie
Door de beperkte brandstofvoorraad en de klimaatwijzigingen produceerde de industrie de voorbije jaren energie-efficiënter. Op lange termijn kan er evenwel nog veel meer gebeuren. Volgens de VBO-studie is in de industriële sector tegen 2030 een besparing mogelijk van 22%.
De maatregelen zijn divers en kunnen op het niveau van één bedrijfsproces of bij de integratie van verschillende processen gebeuren. Zelfs tussen verschillende bedrijven en in een volledige toeleveringsketen (toelevering, logistiek en eindverbruik).
(met dank aan Creative Lab)                 
5 juni 2009Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
-
Ga jij voor de griepprik?
Veel meer werknemers zijn van plan om zich binnenkort te laten inenten tegen de griep. Al kijken ze hiervoor vooral naar hun werkgever.
-
Mag je als werknemer zomaar gefilmd worden?
Steeds meer bedrijven installeren een camera op de werkvloer. Wat zegt de wetgeving hierover en hoe zit het met je privacy?
-
Waarom werken als Fodfinner iets voor jou kan zijn
Vergeet de ambtenaren-clichés over werken bij de belastingen. Bij de FOD Financiën zijn ambitie, menselijkheid en teamwork geen holle termen.
-
Deze 19 dingen doe je beter niet met collega’s
Er zijn een aantal dingen en uitstapjes die je beter niet (onvrijwillig) doet met collega’s... Een overzicht.
-
William Boeva rolmodel voor banksector
Bankenfederatie Febelfin start met een campagne voor meer diversiteit en inclusie in de banksector. William Boeva en Bwanga Pilipili zijn de boegbeelden.
-
Is een ingenieur ook een manager?
Een afgestudeerde ingenieur die een managementopleiding volgt: het komt vaak voor. “Uiteindelijk komen ingenieurs vaak in leidinggevende functies terecht.”
-
Blijft klein verlet gelden, ook wanneer ik met ziekteverlof ben?
“Ik ben in ziekteverlof en mijn dochter doet haar plechtige communie. Heb ik nog recht op deze extra dag klein verlet?” Iris Tolpe van Securex geeft uitleg...
-
Welke studentenjobs zijn het meest in trek?
Studentenarbeid viel door de coronacrisis flink terug. Tegelijk raakte telewerk ingeburgerd en doken er nieuwe jobs op ...
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Hoe betere beslissingen nemen
Slaag jij er maar niet in de juiste beslissingen te nemen? Dan volg je misschien best de raad van gedragseconoom Dan Ariely ...
-
De 10 meest met ecocheques gekochte producten
1,8 miljoen loontrekkenden krijgen jaarlijks tot 250 euro aan ecocheques. Wat is daar nu zo eco aan? En wat kun je er allemaal mee kopen?
-
Aangeboden door
Leslie en Dominique bouwen mee aan het Kortrijk van morgen
Leslie Ramboer en Dominique Ketels zetten zich dagelijks in voor de Kortrijkzanen.
-
Solliciteer en val op nog vóór de eerste ronde
10 tot 15 seconden. Meer heeft een rekruteerder niet nodig om een cv op de ‘geselecteerd’-stapel te leggen. Je moet meteen een goede indruk achterlaten...
-
“Zelfs met 1.500 medewerkers heerst hier een start-upcultuur”
Mensen ontzorgen, dat is de missie van Meat&More. Dat geldt voor de klanten, maar ook voor de eigen medewerkers. Het bedrijf zet daarom sterk in op werkgeluk.
-
Hebben we nog een kantoor nodig?
Nu we steeds vaker telewerken of hybride werken, zijn we steeds minder vaak fysiek aanwezig op kantoor. Hebben we nog wel een externe kantoorruimte nodig?
-
Solliciteren in tijden van corona
Alles verandert door corona, dus ook solliciteren en rekruteren. We vroegen aan werkgevers én kandidaten hoe zij dit aanpakken.
-
Welke universiteit is het duurst?
Wie kiest voor een universitaire opleiding laat zich soms afschrikken door het hoge inschrijvingsgeld. Terecht, of niet?
-
Krijg jij ook een coronapremie?
Bedrijven kunnen een eenmalige ‘coronapremie’ van 500 euro netto uitreiken aan hun werknemers. De term ‘premie’ is wel een tikkeltje misleidend...