Hoeveel wordt er minder gewerkt door corona?
Bedrijven zoeken naar alle mogelijke manieren om hun personeel tijdelijk minder te doen werken om de coronacrisis uit te zweten.
“Het ging om dertig nieuwe en interne vacatures. Een behoorlijk intense mobiliteitsoefening dus”, stelt Greet Van Ginkel, recruiter bij Aquafin. “Voor de nieuwe functies mochten onze eigen mensen solliciteren in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling en carrièreplanning. De functies waren zowel voor leidinggevenden zoals teammanagers, als voor experten zoals operatoren.”
“We ontvingen meer dan honderd enthousiaste interne kandidaturen”, weet Greet. Goed voor meer dan tweehonderd sollicitatiegesprekken, vermits kandidaten zowel met de recruiter als met de hiring manager praten.
So far, so good. “We legden onszelf een strakke timing van twee weken op. We planden alle afspraken en vergaderzaaltjes.” Maar toen kwam de lockdown en waren fysieke sollicitatiegesprekken plots onmogelijk.
“Ik geef toe dat we even overwogen hebben om alles uit te stellen. Online solliciteren gebeurde bij ons tot dusver eerder sporadisch”, vertelt ze. “Maar uiteindelijk hebben we snel geschakeld en op één à twee dagen alles omgegooid. Onze helpdesk stond meteen klaar om ons te begeleiden met de Webex-technologie voor videogesprekken.”
They did it. “We voerden online sollicitatiegesprekken vanuit tientallen home offices, van de kust tot Limburg.” Los van kleine kinderziektes deed de technologie prima haar werk en de collega’s volgden. “Weet dat de kandidaten vooral medewerkers waren bij wie computerwerk niet per se hun hoofdtaak is. Maar ze hebben zich verbazend snel aangepast”, klinkt het. “Voor mij was het cruciaal dat al die collega’s aanvoelden dat ze hun kandidatuur op een gelijkwaardige manier konden ondersteunen, alsof ze in dat vergaderzaaltje zaten. En dat bleek het geval.”
De verandering was er zeker ook voor het recruitingteam zelf, dat ook videogesprekken gebruikte. “Ik vond het vooral een mooi voorbeeld van afdeling-overschrijdend teamwerk tussen HR en de betrokken leidinggevenden bij Aquafin. En met ondersteuning van de ICT-collega’s”, vertelt Greet, die hoopt al deze technologische mogelijkheden in de toekomst nog te kunnen uitbreiden.
Kun je als recruiter een kandidaat in een online gesprek even goed beoordelen dan wanneer die recht tegenover jou zit? “Het is anders”, antwoordt ze. “Mede omdat die gesprekken gebeuren vanuit hun home office, benader je die persoon meer als een geheel. Ik herinner me iemand die vol trots vertelde dat hij grootvader is van een meerling, met de foto’s op de achtergrond. En welk effect dat heeft op zijn carrière- en levensvisie. In een zakelijke vergaderzaal komt zoiets minder snel aan bod. Bij online sollicitaties speelt iedereen een thuismatch.”
Uit de tientallen interviews die recruiter Greet Van Ginkel deed, haalde ze enkele tips die zowel voor interviewers als sollicitanten interessant zijn:
(Willim Visterin) - Bron: MARK Magazine
Bedrijven zoeken naar alle mogelijke manieren om hun personeel tijdelijk minder te doen werken om de coronacrisis uit te zweten.
Je bent de ideale kandidaat en toch is er geen match met een mogelijke werkgever, hoe kan dat nu? Tijd om je soft skills in de kijker te zetten!
De impact van de coronacrisis is niet alleen gigantisch op de economie, maar ook op jouw job. Al zijn er manieren om die impact te beperken.
De maatregelen rond verplicht thuiswerk zetten veel werknemers met hun rug tegen de muur. Al is het dan wel de muur van hun thuiskantoor...
Welke bouwjobs worden het meest gevraagd? Een overzicht van de gepubliceerde functies op Jobat in bouw.
Oudere werknemers hebben op de werkvloer behoefte aan inclusie en ondersteuning om hun waardevolle levenswijsheid en ervaring te benutten. Hoe doe je dat?
Voor heel wat jobfuncties heb je tegenwoordig echt wel een smartphone of laptop nodig. Gelukkig moet je die als werknemer niet altijd zelf betalen.
Je loon is onderhandelbaar. Zeker het salaris van een nieuwe job. Dankzij de volgende 8 stappen ga je zo naar een hoger loon...
Go for happy Magazine sprak met Jana Schevernels, HR-consultant bij Randstad. Zij vertelt hoe ze erin slaagt werk en privé in evenwicht te houden.