Werk in tijden van corona: 5 basics voor thuiswerk
De maatregelen rond verplicht thuiswerk zetten veel werknemers met hun rug tegen de muur. Al is het dan wel de muur van hun thuiskantoor...
“Het ging om dertig nieuwe en interne vacatures. Een behoorlijk intense mobiliteitsoefening dus”, stelt Greet Van Ginkel, recruiter bij Aquafin. “Voor de nieuwe functies mochten onze eigen mensen solliciteren in het kader van hun persoonlijke ontwikkeling en carrièreplanning. De functies waren zowel voor leidinggevenden zoals teammanagers, als voor experten zoals operatoren.”
“We ontvingen meer dan honderd enthousiaste interne kandidaturen”, weet Greet. Goed voor meer dan tweehonderd sollicitatiegesprekken, vermits kandidaten zowel met de recruiter als met de hiring manager praten.
So far, so good. “We legden onszelf een strakke timing van twee weken op. We planden alle afspraken en vergaderzaaltjes.” Maar toen kwam de lockdown en waren fysieke sollicitatiegesprekken plots onmogelijk.
“Ik geef toe dat we even overwogen hebben om alles uit te stellen. Online solliciteren gebeurde bij ons tot dusver eerder sporadisch”, vertelt ze. “Maar uiteindelijk hebben we snel geschakeld en op één à twee dagen alles omgegooid. Onze helpdesk stond meteen klaar om ons te begeleiden met de Webex-technologie voor videogesprekken.”
They did it. “We voerden online sollicitatiegesprekken vanuit tientallen home offices, van de kust tot Limburg.” Los van kleine kinderziektes deed de technologie prima haar werk en de collega’s volgden. “Weet dat de kandidaten vooral medewerkers waren bij wie computerwerk niet per se hun hoofdtaak is. Maar ze hebben zich verbazend snel aangepast”, klinkt het. “Voor mij was het cruciaal dat al die collega’s aanvoelden dat ze hun kandidatuur op een gelijkwaardige manier konden ondersteunen, alsof ze in dat vergaderzaaltje zaten. En dat bleek het geval.”
De verandering was er zeker ook voor het recruitingteam zelf, dat ook videogesprekken gebruikte. “Ik vond het vooral een mooi voorbeeld van afdeling-overschrijdend teamwerk tussen HR en de betrokken leidinggevenden bij Aquafin. En met ondersteuning van de ICT-collega’s”, vertelt Greet, die hoopt al deze technologische mogelijkheden in de toekomst nog te kunnen uitbreiden.
Kun je als recruiter een kandidaat in een online gesprek even goed beoordelen dan wanneer die recht tegenover jou zit? “Het is anders”, antwoordt ze. “Mede omdat die gesprekken gebeuren vanuit hun home office, benader je die persoon meer als een geheel. Ik herinner me iemand die vol trots vertelde dat hij grootvader is van een meerling, met de foto’s op de achtergrond. En welk effect dat heeft op zijn carrière- en levensvisie. In een zakelijke vergaderzaal komt zoiets minder snel aan bod. Bij online sollicitaties speelt iedereen een thuismatch.”
Uit de tientallen interviews die recruiter Greet Van Ginkel deed, haalde ze enkele tips die zowel voor interviewers als sollicitanten interessant zijn:
(Willim Visterin) - Bron: MARK Magazine
De maatregelen rond verplicht thuiswerk zetten veel werknemers met hun rug tegen de muur. Al is het dan wel de muur van hun thuiskantoor...
De impact van de coronacrisis is niet alleen gigantisch op de economie, maar ook op jouw job. Al zijn er manieren om die impact te beperken.
Je bent de ideale kandidaat en toch is er geen match met een mogelijke werkgever, hoe kan dat nu? Tijd om je soft skills in de kijker te zetten!
Bedrijven zoeken naar alle mogelijke manieren om hun personeel tijdelijk minder te doen werken om de coronacrisis uit te zweten.
HR-specialist Unique behaalde overtuigend een plaats in de top tien van Great Place to Work. Wat doet het bedrijf om daar te geraken?
Ongeacht je leeftijd of je inkomen, maak je meer kans om rijk te worden als je deze 6 concrete eigenschappen bezit.
TikTok is helemaal in. Maar is het als bedrijf een goede zet om mee op de TikTok-kar te springen?
Ouders met kinderen ten laste moeten minder belastingen betalen. Als de kinderen een studentenjob doen en te veel verdienen, zijn ze niet meer ten laste.
Het is heel normaal dat je graag goede vrienden met je collega's wil worden. Maar hoe doe je dat zonder je professionaliteit te verliezen? Jobat weet raad...