Waar vind ik jobs?
Vorige

1 van 421

Volgende
Volgend artikel:

Buschauffeur en teamcoach bij De Lijn: veel afwisseling en altijd onder de mensen

Mede mogelijk gemaakt door: De Lijn

"Duurzaamheid is nu dé bestaansreden voor De Lijn"

Duurzaamheid bij De Lijn
Achter de bekende campagne 'Beweeg mee naar minder CO2' zit meer dan louter de boodschap dat De Lijn een voortrekker in duurzame mobiliteit is. Als medewerker van De Lijn beweeg je mee naar een nieuwe invulling van je job.

Go for happy Magazine sprak met chauffeurs, technici, ICT’ers en experts over wat de duurzame transitie van De Lijn betekent voor hun werk.

Carlo Vanzurpele

“Ik kijk enorm uit naar elektrisch rijden”

Carlo Vanzurpele is sinds 2020 chauffeur voor De Lijn. De overstap naar elektrische voertuigen ziet hij helemaal zitten. “Ik werk vanuit de stelplaats Leuven-Noord”, schetst hij zijn dagtaak. “Eerst reed ik op de stadslijnen, daarna nam ik er trajecten in de regio rond Leuven bij. Daar rijd ik met hybride bussen, dus met een elektromotor ondersteund door een dieselmotor.”

Hybride rijden is veel stiller en dat is fijn voor de reizigers, vindt Carlo. “Ik rij zelf ook liever hybride: veel relaxter en milieuvriendelijker. Laat de nieuwe generatie elektrische bussen maar komen. Ook naar de opleiding kijk ik enorm uit. Voor kandidaat-chauffeurs wordt de job stukken aantrekkelijker. Ik verwacht ook veel van de realtime data en halteaankondiging via spraaktechnologie.”

Check: Dit zijn de 7 meest gezochte chauffeurs
Manuel Deprez

“Dankzij big data wordt De Lijn steeds slimmer”

Gaat het over data, dan moeten we bij ICT’er Manuel Deprez zijn. Hij staat in voor de depot- en laadbeheersoftware. “Onze voertuigen rijden elke dag een ander traject”, legt hij uit. “Maar een elektrische bus opladen, duurt langer dan tanken. Voor de planning houden we rekening met de beschikbare voertuigen, het energieaanbod en de operationele planning.”

Het zijn interessante tijden voor ICT’ers bij De Lijn, bevestigt Manuel. “In onze software integreren we data die onze voertuigen realtime doorgeven. Wij capteren, groeperen, controleren en monitoren die data. Dankzij big data wordt De Lijn steeds slimmer en efficiënter. Daarvoor hebben we analist-programmeurs, developers en dataspecialisten nodig.” Ook als ICT’er bij De Lijn heb je maatschappelijke impact. “Zelf ben ik als sociaal werker en politiek wetenschapper geen typisch ICT-profiel. Mee mogen werken aan duurzame mobiliteit, vind ik een enorme meerwaarde. Met het ICT-team spelen we daar een strategische rol in.”

Lees ook: Als IT’er bij De Lijn breng je reizigers dichter bij de mobiliteit van morgen
Singh Gurbhagwant

“Steeds meer nood aan specialisten in elektriciteit en elektronica”

Met ICT werkt ook diagnosetechnicus Singh Gurbhagwant, aan de slag in het servicecentrum van De Lijn in Kessel-Lo. “Ik voer diagnoses uit op bussen: problemen of storingen opsporen en identificeren. Zo kan ik bepalen welke reparaties of onderhoudswerkzaamheden nodig zijn. Aan elektrische bussen hebben we nog niet veel werk omdat ze nieuw zijn. We krijgen een opleiding om veilig aan de elektrische bussen te werken. Om dat te mogen, heb je een attest nodig.”

Singh werkt drie jaar voor De Lijn en hij is heel tevreden. “Aan onze specialisatie elektriciteit en elektronica is steeds meer nood. Bijleren blijft interessant.” De Lijn is een fijne werkgever, vindt Singh. “Elektrisch onderhoud is bovendien schoon werk. Al moet je soms ook weleens een tractie of een remsysteem vervangen.”

Beatrice Boedt

“Duurzaamheid gaat verder dan elektrische bussen”

Milieucoördinator Stien Van Gestel, hoofd strategie Bert Van Hemelen en deskundige strategische planning Beatrice Boedt helpen mee om duurzaamheid te verankeren binnen De Lijn. Stien bewaakt de milieuaspecten van elk project: wetgeving, productiemethodes, omgevingsvergunningen, bodemsaneringen, afvalverwerking, opslag van gevaarlijke stoffen enzovoort.

“Ik begeleid onze teams graag met concrete initiatieven. Efficiënt energieverbruik door onze verwarming op 19 °C te zetten of onze nieuwe afvaleilanden. Duurzaamheid gaat verder dan elektrische bussen. Onze nieuwe stelplaatsen gaan spaarzaam om met water, met aandacht voor biodiversiteit via groendaken, circulariteit of ontharden.”

Bert Van Hemelen

“Sociale aspecten van duurzaamheid zijn dan weer inclusie, diversiteit, training en ontwikkeling, veiligheid en gezondheid en goede werkomstandigheden”, pikt Beatrice in. Bert beaamt: “Duurzaamheid is nu dé bestaansreden voor De Lijn. Elk nieuw project is duurzaam, net zoals het klantvriendelijk en efficiënt is. We willen echt de motor zijn van duurzame mobiliteit in Vlaanderen én een trekker in duurzaam en inclusief ondernemen.”

Euhm... Wat is het verschil tussen diversiteit en inclusie?

Bert besluit: “Iedereen trekt mee aan de kar, elk initiatief kan bijdragen. Kandidaten willen nu echt vanuit een maatschappelijke drive voor De Lijn werken. Zeker jongeren vinden die meerwaarde belangrijk.”

Zelf op zoek naar een job bij De Lijn? Bekijk hun actuele vacatureaanbod en... go for happy!

(Wieland De Hoon) - Bron: Go for happy Magazine

29 juni 2023
Anderen bekeken ook