Aangeboden door De Lijn

Werken als IT’er bij De Lijn: als IT’er bij De Lijn breng je reizigers dichter bij de mobiliteit van morgen

Een bus- en tramaanbod dat beter is afgestemd op de vragen en noden van de reizigers: dat is waar De Lijn met het project ‘basisbereikbaarheid’ voor gaat. Onder meer voor de IT’ers van De Lijn is hierin een sleutelrol weggelegd.

‘Basisbereikbaarheid’ is wat de Vlaamse overheid vooropstelt met het oog op een vlottere en efficiëntere dienstverlening van het openbaar vervoer. Dankzij die nieuwe visie op mobiliteit moeten reizigers in Vlaanderen vlotter op hun bestemming geraken, via verschillende en efficiënt op elkaar afgestemde, duurzame vervoersmiddelen. Trein, tram en bus blijven daarin vaste waarden, met meer rechtstreekse verbindingen tussen plekken waar de vraag naar openbaar vervoer groter is.

Als product owner bij het webteam, één van de IT-afdelingen bij De Lijn, vormt Baptiste (33) een belangrijke schakel in de uitrol van het project. Hij vormt er de brug tussen de softwareontwikkelaars van De Lijn en alle betrokken partijen, met in dit geval de Vlaamse overheid als belangrijkste stakeholder. “Ik vertaal de noden naar onze developers, zodat zij exact weten naar welke oplossing ze toe moeten werken. Kort door de bocht genomen kan je stellen dat de IT-afdeling de reiziger moet begeleiden bij elke wijziging die een impact heeft op zijn traject. Reizigers nemen immers al jaren dezelfde lijn en denken daar vaak niet meer bij na. Je moet ze dus op de hoogte brengen, op een toegankelijke manier. Daar werken alle teams samen aan.”

IT als spilfiguur

De invoering van basisbereikbaarheid verloopt via enkele belangrijke scharnierdata. De proefperiode startte begin dit jaar in januari, maar de eerste grote fase van de hervorming staat voor juli gepland. “Vanaf dan zullen de eerste haltes veranderen volgens het vraaggestuurde aanbod.” De IT-afdeling zorgt ervoor dat reizigers op de hoogte zijn van die veranderingen. “We passen onze systemen aan, waarbij we vertrekken van de nieuwe planningsdata. Daar zijn veel aanpassingen voor nodig achter de schermen, die uiteindelijk uitmonden in een pop-up op het scherm van de laptop of smartphone van de reiziger.”

Om dat te realiseren, werken heel wat diensten nauw samen: de communicatieafdeling, netwerkplanners, finance, controleurs … “Die moet je allemaal mee betrekken en van de nodige sturing voorzien wanneer de systemen ook voor hen veranderen”, weet Baptiste. De IT-dienst en de IT-medewerkers zijn in het hele verhaal dan ook echte spilfiguren.

Werk jij als IT’er mee aan de mobiliteit van morgen? Ontdek alle vacatures op delijn.be/ict!

Puzzelstukjes

Charlotte (31) en Hannes (26) zijn er daar twee van. Als front-end developer zorgt Hannes er mee voor dat onder andere de routeplanner en de halte- en lijnpagina’s aangepast zijn volgens het nieuwe aanbod. Hij doet dat door de achterliggende codes aan te passen of opnieuw te schrijven. “We hanteren daarbij een scrumaanpak, waarbij iedere kleine stap een puzzelstukje vormt. Doorheen het project zien we de puzzel vorderen en dat zorgt voor veel voldoening.”

Samen met zijn team zorgt Hannes ervoor dat elke nodige pagina op de website van een pop-up is voorzien, met daarop de juiste informatie over de veranderingen voor de reiziger. “In een volgende fase nemen we de lijn- en landingspagina’s onder handen, en ontwikkelen we ook een informatiepagina over hoe je de haltes in de toekomst kan raadplegen. Vanaf 15 juni moet voor de reiziger duidelijk zijn wat er voor hem of haar verandert op 1 juli en in een latere fase op 1 januari 2024.”

Trotse samenwerking

Waar Hannes deel uitmaakt van het webteam, zorgt Charlotte als scrum master voor begeleiding in het team dat de mobiele applicatie van De Lijn ontwikkelt. Zij begeleidt het team in het opleveren van de kleinere puzzelstukjes die later, doorheen het traject, tot één geheel leiden. “We werken in sprints van twee weken, waarin we telkens aan een specifiek aspect werken dat onderdeel is van een grotere roadmap. Alle eer gaat daarbij natuurlijk naar de developers, maar als ze ergens tegenaan lopen en er is overleg nodig, dan loopt dat via de scrum masters.”

Charlotte beaamt dat het project rond basisbereikbaarheid er één van lange adem is. “De verschillende teams moeten weten wie waarmee bezig is. Maar eenmaal alles samenkomt, zorgt dat voor veel voldoening.” Zo’n moment vindt elk kwartaal plaats, wanneer iedereen binnen de organisatie een tussentijdse demo te zien krijgt. “Dat zorgt niet alleen voor transparantie over het traject waarmee we bezig zijn, maar ook voor de nodige fierheid langs onze kant.”

Interesse in een IT-job met maatschappelijke impact bij De Lijn? Ontdek hier onze vacatures: delijn.be/ict
IT'er De Lijn
De Lijn: 29 jobs
Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Ontvang per mail jobs op maat

Ontvang nieuwe 'De Lijn' jobs meteen in je mailbox.