Met welke studiekeuze ben je jobzeker?
Wat ga je studeren? Volg je je hart en is je kans op werk een zorg voor later, of kies je in functie van de arbeidsmarkt? En welke studies kies je dan best?
“Kunnen we de inspirerende lessen van Sir Thomas Moore niet toepassen op deze uitdaging?”, vraagt Joris Van Droogenbroeck, mede-oprichter van start-up Co-Vibes, zich af. Hieronder zijn gedachtengang …
Laat ons starten bij de finaliteit van het hoger onderwijs. Zij hebben tot doel de studenten te brengen tot een gevorderd niveau van kennis en competenties, eigen aan bepaalde disciplines. Maar is het nu werkelijk dat kennisniveau dat later tot succes leidt? Moeten we er niet vooral voor zorgen dat we jonge mensen - naast de kennisinjectie - klaarmaken om een zinvolle en waardevolle bijdrage te kunnen leveren in hun (professionele) leven? Als we dat willen bereiken, moeten we dus vooral inzetten op zelfbewustzijn, op het ontdekken en ontplooien van talenten, interesses, passie en waarden en het aanreiken van een brede kijk.
En dat brengt ons bij de penibele vraag: waar zitten deze elementen verstopt in het curriculum? En het gaat hier lang niet alleen over hoger onderwijs. Eigenlijk zou deze fascinerende persoonlijke ontdekkingstocht dé rode draad moeten vormen, startend in de lagere school, via het secundair en hoger onderwijs om naadloos over te vloeien in het professionele leven.
Keren we even terug naar de heersende studiekeuzestress. De aanwezigheid van te veel keuze is een eerste oorzaak. Dat valt wel op te lossen. Werken met veel bredere graden, waarbij modulair en voortschrijdend keuzes kunnen worden gemaakt, is een van de meest voor de hand liggende oplossingen. Veel venijniger is echter de stress die ontstaat omwille van het heersende paradigma waarin je jouw potentieel maximaal moet benutten.
Met het maximaal benutten van je potentieel is uiteraard niets mis, integendeel. In de praktijk vertaalt dit paradigma zich echter in studiekeuzes die wijzen naar de richtingen waarin een numeriek tekort is op de arbeidsmarkt. De maximale jobkans in de huidige arbeidsmarkt heeft voor heel veel jongeren echter niets te maken met het maximaal benutten van het eigen potentieel.
Draai dit om en laten we nu vertrekken vanuit talent. In dat geval gaan organisaties op zoek naar talent om hun toekomstrichting mee waar te maken. Jongeren die zich kunnen vinden in die richting, zetten hun talent daarvoor in. Dooddoeners zoals functieomschrijvingen worden geheel overbodig, want de jongeren werken in hun kracht.
En op vlak van studiekeuzes? Plots bestaan foute studiekeuzes niet meer. Je kiest op basis van je talenten, interesses en passies, je bent in staat om deze verder te ontplooien tijdens je studies terwijl je je verdiept maar evenzeer verbreedt op vlak van kennis. Studies zorgen dat jongeren klaar zijn voor het leven ... en zo wordt de 'war for talent' een vredesveld waarin een overvloed aan talenten en dito mogelijkheden ontstaan.
(jvd)
Joris Van Droogenbroeck is mede-oprichter van Co-Vibes. Deze start-up bouwt talent incubatoren om ervoor te zorgen dat geen talent verloren gaat in de nieuwe economie. Hun eerste incubator is The Young Vibes, gericht op jong talent.
12 september 2016Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wat ga je studeren? Volg je je hart en is je kans op werk een zorg voor later, of kies je in functie van de arbeidsmarkt? En welke studies kies je dan best?
De studiekeuze van jongeren wordt beïnvloed door de achtergrond van hun ouders. Dat blijkt uit een nieuwe studie.
Wie een BSO-diploma op zak heeft, heeft meer kans om snel een job te vinden dan schoolverlaters met een ander diploma.
Bij een studiekeuze halen ‘goede’ raad van anderen en oude, (te) klassieke recepten het vaak van passie en dromen. De do's en don’ts op een rij.
Soms is de krapte op de arbeidsmarkt zo groot dat werkgevers hun kandidaten zelf met de taxi komen halen voor hun sollicitatiegesprek...
Werken in een kerncentrale: dat is zonder meer een unieke en speciale job. Natasja doet het intussen al bijna twintig jaar.
De functie die een ingenieur na zijn studies gaat uitoefenen, kan flink verschillen... Waar gaan jonge ingenieurs het vaakst aan de slag?
Heeft een werkgever het recht om liefdesrelaties op het werk te verbieden? En zijn koppels verplicht hun werkgever of collega’s in te lichten?
Je diploma is binnen! Gedaan met leren. Of toch niet? Je hele leven lang blijf je leren, dat weten ze ook bij HR-dienstverlener Securex.