7 tips om je thuiskantoor efficiënt te organiseren
Thuiswerken is voor velen een vast onderdeel van het dagelijks leven geworden. Een goed ingericht thuiskantoor kan daarbij het verschil maken tussen productief werken en constant afgeleid zijn. Of je nu een aparte werkkamer hebt of een bureau in de hoek van je living: met de juiste organisatie haal je meer overzicht en focus in je werkdag.
De combinatie werk-privé vlot laten verlopen, is een grote uitdaging voor veel werknemers. Thuiswerk is hiervoor een goede oplossing. Maar hoe efficiënt verloopt dat thuiswerken? Zit jij aan de keukentafel of heb je een aparte werkruimte? Doe je tussendoor de was of pas je op je ziek kind?
7 tips om je thuiskantoor efficiënt te organiseren
1. Zorg voor een aangename werkplek
Een aparte bureau, een degelijke bureaustoel, een groot scherm, goede verlichting en een internetverbinding zijn de basiselementen van een goed ingericht thuiskantoor. Indien mogelijk reserveer je de ruimte enkel om te werken. De grootste verleiding bij thuiswerken is tussendoor privétaken doen, dat vreet serieus aan je concentratie en efficiëntie.
Lees ook: Thuiswerk heeft veel voordelen, maar één springt eruit
2. Investeer waar nodig
Thuiswerken doe je bij voorkeur niet in de keuken tussen de aardappelschillen of in de logeerkamer op een halfopgemaakt bed. De uitrusting van een bureau waar je efficiënt kan werken, brengt vaak echter heel wat kosten met zich mee.
Maar een goed uitgeruste flexwerkplek thuis of dichtbij huis, draagt bij tot de productiviteit van de werknemers. Het is dan ook de moeite voor bedrijven om hierin te investeren. Uiteindelijk levert dat henzelf en de werknemers alleen maar financieel voordeel op.
CHECK: Hoeveel bedraagt de vergoeding voor thuiswerk?
3. Pleit bij je werkgever voor een goede ICT-ondersteuning
Werknemers ervaren vaak dat de ICT ontoereikend is voor thuis- en telewerken. Werkgevers kunnen dit voor een belangrijk deel oplossen door de communicatie tussen collega’s onderling en met hun leidinggevende beter te faciliteren, door de digitale beveiliging goed te organiseren en door werknemers meer vergoedingen te bieden.
4. Maak een degelijke planning
Bundel zoveel mogelijk taken en weet op voorhand wat je gedaan wil krijgen die dag. Je bent dan minder vatbaar voor afleiding. Of wie weet moet je de dag ervoor bepaalde documenten mee naar huis nemen.
Ontdek: 10 tips om je werk gedaan te krijgen als je thuiswerkt
5. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent
Werken in pyjama of in joggingpak is geen optie. Zorg ervoor dat je netjes gekleed bent, zo maak je de mentale switch om effectief aan het werk te gaan.
6. Maak afspraken met huisgenoten
Indien er huisgenoten aanwezig zijn, maak dan afspraken over werkuren en pauzes. Laat ook aan familie en vrienden weten dat je effectief aan het werk bent. Zomaar even binnenspringen kan dus in principe niet.
Extra: Heb je nog recht op een woon-werkvergoeding als je (vooral) thuiswerkt?
7. Zorg voor een duidelijke grens tussen werk en privé
Het schrijven van een rapport en huishoudelijke klusjes combineren, is dus geen goed idee. Probeer het huishouden na je werkuren te doen.
(mr) – Met dank aan Tim Christiaens van Time Management Company