Stress
Vorige

1 van 459

Volgende

3 vragen over mentaal welzijn in tijden van corona

bootjes in een storm
“De storm is voor iedereen gelijk, maar we varen allemaal met een ander bootje.” (Julie De Brie, stressmanagementconsultant bij Attentia)
Corona kan een behoorlijke impact hebben op ons mentaal welzijn. We legden drie vragen voor aan Julie De Brie, stressmanagementconsultant bij Attentia.

1. Is deze coronaperiode nefast voor ons mentaal welzijn?

Julie De Brie: “Corona, de lockdown en de heropstart veroorzaakten een ongekende stresssituatie bij veel mensen. Met veel angst en onzekerheid over hun gezondheid en werk. Bovendien duurt het lang. Pieken van stress zijn op zich niet zo’n probleem, op voorwaarde dat er ook een dal komt zodanig dat men kan recupereren. Voor velen onder ons kwam er echter geen dal, bijvoorbeeld door de plotse en aanhoudende combinatie van thuiswerk met kinderen. Of door een aanhoudende onzekerheid op financieel- en werkvlak. Bijgevolg zitten heel wat mensen op hun tandvlees.”

“Maar dat wil niet zeggen dat deze periode per definitie nefast is voor ons mentaal welzijn. Er bestaat namelijk zoiets als posttraumatische groei. Een mens kan heel wendbaar en veerkrachtig zijn. Ik ben niet fatalistisch. Op het eind kunnen mensen hier ook sterker uitkomen. Zeker wanneer ze reflecteren over welke groei of inzichten deze periode misschien teweeggebracht heeft.”

2. Welke stress-signalen kun je detecteren bij collega’s?

“De coronastorm is er voor iedereen, maar we varen allemaal met een ander bootje. Ieders omstandigheden zijn anders en iedereen gaat er anders mee om. De stressfactor is ongekend, maar de stress-signalen zijn wel gekend”, aldus Julie.

“De reacties zijn gelijkaardig als bij andere problematieken zoals een te hoge werkdruk die al lang aansleept. Denk aan slapeloosheid, prikkelbaarheid of de aandacht er niet bij kunnen houden. Het belangrijkste signaal dat ik kan aanhalen om stress bij collega’s te detecteren, is een verandering in gedrag. Bijvoorbeeld iemand die voordien altijd stipt is en nu vaak te laat inbelt op een call. Of iemand die ineens passief is tijdens meetings terwijl hij of zij altijd actief is. Dat kan een signaal van mentaal onwelzijn zijn.”

3. Wat kan helpen om je eigen veerkracht te vergroten?

“Vooreerst is het belangrijk om je bewust te worden van je stressbronnen en die hanteerbaar te maken. Het kan helpen om een stresslijst op te maken. Niet alleen met de voor de hand liggende stressbronnen, zoals het plotse thuiswerk met kinderen. Je moet je ook bewust worden van negatieve gedachten die meespelen want die hebben een grote impact op je emoties en gedrag”, adviseert Julie.

“Daarnaast is het belangrijk om dagelijks recuperatietijd in te bouwen om zo de pieken en dalen van stress te creëren. Regelmatige pauzes kunnen hiertoe bijdragen. Bijvoorbeeld elke vijftig minuten even vijf à tien minuten een pauze inlassen. Men heeft het in dit kader ook weleens over FAME: Fuel (bijvoorbeeld water drinken), Attention break (weg van het computerscherm), Move (bewegen) en Emotion, veranderen van emotie door naar muziek te luisteren die je graag hoort. Zelfzorg is cruciaal: word je bewust van wat jou energie geeft en plan minstens twee energiegevers per dag in. Dit kunnen kleine zaken zijn, zoals tien minuten wandelen of koken.”

“Bijkomend kan het helpen om bewust in te zetten op dankbaarheid. Dat kan bijvoorbeeld door dagelijks drie dingen op te sommen, hoe klein ook, waarvoor je dankbaar bent. Een andere goede techniek is om te werken aan je zogenaamde groeimindset. Hierbij ga je ervan uit dat je nog groeimarge hebt. Je denkt in opportuniteiten. Bijvoorbeeld door je de vraag te stellen: “Wat levert het mij op?”, te kijken wat je meeneemt uit de coronacrisis en naar welke mensen of bedrijven je opkijkt. Op die manier kun je je groeimindset helpen te activeren”, besluit Julie.

Ga voor FAME

Recupereren doe je met deze vier elementen:

  • Fuel: bijvoorbeeld water drinken.
  • Attention break: weg van het computerscherm.
  • Move: bewegen zoals wandelen of lopen.
  • Emotion: veranderen van emotie door naar muziek te luisteren die je graag hoort.


(William Visterin) - Bron: MARK Magazine

24 juli 2020
Aanbevolen jobs
Anderen bekeken ook