Kluwer Learning Indicator 2014

We leren nog altijd graag in de klas

klaslokaal
”In tegenstelling tot wat vijf jaar geleden verwacht werd, hebben andere manieren van leren het klassikale leren niet van de troon gestoten.” (Miek Wouters, learning consultant Kluwer Opleidingen)

Vijf jaar geleden had elke opleidingsexpert de mond vol van e-learning. Klassikaal leren leek dood en begraven. Niets is minder waar, zo blijkt uit de nieuwe Kluwer Learning Indicator.

De Learning Indicator brengt voor de vijfde keer in kaart hoe Belgische werknemers leren. Aan het onderzoek van Kluwer Opleidingen, dat uitgevoerd werd door onafhankelijk onderzoeksbureau iVOX in juni 2014, namen 3.312 professionals deel. De respondenten waren medewerkers, managers en hr-verantwoordelijken.

Gemiddeld volgt de Belgische professional zeven dagen opleiding per jaar. Sinds 2010 is dat cijfer redelijk stabiel gebleven. Uit het onderzoek blijkt dat vooral de min 30-jarigen veel opleidingen volgen. Het aantal professionals dat geen enkele dag opleiding volgt, daalt: van 13 procent vorig jaar, naar 7 procent dit jaar.

Leerritme

Voor die opleidingen duiken professionals nog altijd het liefst het klaslokaal in. Ook dit jaar geven zeven op de tien respondenten daar de voorkeur aan. Een opmerkelijke evolutie, stelt Miek Wouters, learning consultant bij Kluwer Opleidingen: “In 2010 gaven Belgische professionals de voorkeur aan klassikaal leren. Maar tegelijk voorspelden de hr-verantwoordelijken toen dat andere leervormen terrein zouden winnen ten koste van klassikaal leren.”

Op het eerste gezicht lijkt anno 2014 niets minder waar. “Toch merken we bij Kluwer in de vraag naar opleidingen wel degelijk een evolutie, maar dan eerder naar hybride vormen van opleidingen. Die spelen de voordelen van ‘samen’ leren en het delen van kennis uit, maar houden ook rekening met de individuele voorkennis, het leerritme en de leervoorkeuren van de deelnemers. Maar dat klassikale aspect blijft dus wel belangrijk”, aldus Miek Wouters.

ICT in de lift

De meeste opleidingen worden gevolgd om de specifieke beroepseigen kennis en vaardigheden aan te scherpen. Toch krijgen die opleidingen de grootste daling te verwerken: in 2013 volgde nog 68 procent van de respondenten dit soort opleiding, in 2014 is dat nog maar 49 procent.

ICT-opleidingen bekleden met 26 procent de derde plaats, na algemene persoonlijke vaardigheden (39%). Met de groeiende nood aan technologische kennis bij medewerkers in het achterhoofd, is dat een logische evolutie. Kluwer Opleidingen bevestigt deze trend: tegenover 2010 is het aantal inschrijvingen voor ICT-opleidingen er bijna verdubbeld.

(wv) 

Meer info over Opleidingen

07/10/2014