Wat je beter niet doet op het personeelsfeest: 14 tips

Moet je naar een personeelsfeest? Zet je professionele reputatie dan niet op het spel. Maak plezier, maar hou jezelf wel onder controle. Neem de volgende tips in acht, en je kan zonder gezichtsverlies terug op bureau komen.

2 januari 2014

Delen

personeelsfeest

Personeelsfeest? 14 don'ts!

 

  1. Kom niet te laat
    Op het jaarlijkse personeelsfeest kom je beter op tijd. Hoe vroeger je komt, hoe meer kans dat je met je baas en collega's kan praten in een ontspannen sfeer voordat het allemaal te hectisch wordt.

     
  2. Drink niet buitenissig
    Alcohol heeft de eigenschap dat het je remmingen doet verdwijnen. Je gaat er dingen door doen waarvan je later spijt krijgt. Zelfs indien je van oordeel bent dat je goed tegen alcohol kan, beperk je je op een personeelsfeest toch best tot één cocktail of maximum twee glazen wijn. Perceptie is namelijk alles. Het laatste wat je wil is door je collega’s bestempeld worden als de zuipschuit van de hoop.

     
  3. Beschouw het personeelsfeest niet als een dating party
    Op een personeelsfeest leer je je collega’s op een andere manier kennen. Toch is het niet de bedoeling dat je je collega’s té goed leert kennen. Sandra van de receptie kan er plots veel sexier uitzien onder rode spotlights dan bij bureaulicht... Hou je dierlijke instincten dus in toom: romances op de werkvloer - en zeker one night stands - kunnen desastreuze gevolgen hebben.

     
  4. Flirt niet op een seksueel provocerende manier
    Je flirten mag dan misschien totaal onschuldig zijn (indien niet, zie de tip hierboven), maar de boodschap die je ermee naar je collega’s zendt, is dat niet. Wil je professioneel gerespecteerd worden, hou dat soort geflirt dan voor feestjes met je vrienden.

     
  5. Wees geen muurbloempje
    Sta niet de hele avond in een hoekje te praten met enkel de collega's waarmee je dagelijks samenwerkt. Ga op verkenning en stel jezelf voor aan collega's van andere afdelingen. Je weet nooit of je later weleens op hen een beroep moet doen.

     
  6. Draag geen suggestieve kleding
    Hier geldt de regel: indien je het niet draagt tijdens de werkuren, draag het dan ook niet op een personeelsfeest. Natuurlijk mag je kleding iets feestelijker zijn (lees: kleurvoller, met eventueel epauletten en glinsters), maar hou het geheel sober en niets onthullend.

     
  7. Laat je niet kennen
    Op bedrijfsfeestjes worden mensen al snel losser in de omgang. Laat je echter niet vangen en vertel je collega’s geen dingen die ze eigenlijk niet hoeven te weten.

     
  8. Zet geen grote mond op
    Ook al was het afgelopen jaar best frustrerend en ben je ervan overtuigd dat je het beter zou doen dan je baas, op het personeelsfeest hou je beter je grote mond achterwege. Dit is niet het ideale moment om uit te pakken met hoe jij de zaken anders én beter zou aanpakken.

     
  9. Vertel geen flauwe of ongepaste moppen
    Deze regel geldt zowel tijdens de werkuren als op personeelsfeesten. Dit soort billenkletsers zouden wel eens in slechte aarde kunnen vallen bij bepaalde collega’s. Vermijd deze dus liever.

     
  10. Gebruik geen schunnige taal
    Op een personeelsfeest kunnen de gesprekken al gauw erg luchtig worden. Blijf je taaltje verzorgen en hou het proper. Door schunnig taalgebruik maak je een onprofessionele indruk.

     
  11. Praat niet achter iemands rug
    Het is niet omdat iemand niet aanwezig is op een feestje dat het ok is om achter zijn of haar rug te roddelen. Buiten het feit dat het niet netjes is, kunnen vrienden van de afwezige deze op de hoogte brengen van jouw achterklap. En dan heb je het helemaal verkorven.

     
  12. Ga niet uitbundig op de tafels dansen
    Het personeelsfeest is helaas niet het moment om je twerk-talent boven te halen en een Miley Cyrus'ke te doen. Uiteraard mag je je dansbenen losgooien als de gelegenheid zich voordoet, maar hou de tafels erbuiten.

     
  13. Breng geen ongenode gasten mee naar het feestje
    Doorgaans zijn personeelsfeesten bedoeld voor personeel enkel. Ga er dus niet van uit dat het ‘bon ton’ is om je wederhelft mee te brengen zonder dat eerst te vragen.

     
  14. Onderschat het belang niet van het gedrag van je gast
    Als het toch goed is om een gast mee te brengen naar het feest, kies deze dan zorgvuldig. Hij of zij zal dezelfde feestregels moeten volgen die ook voor jezelf gelden.

 

(jn/nm) – Bron: Forbes.com & Businessinsider.com 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.