Voorkom vakantiestress op het werk in 10 stappen

vakantiestress

Volgens Britse onderzoekers zou je als werknemer elke 62 dagen een korte break moeten nemen. Dit zou je energie optimaal op peil houden, je prestaties verbeteren en het risico op stress, oververmoeidheid of burn-out verminderen.

Slow Working trainer Heidi Does kan zich hier goed in vinden: ‘Er is in essentie niets mis met lekker hard werken. Het geeft plezier en voldoening. Maar constant doorjakkeren kan op de lange duur problemen geven. Je kan je minder goed concentreren, je gaat meer fouten maken, je wordt kribbiger naar collega’s of je lief enzovoort. En al die symptomen kunnen op hun beurt weer andere problemen veroorzaken: met je gezondheid, je relatie of je gevoel van tevredenheid.’

Hoe betrokken of bevlogen je ook bent, het blijft essentieel om steeds goed voor jezelf te zorgen. Door af en toe uit de mallemolen van eten-werken-slapen, eten-werken-slapen te stappen en wat afstand te nemen, bijvoorbeeld. Zo houd je je energie op peil. Ook op de langere termijn. Maar hoe doe je dat in de vaak drukke aanloop naar de zomervakantie?

Heidi Does: ‘Experimenteer eens met de volgende praktische tips in combinatie met de eenvoud van mindfulness. Het biedt je een handige ‘toolkit’ om je anders te verhouden tot pre-holiday werkstress.’

Communiceer

1. Vertel luid en duidelijk dat je op vakantie gaat en voor hoelang. Zo kunnen je manager, je team of je collega’s er rekening mee houden. Het maakt het ook makkelijker voor je om te bedanken voor een nieuwe project, al helemaal als de deadline ervan in je vakantie valt.

2. Maak afspraken over je bereikbaarheid. Verwacht men dat je af en toe je e-mails checkt, of je gsm opneemt? En is dat dan de hele vakantie door, of slechts op een paar cruciale dagen? Denk niet dat je onmisbaar bent en dus altijd klaar moet staan. Echt, problemen lossen zich vaak vanzelf op, ook zonder jouw input.

3. Zet nu al je out-of-office melding aan. Laat deze gewoon al een week of twee voor vertrek vanaf een uur of vier ’s middags draaien. Geef in de meldingstekst aan wat je eerder hebt afgesproken qua bereikbaarheid en wie in jouw afwezigheid je verantwoordelijkheden overneemt. Je zal zien: al een week voor vertrek krijg je minder e-mails binnen.

Organiseer

4. Maak een overdrachtsdocumentje van alle lopende zaken. Door alles op te schrijven, verdwijnt het ook gelijk uit je hoofd. Dat scheelt een hoop gepieker. Zorg dat je collega’s toegang hebben tot je lijst, zodat je hun verwachtingen naar jou toe adequaat kunt managen. Vraag of zij op hun beurt een lijst kunnen bijhouden met zaken die jouw aandacht vragen als je weer terug bent.

5. Ruim je bureau op. Hoe opgeruimder je werkplek, hoe rustiger het is in je hoofd in die laastste dagen voor je vertrek. Het zorgt er bovendien voor dat collega’s snel dingen kunnen terugvinden en je overdracht nog soepeler verloopt.

Recupereer

6. Geniet van je lunch. Hoe druk je het ook hebt, ga niet achter je computer zitten eten, maar neem rustig de tijd om van je middageten te genieten. Werk je lunch niet automatisch en onbewust naar binnen, maar eet met aandacht. Wedden dat je er meer van zal genieten?

7. Loop een blokje om tijdens je pauze. De frisse buitenlucht helpt om je fysieke energie snel weer op te krikken.

8. Neem eens een adempauze. Breng je aandacht naar de adembeweging in je buik, bewust van in- en uitademen, van moment tot moment. Zo doorbreek je de neiging om alsmaar door te werken. Het is een uitstekende manier om jezelf te vragen: hoe is het nu met mij? Wat voel ik in mijn lichaam? Hoe is mijn stemming?

9. Kijk eens een poosje uit het raam. Wees je bewust van hoe je staat of zit. Voel de contactpunten met je voeten op de grond. Of met je billen op je stoel. Laat met elke uitademing het gewicht van je lichaam wat dieper ‘zakken’ in de ondergrond. Doodsimpel, maar ‘it does the trick’.

10. Neem die vakantiedagen op! Laat je door geen leidinggevende, klant of project tegenhouden. Je verdient die break!

Een hele prettige vakantie toegewenst!

(hd) 

Na een lange carrière als communicatieadviseur bij internationaal opererende bedrijven helpt Heidi Does nu managers en ondernemers om beter met werkdruk om te gaan, zodat ze effectiever functioneren en hun expertise als vanzelf optimaal gaat renderen. Zij doet dit met Slow Working trainingen op basis van mindfulness. Vraag haar gratis e-book ‘Elke dag moeiteloos effectief in je werk’ aan op www.doesmindful.nl. 

Meer info over Stress

16/07/2013