Verjaag je ochtendhumeur en ga fluitend naar je werk: 6 tips

Ben jij zo iemand die je maar beter gerust laat ’s ochtends? Of ken je iemand die de fluitende vogels het liefst de kop zou omdraaien? Iemand die vindt dat het goud in de mond helemaal niet zo lekker smaakt als beloofd? Met deze 6 tips dartel je naar het werk!

1. Slaap kindje, slaap!

Deze eerste tip is een huizenhoog cliché en je zal hem misschien niet graag horen. Maar op tijd gaan slapen is en blijft dé basis om daags nadien goed uitgerust en met veel zin aan de werkdag te beginnen.

Niet enkel de hoeveelheid slaap is van belang, ook de kwaliteit. Stop met die slechte gewoonte om voor de zoveelste keer al je apps nog eens binnenstebuiten te keren. Het licht van je smartphone verhindert een goede slaap, hetzelfde geldt voor televisie en computer. Vermijd ook zeker avondmails. Al die input vlak voor je gaat slapen zorgt ervoor dat de harde schijf tussen je oren niet stopt met draaien wanneer je je ogen sluit.

2. Op tijd begonnen is half gewonnen

De volgende ochtend al zo goed mogelijk voorbereiden zal je veel nachtelijke gemoedsrust bezorgen. Leg bijvoorbeeld je kleren al klaar voor de dag nadien, dat mijdt tenminste al het gevecht met de kleerkast de volgende ochtend. De grootste factor van een ochtendhumeur is namelijk: nadenken. Als je op voorhand beslist wat je zal aantrekken, welk ontbijt je zal nemen en hoe je naar je werk zal gaan, dan gaat de zen-factor zo de hoogte in!

3. TRRRIIIIIIIIIIIINGGGG

Het moment waarvan je hoopte dat het nooit zou komen, is onvermijdelijk daar: de wekker gaat af. Toch hoeft dit helemaal niet zo’n hels moment te zijn. Stel in de eerste plaats een leuk deuntje in als wekkergeluid, in plaats van die treiterende standaardtoon. Geleidelijk gewekt worden is veel leuker, zo krijgt je ochtendhumeur veel minder kans. Er bestaan ook wekkers die je wakker maken door geleidelijk daglicht na te bootsen, om je zo natuurlijk mogelijk maar toch op tijd te wekken.

4. En marche!

Mensen met een ochtendhumeur kennen het sowieso: je ogen zijn wel open, maar je lichaam lijkt nog te slapen. Zet een glas water naast je bed om dit op te lossen. Door ’s morgens meteen een slok te nemen zet je je lichaam in werking. Wel opletten dat je het glas niet omstoot, want dat zal het ochtendhumeur geen goed doen. Een stevig, licht verteerbaar ontbijt is ook een absolute must als brandstof voor een actieve en leuke dag!

5. Verander van koers

Als je ochtendhumeur maar niet weg te krijgen is, kan je experimenteren met je reisroute. Neem eens een andere weg, of zelfs een ander vervoersmiddel. Het haalt je uit de dagelijkse sleur waardoor je de dag al een stuk positiever inzet.
Als het kan: zet dan ook je favoriete, liefst vrolijke, muziek op onderweg om je dag in de juiste ambiance te starten.

6. Take it easy

De rode draad door het hele ochtendritueel: neem je tijd. Neem je tijd om te ontbijten, om te pendelen, maar ook op je werk zelf. Neem je tijd om eerst een deugddoende koffie te drinken en vooral om even een praatje te slaan met je favoriete collega’s. Nog even wat leuke nieuwtjes en roddels over en weer gooien en je gaat aan je bureau zitten met een glimlach van oor tot oor.

7. Goed nieuws delen

Niet enkel roddels aan de koffieautomaat kunnen zorgen voor een goedgezinde start van de werkdag. Wanneer je een leidinggevende functie hebt, kan het leuk zijn om af en toe wat leuk nieuws te delen met je mensen. Stuur eens een goednieuwsmail rond aan het begin van de dag, bijvoorbeeld dat de kwartaalresultaten gehaald zijn of gewoon om te zeggen dat je je werknemers graag ziet.

De grijze ochtendhemel zal opklaren tot een stralende werkvloer!

Probeer deze tips uit, of stuur ze door naar die nukkige collega, en het enige ochtendhumeur dat je nog zal ervaren is een goed humeur. Want je weet het: goeiemorgen morgen, goeie dag!

(mr) 

Meer info over Stress , Ontspanning , Gelukkig op het werk , Evenwicht werk-privé

09/10/2017