Twilliciteren: tjilpen voor een job

Solliciteren via social media (rp)

Volg ons op twitter.com/Jobat en ontvang elke dag een handige tip.

Een motivatiebrief beslaat maximaal één pagina, luidt klassiek sollicitatieadvies. Maar het kan ook in 140 tekens. Want na LinkedIn lijkt nu ook Twitter zich een weg te banen naar de jobmarkt. Wie zijn baan beu is, kan zelfs twilliciteren op twacatures. Maar is het meer dan wat getjilp?

Dagelijks verschijnen er op Twitter wereldwijd ongeveer 55 miljoen berichtjes of ‘tweets’. Daar zit heel wat gekwek tussen. De letterlijke betekenis van ‘twitteren’ is niet voor niets tjilpen. Toch zijn er ook berichtjes die wat teweegbrengen. Denk maar aan de tweet van uittredend minister van Economie Vincent Van Quickenborne dat de teerling geworpen was en zijn partij uit de regering stapte. Zo gaf hij meteen ook zijn C4 aan Leterme. Je ontslag aankondigen via Twitter, faut le faire.

Een nieuwe job dankzij Twitter

Maar kan je via Twitter & co ook een nieuwe job aan de haak slaan? Dat blijkt een ander paar mouwen. “Bedrijven die Twitter gebruiken als rekruteringstool zijn nog een kleine minderheid. Het gaat meestal om marketingbedrijven of firma’s die veel met social media bezig zijn, ook om zich als bedrijf te promoten”, zegt Daniël Mies van rekruteringsbedrijf USG.

Netlash, gespecialiseerd in webdesign en webontwikkeling, is een van die bedrijven die op Twitter op zoek gaat naar nieuwe werkkrachten. “Eén tweet en de jobadvertentie raakt verspreid onder mensen die geïnteresseerd zijn in wat we doen als bedrijf, want we adviseren organisaties ook over het gebruik van social media. Het is dan toch ook de logica zelf dat we op die manier rekruteren”, vindt Bart De Waele van Netlash, zelf een fervent twitteraar.

Twacatures

Het Nederlandse IT-bedrijf Neomax ging eind april een stapje verder en introduceerde het ‘twilliciteren’: solliciteren via internet. Op twilliciteer.nl kunnen kandidaten via een tweet solliciteren op een nieuwe baan. “Wij richten ons op startende en ervaren IT’ers, natuurlijk zijn juist zij erg actief online”, legt Stephan Bosman van Neomax uit.

Wie twilliciteert, moet wel bondig zijn. In 140 tekens moet je motiveren waarom jij de geknipte keuze bent. “Dat bespaart de kandidaat de moeite van het schrijven van een motivatiebrief. De potentiële werkgever merkt meteen of hij iemand aan de haak heeft die zich in korte bewoordingen goed kan profileren. De elevator pitch in een nieuw jasje”, vindt Bosman.

LinkedIn screening

In ons land zijn er nog geen gelijkaardige sites opgedoken. Onderzoek van de Hogeschool-Universiteit Brussel toont aan dat werkgevers hier nauwelijks gebruik maken van socialenetwerksites om personeel aan te trekken. “De overgrote meerderheid van de ondernemingen vraagt haar werknemers niet om jobaanbiedingen via LinkedIn of Facebook te verspreiden naar hun netwerk”, weet Ralf Caers, docent hrm aan de HUB.

Toch kunnen social media belangrijk zijn in de zoektocht naar een baan, blijkt uit het HUB-onderzoek. Zo zoekt 67 procent van de Vlaamse bedrijven actief informatie over kandidaat-werknemers op LinkedIn, 44 procent haalt die ook op Facebook. “Bedrijven gebruiken die sites dus wel, maar dan vooral om informatie over sollicitanten te vinden”, aldus Caers.

“Hoeveel vrienden je op netwerksites hebt, interesseert selectieverantwoordelijken niet als dusdanig. Wel of ze belangrijk zijn”, vervolgt Caers. “Bevriend zijn met belangrijke mensen zet sollicitanten in een beter daglicht.”

(ks) - Illustratie: (rp)      

Meer info over Online solliciteren , Creatief solliciteren , Sociale media

10/05/2010