Promoot jezelf op een gezonde manier: 4 tips

ik!

Wie op zoek is naar een job, moet zichzelf promoten. Anderen zullen het niet voor jou doen. Maar het is een dunne lijn, je mag ook niet vervelend of te agressief overkomen.

We moeten schaamteloos onszelf promoten. Zonder te overdrijven. Dus niet om aandacht schreeuwen zoals vroeger toen je naar je ouders rende om trots te laten zien als je iets nieuws kon. Het moet subtieler, maar aan de andere kant moet je ook niet te terughoudend zijn om uit te pakken met wat je kan.

Veel mensen voelen zich niet comfortabel wanneer ze zichzelf in de kijker zetten. Zeker introverte mensen voelen zich niet op hun gemak als ze zichzelf moeten verkopen bij een sollicitatie. Dikwijls ligt het aan een gebrek aan zelfvertrouwen. Zeker wanneer je bent ontslagen, is het niet evident om op een positieve en objectieve manier over jezelf te praten.

Met deze 4 tips zet je jezelf in de kijker

  1. Wees interessant

    Probeer te achterhalen wat potentiële werkgevers interessant vinden. Als je dezelfde doelen deelt, maakt dit zelfpromotie al een pak makkelijker. Je kan dan sneller je punt maken en je troeven op tafel op tafel leggen, en deze zullen ook beter onthaald worden. Je verwezenlijkingen, ervaring, … zal de werkgever dan meer interesseren, zolang ze aansluiten bij de vacature natuurlijk.
  2. Wees authentiek

    Anderen die jou openlijk promoten, werkt eigenlijk nog beter dan zelf over jezelf te moeten praten. En dat bereik je best door gewoon jezelf te zijn, elke dag opnieuw. De wereld is klein. Als je gewoon een goeie mens en een goeie werknemer bent, moet je geen schrik hebben over wat collega’s, ex-collega’s en ex-bazen over je rondbazuinen. Het is natuurlijk niet zo evident anderen in te schakelen als je op zoek bent naar werk, zeker niet als je nog maar pas afgestudeerd bent. In een motivatiebrief en een sollicitatiegesprek mag je er niet voor terugdeinzen om voor jezelf op te komen. Het is niet erg als je dat in het dagelijkse leven niet op die manier zou doen. Zolang je maar niet overdrijft, en je authentiek blijft.
  3. Creëer meerwaarde

    Alle zelfpromotie die je doet, moet relevant zijn. Als een werkgever iemand zoekt met fantastische schrijverskwaliteiten, moet je niet zitten praten over de talrijke presentaties die je hebt gegeven en het applaus dat je hebt gekregen voor je redenaarskwaliteiten.
  4. Overdrijf niet

    Woorden als fantastische, geweldige, de beste etc … kan je best vermijden. Het is beter om bij de feiten te blijven. Bijvoorbeeld zeggen ‘Ik was de beste medewerker op de afdeling’ is wat te veel stoefen. Je gaat beter naar de kern van de zaak door iets te zeggen als ‘Van mijn collega’s kreeg ik de grootste klanten onder mijn hoede. Het management vertrouwde mij dat ik hen de service zou geven die ze nodig hadden.’ Je was dus de beste, maar je laat dat over aan de suggestie.

(mr) – Bron: Biospace.com 

03/06/2013

  • 03 juni 2013