Miljonair dankzij 10 zotte uitvindingen

Ken Ahroni
Ken Ahroni met zijn synthetische V-vormige wensbeentjes.

Rijk worden: het is een droom van velen. Je kan rijk trouwen, een erfenis innen, hard werken, met de lotto spelen of … iets origineel uitvinden. Dat laatste deden de volgende tien mensen. Zij mogen zich nu miljonair noemen!

1. Datingwebsite voor … getrouwde mensen

Hoewel Noel Biderman een gelukkig en getrouwd man is, doet zijn website anders vermoeden. Ashleymadison.com is een datingwebsite voor getrouwde mensen en mensen die willen daten met een getrouwd persoon. De slogan ‘Life is short. Have an affair’, klinkt dan wel fout, toch zijn al maar liefst 3,2 miljoen mensen lid.

2. Hondenpoep scheppen

Matthew Osborn begon in 1987 met een eigen zaak, Pet Butler. Als getrouwd man en papa van twee kinderen is overleven van twee full-time jobs waar je amper 4 euro per uur krijgt, geen makkelijke opdracht. Met 100.000 honden in een straal van 24 kilometer rond zijn huis, begon het idee te groeien om poop-scooper.com op te richten, een bedrijf dat – jawel – hondenpoep ophaalt. Osborn nam zeven mensen in dienst en kocht zeven vrachtwagens waarmee meer dan 700 vaste klanten bediend worden.

3. Confituur op grootmoeders wijze

Fraser Doherty was er vroeg bij. Op 14-jarige leeftijd stond hij nog te roeren in zelfgemaakte confituur, twee jaar later verliet hij de schoolbanken om zijn eigen bedrijf SuperJam op te starten. Een schot in de roos, want jaarlijks verkoopt SuperJam 500.000 potten confituur, goed voor een aandeel van 10 procent in de Amerikaanse confituurmarkt. Hoeveel dat aandeel waard is? Rond de 1 miljoen euro.

4. Zonnebrillen voor honden

Dacht je dat honden niet hip konden zijn? Toen Ken en Roni Di Lullo merkten dat hun hond zijn ogen dichtkneep bij fel zonlicht, moesten en zouden ze het tegendeel bewijzen met zonnebrillen voor … honden! Wat door sommige vreemd onthaald werd, was voor CNN, National Geographic en andere media een dankbaar onderwerp. En het bleef niet alleen bij media-aandacht, want ondertussen is het bedrijf een miljoenenindustrie die rugzakken, T-shirts, jassen en speelgoed voor onze trouwe viervoeters maakt.

5. V-vormige wensbeentjes van kalkoenen

Bij Ken Ahroni kwam elke Thanksgiving steevast de kalkoen op tafel. Na jaren van frustraties (en ongeluk?) kon hij het niet langer meer verdragen dat er telkens maar twee mensen de V-vormige wensbeentjes van de kalkoen hadden en bijgevolg een wens mochten doen. Hij vond er daarom niets beter op dan LuckyBreak op te starten, een bedrijf dat synthetische wensbeentjes maakt. Tegenwoordig verkoopt LuckyBreak voor maar liefst meer dan 1,7 miljoen euro per jaar aan wensbeentjes.

6. Kersenpitkussens

Iedereen kent ze: de kersenpitkussens die je in de microgolfoven steekt om je lichaam warmte te geven. Maar het is Kim Levine die met het idee op de proppen kwam. Aanvankelijk wou ze de ‘Wuvit’-kussens als cadeau aan haar kinderen en vrienden geven, maar toen de mensen er via mond-op-mondreclame weet van kregen, ging de bal aan het rollen. Toen ouders haar nadien ook ’s nachts uit bed belden omdat hun kinderen niet zonder kersenpitkussen konden slapen, wist ze wat haar te doen stond: lokale handelaars afschuimen. De grote doorbraak kwam er toen groothandelaar Saks Department Stores besloot om de kussens in hun winkels te verkopen. Levine was plots miljonair.

7. Pixels op een webpagina verkopen

Het verhaal van Alex Tew begon in 2005, toen de 21-jarige man The Million Dollar Homepage maakte. Op zijn website verkocht hij pixels van 1000x1000 voor 0,6 eurocent per pixel. Zijn idee kreeg veel media-aandacht en bracht 720.000 euro op per maand. Copycats probeerden Tew achterna te gaan, maar kwamen te laat met hun idee: het nieuwe was er immers al af.

8. Afwezigheidsbriefjes

Zoek je een excuus om afwezig te zijn op het werk? The Excused Absence Network verkoopt via zijn website een professioneel uitziend afwezigheidsbriefje voor 17 euro. Van doktersbriefje tot een valse dagvaarding van de rechtbank of een uitvaartkaartje: je kan het zo gek nog niet bedenken of je vindt het op de site. Tegenwoordig krijgt de site 15.000 bezoekers per maand.

9. Monniken verkopen inktpatronen voor printer

Hoewel je het niet zou verwachten zijn ook monniken mee met het digitale tijdperk. Een mooi voorbeeld daarvan is Vader Bernard McCoy, monnik en CEO van LaserMonks.com. Toen hij op zoek was naar een inktpatroon en de prijs te duur vond, startte hij een eigen bedrijf op dat gespecialiseerd was in inktpatronen. Intussen is de verkoop gestegen van 1.389 euro in 2002 tot 1,7 miljoen euro in 2005. Momenteel hebben de monniken 50.000 klanten en verwerken ze dagelijks 300 bestellingen, voornamelijk voor scholen en kantoren.

10. MySpace layouts

Nog maar 17 jaar en al een fortuin van 1 miljoen euro: sommige mensen zijn al op vroege leeftijd succesvol. Met de website WhateverLife bedacht de jonge dame lay-outs voor MySpace. Ze verliet de schoolbanken, en kon het jaar nadien al vaststellen dat ze ongeveer 694.000 euro winst had gemaakt. Niet moeilijk: de website wordt maandelijks bezocht door meer dan 7 miljoen bezoekers.

(mw) – Bron: oddee.com &nbsp&nbsp&nbsp&nbsp&nbsp

27/09/2011

  • 27 september 2011