KPMG: ‘Wij verstoppen ons niet achter cijfertjes’

"We verwachten van onze werknemers dat ze zichzelf uitdagen, dat ze zich afvragen hoe ze beter kunnen presteren." (Wouter Van Linden, hr-directeur KPMG)
Top Employers Institute certificeert 53 bedrijven als Top Employer 2014 in ons land. KPMG kwam als sterkste uit de bus. De zakelijke dienstverlener scoort over de hele lijn, maar doet het extra goed voor opleiding en ontwikkeling. “Daar willen we echt op afgerekend worden”, zegt hr-directeur Wouter Van Linden.
Wouter van linden
"We verwachten van onze werknemers dat ze zichzelf uitdagen, dat ze zich afvragen hoe ze beter kunnen presteren." (Wouter Van Linden, hr-directeur KPMG)

Top Employers Institute certificeert 53 bedrijven als Top Employer 2014 in ons land. KPMG kwam als sterkste uit de bus. De zakelijke dienstverlener scoort over de hele lijn, maar doet het extra goed voor opleiding en ontwikkeling. “Daar willen we echt op afgerekend worden”, zegt hr-directeur Wouter Van Linden.

Loon en voordelen? “Daar moet je gewoon correct in zijn. Punt aan de lijn”, meent Wouter Van Linden. “Zijn onze lonen goed? Uiteraard. Hoe minder er over onze lonen en voordelen gesproken wordt, hoe beter. En op dat vlak is het relatief kalm. Maar het echte verschil maken we daar niet mee. Dat zit in het perspectief dat we onze werknemers bieden. Wie dat wil, kan hier een carrière maken. Als werkgever engageert KPMG zich om daar volop in te investeren.”

Performance development

Hoewel consultancybedrijven erg gekend zijn voor de prestatiecultuur die er doorgaans heerst, is dat niet het eerste waar KPMG op focust, of toch niet rechtstreeks. “Uiteraard moeten er resultaten gehaald worden, maar bij ons past dat in een breder kader, dat van de persoonlijke ontwikkeling”, legt Wouter Van Linden uit.

Twee jaar geleden maakte KPMG om die reden komaf met ‘performance management’, een vaak gebruikte hr-tool aan de hand waarvan bedrijven de prestaties van werknemers - meestal jaarlijks - evalueren. “We vinden dat zo’n evaluatie geen eindpunt mag zijn op basis waarvan je wel of niet meer loon krijgt. Wij hanteren nu een systeem van ‘performance development’. Dat betekent niet dat we prestaties niet langer belangrijk vinden, maar wel dat we prestaties onmiddellijk koppelen aan verdere groei.”

Mekaar vinden

Aan de hand van een resem tools, van 360° feedback over een psychologisch contract en een eigen ontwikkelde ‘virtual coach’, tot development centres en allerlei vormen van training (zogenaamd ‘blended learning’), houdt KPMG zijn medewerkers regelmatig een spiegel voor op verschillende momenten tijdens hun carrière. “Daar vloeien gesprekken met hr en leidinggevenden uit voort op basis waarvan we ontwikkelingsdoelen bespreken en opleiding voorzien.”

De focus ligt tijdens die gesprekken op eerlijke feedback, benadrukt Wouter Van Linden. En op de rol die iemand kan vervullen bij KPMG. “Ik vraag aan al mijn collega’s om zich zo min mogelijk bezig te houden met scores en zich vooral niet achter de cijfertjes te verstoppen. Het brengt veel meer op om de dingen te zeggen zoals ze zijn en om zo te proberen ontdekken in welke rol iemand goed is en wat dat kan betekenen voor deze organisatie. KPMG heeft een visie en een strategie op bedrijfsniveau, net zoals elke werknemer die heeft, zowel op professioneel als op privévlak. Het komt erop aan mekaar te vinden op het punt waar de voldoening voor beide partijen zo groot mogelijk is.”

Heel concreet betekent dit dat werknemers zeer zeker financiële doelstellingen krijgen. “Wij zijn inderdaad gekend voor onze performance-cultuur, maar daar stopt het hoegenaamd niet. Minstens zo belangrijk is de persoonlijke groei die onze werknemers meemaken.”

Die groei zit zo hard in de bedrijfscultuur bij KPMG dat het eigenlijk zelfs geen optie is. “Beter worden in wat je doet, doe je niet door te blijven stilstaan. We verwachten van onze werknemers dat ze zichzelf uitdagen, dat ze zich afvragen hoe ze beter kunnen presteren. We evalueren onze werknemers daar ook op”, aldus Wouter Van Linden.

Geen schoteltje

De grote aandacht die KPMG besteedt aan de ontwikkeling van zijn werknemers betekent niet dat het bedrijf carrièrekansen op een schoteltje aanbiedt. De werknemer zit in de driver’s seat, klinkt het. “We verwachten van onze werknemers een zekere lef en durf als het aankomt op hun persoonlijke groei. Ze zullen hun comfortzone moeten verlaten. Wie hier start, weet dat ook. ‘Wacht niet af, maar neem zelf het initiatief om te groeien en toon waar je interesses liggen’, is de boodschap die we onze starters meegeven.”

Elk jaar rekruteert KPMG zo’n tweehonderd starters, waaronder meer dan honderd pas afgestudeerden. Met deze jongeren sluit KPMG een psychologisch contract af. Daarin staat wat beide partijen van elkaar mogen verwachten. “Jongeren geven vaak zelf aan dat ze willen leren en ontwikkelen. Wij bieden hen die mogelijkheid aan, in combinatie met een grote vrijheid. Mensen kunnen van thuis uit werken, we hebben geen prikklok, we voorzien kinderopvang, er kan hier gesport worden, enzovoort. In ruil daarvoor vragen we dat werknemers progressie maken.”

Een gevolg van die aanpak is dat er als eens een fout mag gemaakt worden. “Dit is een intensief parcours dat niet onfeilbaar kan worden afgelegd”, weet Wouter Van Linden. “Maar zoals het cliché het wil, kan je daar alleen maar uit leren.”

(wv) 

21 februari 2014

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook