‘Kandidaat is geen vierkant blokje dat je in driehoekig gaatje duwt’

"Ook al ben je niet actief op zoek naar een job, als je persoonlijk benaderd wordt door een kennis, ga je misschien toch solliciteren." (Dirk Peeters, hr-manager Dimension Data)
Ook als de economie tegenzit, moet talent gevonden en behouden worden. Hoe spelen Top Employers dat klaar? “Kandidaten stellen zich meer vragen. De zoektocht naar de ‘juiste’ man of vrouw verandert daardoor.”
dimension data
"Ook al ben je niet actief op zoek naar een job, als je persoonlijk benaderd wordt door een kennis, ga je misschien toch solliciteren." (Dirk Peeters, hr-manager Dimension Data)

Een slabakkende economie zorgt voor minder aanwervingen, maar ook voor minder mobiele werknemers. Veel collega’s klampten zich de voorbije jaren net iets harder vast aan hun stoel. Voor bedrijven die wel rekruteren - vaak gaat het dan om schaarse profielen - is dit een uitdaging van formaat. Hoe vinden zij de mensen die ze zoeken als niemand ‘beweegt’?

Kandidaten in vrienden- of kennissenkring

Werk maken van retentie - het behouden van de beste talenten - is een deel van de oplossing. “Het blijft inderdaad moeilijk om talent te vinden. Zij die wel willen veranderen, stellen vaak hogere eisen op het vlak van flexibiliteit of loopbaanbegeleiding”, vertelt Bruno Monteyne, hr-manager bij Deme. “Daarnaast is er de demografische schaarste: de instroom van jonge mensen is niet voldoende om de uitstroom op te vangen.”

En dus moet er elders gevist worden, zoals bij IT-dienstverlener Dimension Data. “Wij moedigen werknemers aan om in de vrienden- of kennissenkring te kijken naar mogelijke kandidaten. Zo vullen we tot 30 procent van onze vacatures in”, zegt hr-manager Dirk Peeters. “Want ook al ben je niet actief op zoek naar een job, als je persoonlijk benaderd wordt door een kennis, ga je misschien toch solliciteren.”

Creatief rekruteren

Hr wordt steeds creatiever. Zo is Deme inmiddels afgestapt van het bekijken van een vacature als een lacune in de organisatie. “We kijken nu naar de ‘brede context’ van een vacature. We proberen daarbij zoveel mogelijk om de behoeften van het bedrijf af te stemmen op de individuele sterktes van medewerkers. Wie weet kunnen bestaande medewerkers bepaalde behoeftes opvangen en is er geen rekrutering nodig”, legt Bruno Monteyne uit.

Dirk Peeters kan zich daarin vinden. “Kandidaten hoeven niet langer als een vierkant blokje in het driehoekige gaatje van de functie te worden geduwd. We zijn in een tijdperk beland waarin medewerkers zich terecht vragen stellen als: Wat wil ik doen? Voor wie wil ik werken? Bij welke collega’s en leidinggevende(n) voel ik mij goed? Met welke organisatie wil ik mij identificeren? De zoektocht naar de ‘juiste’ man of vrouw verandert hierdoor.”

(wv) 

25 februari 2014
Anderen bekeken ook