Kantoor is de slechtste plaats om te werken

Het ‘Nieuwe Werken’ is hip tegenwoordig. Maar wat is dat nu eigenlijk, ‘Nieuw Werken’? De website Wikipedia omschrijft het als ‘het plaats- en tijdonafhankelijk uitvoeren van kantoorwerkzaamheden. Hierbij wordt gebruik gemaakt van de nieuwste mobiele technologieën, zoals laptop, smartphone, GPRS en Web 2.0.’ Ok, tot zover Wikipedia.

15 december 2010

Delen

werken op kantoor

Concreet – en iets eenvoudiger gesteld - bepalen mensen in het ‘Nieuwe Werken’ (of ‘Werken 2.0’) waar en wanneer ze werken. Werknemers gaan flexibeler om met arbeidstijd en werkomgeving, waardoor ze zich gelukkiger voelen. Maar redenaar Jason Fried gaat zelfs nog een stap verder. Hij noemt het kantoor zelfs ‘de slechtste werkplek’.

Het probleem van de M&M’s

Laten we eerst even wat achtergrondinfo geven: Jason Fried is oprichter van 37signals, een bedrijf dat software maakt waarmee werknemers met elkaar kunnen samenwerken. Logisch dus dat hij de vier bureaumuren waarin u dagelijks vertoeft als vervloekte plek bestempelt.

Fried zegt dat het huidige moderne kantoor een ‘ondernemingsfabriek’ is geworden. Het is een plek waar je je werk niet af krijgt. Je wordt er constant gestoord. De ene keer is er een meeting, de andere keer wordt je door een collega geroepen of loopt je baas je kantoor binnen om te zien waar je mee bezig bent. Fried noemt dat het probleem van de M&M’s, waarbij de M’en staan voor: Managers & Meetings. Hoe kan je in godsnaam je werk gedaan krijgen wanneer je constant onderbroken wordt, stelt hij de vraag.

Fried stelt 3 oplossingen voor:

  1. Las één keer per week een verbale communicatieloze dag in. In navolging van een ‘casual Friday’ kan je nu ook een ‘no-talk Thursday’ houden. Je zal ervan versteld staan hoeveel werk je op zo’n dag verzet krijgt.
  2. Maak veel meer gebruik van e-mail, instant messaging en collaboratiesoftware om met je collega’s te communiceren. Het grote voordeel hieraan is dat deze kunnen worden afgesloten wanneer je het te druk hebt en niet gestoord wil worden.
  3. Laat eens een vergadering aan je voorbij gaan. Je zal zien: de wereld vergaat niet en al die zogeheten belangrijke dingen zullen ook op een andere manier – zonder jou – hun weg vinden. De gewonnen tijd kan je aan belangrijkere dingen besteden.

(jn) - Bron: Express.be 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.