10 dingen die je beter niet doet op je werk

Een verkeerd woord zeggen tegen collega’s, een te losse omgang hebben met je baas, … Op het werk kunnen zulke dingen snel verkeerd vallen. Wij ontcijferen de werkcode en gingen na wat je beter niet doet op kantoor.

Man kijkt naar uurwerk

1. Roddelen over je baas

Een gevaarlijke hobby... In groep met collega’s klagen over de baas kan opluchten. Maar pas op: de muren hebben oren, weet je wel… Met een vriend-collega lachen met je chef kan geen kwaad, maar probeer kwaadsprekerij aan de koffiemachine toch te vermijden. Je weet nooit wie meeluistert.

Lees ook: Wat is de juiste manier om op roddels te reageren?

2. Werk doen van anderen

Je bent een vriendelijke mens en springt bij waar nodig, proficiat! Maar het kan ook tegen je werken. Als je eigen productiviteit eronder lijdt, is het geen goed idee. Als je collega’s je hulp normaal gaan vinden en taken op je bureau komen leggen zonder dat ze er zelf naar gekeken hebben, ben je verkeerd bezig.

3. Roepen in een open kantoor

Landschapsbureaus zijn de norm geworden. Pas je communicatiestijl hieraan aan. Als je je stem verheft, heeft iedereen het gehoord. Je kan dus beter naar de persoon in kwestie gaan en het probleem in stilte bespreken i.p.v. hem of haar voor het hele kantoor uit te schelden.

4. Geen risico’s nemen

In een stresserende situatie kan geen risico's nemen een manier zijn om jezelf te beschermen, maar maak er geen gewoonte van. Anders kan je interessante opdrachten of een boeiende carrière wel vergeten.

5. Nooit wijken

Je wil willens nillens doordrijven, kan leiden tot een clash. Een eigen visie hebben is een goede eigenschap, maar je kan die ook op een positieve manier realiseren. Praat eens met je collega of baas en leg hem of haar rustig je beweegredenen voor in plaats van steeds de confrontatie aan te gaan.

Schrijf je eigen beoordeling

6. Zeggen dat je van werk gaat veranderen

Je kan er misschien de aandacht mee trekken, maar van de daken schreeuwen dat je ander werk aan het zoeken bent, is niet zo slim. Je collega’s en baas zullen je verwijten dat je gedemotiveerd bent en je werk niet meer goed doet, ook al is dat niet waar. Bewaar je wilde sollicitatieverhalen voor je vrienden buiten het werk.

7. Een nine-to-five mentaliteit

Je uurwerk in de gaten houden kan geen kwaad, maar laat de klok niet alles bepalen. Ga er gewoon voor. Dat betekent niet dat je de overuren moet opstapelen, maar eens overwerken als er te veel werk is, kan heus geen kwaad.

Ontdek: Hoe omgaan met ergernissen op je werk?

8. Het onmogelijke beloven

Zelfs met de beste bedoelingen dingen beloven die je niet kan waarmaken, zal het beeld dat je baas over je heeft negatief beïnvloeden. Het kan zelfs leiden tot een vertrouwensbreuk. Vooraleer je een nieuwe opdracht aanvaardt, kan je beter duidelijk maken of je ze ook echt gaat uitvoeren. En als de opdracht niet op tijd klaar zal zijn, zeg dit dan gewoon eerlijk.

9. Je hele leven uit de doeken doen

Je spendeert tijdens de week dan wel de meeste tijd op het werk, maar dat betekent nog niet dat je collega’s alles van jou moeten weten. Natuurlijk is het goed om eens iets over je privéleven te vertellen, maar je persoonlijke problemen voor iedereen te kijk zetten gaat een stap te ver.

Vriendschap met collega's: waar trek je de grens?

10. Te veel vakantie nemen

Als je carrière wil maken, is goed werk leveren één ding. Je moet ook de aandacht trekken van je bazen. Hen op tijd en stond vertellen over je successen is part of the game. Vakantie nemen op het moment dat de resultaten van je afdeling worden voorgesteld, is dus al geen slim idee. Besef dat als je enkele maanden verlof neemt, je veel energie zal moeten steken in het terug opbouwen van je reputatie.

Extra: Kan ik zomaar een maand vakantie nemen?

(mr) – Bron: www.journaldunet.com

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Anderen bekeken ook