Hoe kunnen leerkrachten Facebook en Twitter gebruiken?

Facebook

Facebook en Twitter waren tot voor kort een ontspannend tijdverdrijf voor zowel leerkracht als leerling. Tegenwoordig doet het steeds vaker zijn intrede in de klaslokalen. Hierdoor wordt school een 24-uren ervaring. Allemaal goed en wel, maar hoe ga je daarmee om zonder je professionaliteit te verliezen?

De opkomst van nieuwe communicatiekanalen in het onderwijs doen enkele vragen rijzen. Want, waar trek je als leerkracht de grens? In de Amerikaanse staat Missouri namen ze een duidelijk standpunt in: een Facebook-vriendschap tussen student en leerkracht is illegaal.

Dankzij deze drie tips kan je sociale media als Facebook en Twitter probleemloos integreren in je klaslokaal …

Stap 1: Informeer naar het gebruik van sociale media bij je studenten

Vooraleer je beslist of je sociale media gaat integreren, bespreek je dit best eerst met je leerlingen. Vraag hen:

  • waarvoor zij sociale mediaplatforms gebruiken;
  • welke sociale netwerksites zij zouden integreren voor schooldoeleinden. Het is immers belangrijk dat ze zich goed voelen bij de sociale media die jij wilt integreren.

  • Stel bovendien ook zelf enkele mogelijkheden voor. Bijvoorbeeld: het gebruik van Facebook om extra oefeningen en hulp bij taken te posten of Twitter om tips te geven en elkaar vragen te stellen …
  

Stap 2: Maak gebruik van groepen en gemeenschappen

Sociale netwerksites als Facebook en Twitter bieden heel wat mogelijkheden om je professionele activiteiten te scheiden van je privéleven:

  • Facebook: maak een aparte pagina aan die enkel bestemd is voor je leerlingen. Studenten kunnen met elkaar en jou communiceren, ze kunnen vragen stellen en jij kan extra oefeningen posten. En dat alles zonder elkaar te moeten accepteren als vriend …
  • Twitter: Creëer een vooraf afgesproken hashtag die jij en je leerlingen gebruiken voor schooldoeleinden.
  • Coursesites.com : op deze site kan je taken uploaden, een volledige les online zetten, tips geven en met je studenten communiceren zonder hen te moeten toevoegen als vriend.
   

Stap 3: Stel grenzen

Eens je hebt besloten om sociale media te integreren in je lessen, bespreek dan duidelijk wat kan en niet kan. Bijvoorbeeld: het al dan niet accepteren van vriendschapsverzoeken, het gebruiken van schrijftaal enzovoort … Denk voor jezelf ook goed na over jouw toekomstig sociaal media gebruik. Post vanaf nu niet zomaar wat op je profiel, want misschien lezen je leerlingen wel mee. Je zou toch niet willen dat ze dit tegen jou gaan gebruiken?

(mw) – Bron: mashable.com         

Meer info over Evenwicht werk-privé , Sociale media

01/09/2011