Maak je hoofd leeg, werk efficiënter
Zou je efficiënter en productiever willen zijn maar zit je hoofd vol? David Allen, Amerikaanse coach, heeft daarvoor een zelfmanagement methode uitgevonden.
Enkel wie een duidelijk doel heeft in zijn leven weet of zijn job bij hem past en wat precies de doelen zijn op het werk. Als je die 'werkdoelen' kan achterhalen, dan kan je deze in overeenstemming brengen met je levensdoel. Wie zijn doelstellingen op het werk concreet en duidelijk omschreven krijgt, weet dus wat er van hem verwacht wordt binnen een bepaalde tijdspanne. Veel verschillende doelen en taken zorgen er echter voor dat je geen goede planning kan maken.
Onduidelijke doelstellingen of een overload aan doelen maken dat je geen goede planning kan opstellen en dat je dus inefficiënt bent. Door een gebrek aan planning of een slechte planning kan je onmogelijk je deadlines halen.
Chaotisch zijn is een ander kenmerk van inefficiëntie. Het typische voorbeeld hiervan is de werknemer die voortdurend zijn spullen kwijtspeelt en ze niet kan terugvinden. Daardoor gaat er veel tijd verloren, kostbare tijd die eigenlijk aan het werk zou moeten worden besteed.
Wie onduidelijke of vervelende taken steeds uitstelt naar een later moment, gaat niet echt efficiënt te werk. Vaak gebeurt het zo immers dat er helemaal niets in orde wordt gebracht. Perfectionisme en faalangst kunnen een van de redenen zijn waarom iemand niet start met een bepaalde opdracht. Splits een moeilijke opdracht op in kleine taken, zodat je niet in één keer een hoop werk moet verrichten.
Sommige werknemers vinden het ontzettend moeilijk om zich te concentreren op het werk, door hun grote hoeveelheid taken en onoverzichtelijke doelstellingen. Daarnaast is een onrustige werkplek nefast voor je concentratievermogen. Zorg voor een rustige werkomgeving, zodat je je optimaal kan focussen.
Was jouw antwoord op de vorige vragen meestal 'ja', dan ben jij wellicht niet de meest efficiënte medewerker op de werkvloer en wordt het dringend tijd om je zaken op orde te stellen!
(nm) – Bron: Mens-en-samenleving.infonu.nl
3 januari 2013Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Zou je efficiënter en productiever willen zijn maar zit je hoofd vol? David Allen, Amerikaanse coach, heeft daarvoor een zelfmanagement methode uitgevonden.
Vind jij vergaderen tijdverspilling? Heel wat werknemers vinden dat samen met jou. Vergaderen kan echter een efficiënt middel zijn om de informatiestromen in goede banen te leiden en zo de juiste beslissingen te nemen.
Praten met papier ertussen, dat is volgens schrijftrainer Mark Van Bogaert wat schrijven eigenlijk is. In zijn boek 'Verleiden met Woorden' verklapt hij hoe je dat zowel mooi als efficiënt doet. Handig, ook op het werk.
Mensen lezen tegenwoordig nog slechts een derde van hun e-mails. Dat blijkt uit onderzoek van de Amerikaanse Stephanie Miller uit 2007 en wordt bevestigd door gegevens van de Belgische beroepsvereniging Interactive Advertising Bureau.
Het loopt op je job niet altijd zoals jij dat wil. Maar heb jij al eens uit wraak ergens anders gesolliciteerd? Dan ben jij misschien een 'rage-applicant'.
Veel bedienden mogen een of twee dagen thuis werken, maar niet iedereen maakt daar gebruik van. Er zijn immers voordelen én nadelen aan hybride werken.
Uit onderzoek blijkt dat steeds meer ouderen ook na hun pensioen nog aan de slag willen blijven. Waarom zouden ze dat doen?
Netwerken, het is steeds vaker dé uitgelezen manier om een job te vinden of opportuniteiten te creëren. Toch zijn er een hoop zaken die kunnen mislopen.
Ook op werkvlak zijn er heel wat handige apps waarmee je niet alleen tijd en werk bespaart maar die jouw carrière zelfs kunnen boosten. Een overzicht!