Hoe een ongemakkelijk gesprek slim beëindigen?

Zat jij al eens klem in een ongemakkelijk gesprek? Zag je geen beleefde manier om het gesprek te beëindigen of vond je geen elegante reden om het gesprek te verlaten? Wees vanaf nu voorbereid!

15 april 2015

Delen

Een gesprek voeren en afsluiten klinkt makkelijk genoeg. Toch is het niet altijd evident om een gesprek netjes af te ronden. Vaak voelen we ons ongemakkelijk, kennen we de andere persoon niet goed genoeg, en geeft geen van beide gesprekspartners een duidelijk signaal om ook echt vaarwel te zeggen. Zo krijg je vaak langdradige, ongemakkelijke conversaties waar geen einde aan lijkt te komen en waar eigenlijk niemand nog iets aan heeft. En dat meestal alleen maar om een gênante afsluiter te vermijden of omdat niemand de eerste wil zijn die een gesprek verlaat.

Toch zijn er heel wat standaardzinnen (of smoesjes) die je zonder schroom kan gebruiken om op een beleefde manier het gesprek af te sluiten. Enkele exit lines die je vanaf nu altijd in je achterhoofd kan houden:

  • Ik moet spijtig genoeg terug naar m’n werk. Ik heb nog een deadline voor [voeg hier een geschikt tijdstip in] …
  • Ik mag niet vergeten om ook nog hallo te gaan zeggen tegen [voer hier de naam in van iemand op hetzelfde netwerkfeestje, hetzelfde kantoor of wees creatief]
  • Het was echt super om nog eens bij te praten. [Optioneel: Moeten we gauw nog eens doen. Ik heb nu jammer genoeg wat weinig tijd.]

Met een van deze zinnetjes (of een variant) kan je gemakkelijk een conversatie afsluiten en toch een positief gevoel achterlaten.

Het is altijd handig om een specifieke planning of agenda in het achterhoofd te houden, zodat je kan verwijzen naar andere dingen die je nog moet doen. Je kan bijvoorbeeld ook een nieuwe afspraak met de persoon in kwestie inplannen, wanneer het beter uitkomt.

Weet hoe je conversatie is begonnen om deze te kunnen afronden. Ben je beginnen praten omdat je een advies wou inwinnen, bedank je gesprekspartner dan voor de tip en zijn/haar tijd om het gesprek richting het einde te sturen.

Nog een tip, maar vooral effectief op netwerkevenementen, is om je gesprekspartner voor te stellen aan iemand anders. Zo hou je de conversatie gaande, maar kan jij er vroegtijdig tussenuit. Werkt ook omgekeerd, je kan je gesprekspartner vragen om je voor te stellen aan iemand die je met een bepaald probleem kan voorthelpen. "Hey, ken jij per ongeluk iemand die…" Oké, deze is niet waterdicht als je huidige gesprekspartner je kan voorthelpen.

Eindig je gesprek ook altijd met een woordje van waardering. Bedank de andere persoon voor zijn tijd of tips en inzichten. Heb je tijdens de conversatie moeten lachen, zeg hem of haar dan dat je "al lang niet meer zo hebt moeten lachen". Kreeg je goed advies mee? Zeg dan dat je het ter harte gaat nemen en er zo snel mogelijk iets mee gaat doen. Of zeg dat je al uit ziet naar een volgend gesprek.

Eindig dus met een positieve noot en een goede handdruk en warme lach. Zo voelt iedereen zich gewaardeerd.

(sjv) – Bron : Artofmanliness.com / Lifehacker.com

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Aanbevolen jobs

Wij jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

De job werd bewaard

Je kan je bewaarde jobs terugvinden onderaan deze pagina, maar ook op de homepage en in Mijn Jobat.

Wil je ze ook op andere toestellen kunnen bekijken? Meld je dan aan.