Do's & don'ts op het bedrijfsfeestje

champagne

Nu het nieuwe werkjaar eindelijk van start is gegaan, staan de vele nieuwjaarsrecepties of bedrijfsfeestjes weer voor de deur. Dat je je daar niet gedraagt zoals op het doorsnee familiefeest of een echte party lijkt logisch, toch is het niet altijd voor iedereen duidelijk wat nu wel of niet kan op het bedrijfsfeest. Daarom: de do's en don'ts op een rij.

Do

1. Opdagen

Als je van plan bent om nog een tijdje bij je werkgever te blijven werken, dan is het een aanrader om de nieuwjaarsreceptie op kantoor zeker bij te wonen. Ook al kan je maar een uurtje blijven, je aanwezigheid wordt zeker opgemerkt én je baas zal je komst ongetwijfeld appreciëren. Niet opdagen, zonder een legitieme reden zoals vakantie of ziekte, doet overkomen alsof het je allemaal niets kan schelen.

2. Niet te vroeg, niet te laat 

Zorg dat je aankomt net nadat het feestje van start is gegaan. Dan is iedereen nog fris en alert en ben je niet een van die laatkomers die met kwade ogen worden bekeken wanneer ze eindelijk arriveren.

3. Bedank de organisator 

Zoek de organisator van de receptie en bedank hem of haar voor de goede organisatie van het evenement.

4. Netwerk 

Het bedrijfsfeest is ideaal om te netwerken met mensen in jouw organisatie waar je niet direct mee samenwerkt. Bereid je op voorhand een beetje voor door na te denken met wie je precies wil praten en waarover je het allemaal wil hebben. Ook is een bedrijfsfeest ideaal om bepaalde collega's te bedanken die je het afgelopen jaar gesteund hebben.

Don't!

1. Te veel drinken 

Het is verleidelijk om veel te drinken op een nieuwjaarsreceptie of bedrijfsfeestje waar een overvloed van alcohol aanwezig is. Je hebt het gezellig met je collega's en je ziet geen graten in dat extra glaasje. Pas toch op met te veel alcoholgebruik, je zit al snel aan je limiet, zeker als je nog niet gegeten hebt en rechtstreeks van het werk komt. Beperk je tot twee glazen alcohol, je wilt echt niet diegene zijn waar het hele kantoor de volgende dag over aan het roddelen is.

2. Ongepaste kledij dragen 

Hoe je je kleedt op een evenement van je werk speelt wel degelijk een rol. Het is begrijpelijk dat je je 'feestelijk' wil kleden, maar het valt af te raden om te veel bloot te tonen, een te strakke jurk te dragen of je geliefde gescheurde jeans uit de kast te halen. Welke kledij je draagt, hangt uiteraard af van het type feest. Gaat de nieuwjaarsreceptie door op kantoor, waar iedereen sowieso al casual gekleed gaat? Of vindt deze plaats in een bekende chique feestzaal? Als je twijfelt, kan je best eens polsen bij je collega's wat zij gaan dragen, zodat je zeker niet uit de toon valt.

3. Overeten 

Ook al ben je uitgehongerd, vlieg niet meteen op de hapjes. Constant eten in je mond hebben, staat niet professioneel en zorgt er zelfs voor dat bepaalde mensen je uiteindelijk gaan mijden. Neem ook enkel hapjes aan waarvan je weet dat je ze netjes kan opeten. Het is namelijk een kunst om elegant te blijven met in je ene hand een champagneglas en in je andere hand een amuse.

4. Je collega versieren 

Het bedrijfsfeest is niet het ideale moment om je verleidingsmoves boven te halen en eindelijk aan die collega te laten weten dat je een oogje op hem (of haar) hebt.

(nm) 

Meer info over Collega's , Werkplek

03/01/2017