Welke impact heeft een echtscheiding op je werk? Hoe bewaar je de controle?
Werk en privé zijn soms meer met elkaar verweven dan we zouden willen. Misschien spookt die ene deadline door je hoofd als je ’s avonds voor de tv zit. Of kan je de slaap niet vatten omdat je opeens een geniale ingeving krijgt voor een project. Maar dat geldt ook andersom: heel wat werknemers dragen gebeurtenissen uit hun privéleven mee op de werkvloer. Als je midden in een echtscheiding zit, bijvoorbeeld. Hoe ga je daarmee om in een werkcontext?
Een echtscheiding is een bijzonder stressvolle situatie. Er moeten heel wat praktische en financiële afspraken gemaakt worden, om dan nog te zwijgen over het emotionele aspect dat loodzwaar op je schouders weegt. Niet verrassend dat een scheiding je concentratie op het werk kan beïnvloeden.
Bovendien kampen sommige mensen in zo’n periode met stemmingswisselingen. Ze ervaren angst, slapen slecht, stevenen lijnrecht op een depressie af of vallen tijdelijk uit. Vervelende opmerkingen van hun leidinggevende of collega’s kunnen ze dan ook missen als kiespijn.
Helaas tonen studies aan dat een aanzienlijk percentage van de werknemers zich tijdens een breuk niet of onvoldoende gesteund voelt door de werkcontext. Tijd om het heft in eigen handen te nemen dus! Wat kan je zelf doen om de impact van je scheiding op je loopbaan te beperken?
Lees ook: Hoe omgaan met emoties op het werk?
Deel het nieuws wanneer je er zelf klaar voor bent
Je kan je scheiding niet eeuwig verborgen houden voor je omgeving. Vroeg of laat komt het onderwerp gegarandeerd ter sprake tijdens een familiefeest of vriendenweekend. Maar onthoud: als het op je collega’s aankomt, bepaal je helemaal zelf of én wanneer je hen inlicht.
Sommige mensen vinden het net aangenaam om hun werkgever op de hoogte te brengen, zodat die – hopelijk – wat begrip kan tonen. Anderen houden dat soort zaken liever privé.
CHECK: Zijn jouw collega’s ook jouw vrienden?
Beschouw het werk als een rustplek
Een echtscheidingsproces kan je vergelijken met een rouwproces: het is een zware periode die je kan opdelen in verschillende fases. Van ontkenning en boosheid tot verdriet en aanvaarding. Die emotionele onrust kan ervoor zorgen dat je minder productief bent op het werk.
Maar je kan het ook anders bekijken: misschien is je werkplek net een omgeving waar je even niet aan je privézaken hoeft te denken. Een plek waar je tot rust kan komen en je thuissituatie achter je kan laten. De ideale afleiding!
Breng je hr-verantwoordelijke op de hoogte
Naast de emotionele ballast komt er bij een scheiding ook heel wat praktisch en financieel geregel kijken. De inboedel van het huis verdelen, een nieuwe woonst zoeken – waardoor je mogelijk langer onderweg bent naar je werk –, regelingen voor de kinderen treffen, ...
Vergeet je ook niet alle wettelijke verplichtingen in orde te brengen? Je status verandert van getrouwde persoon naar alleenstaand of gescheiden. Dat heeft gevolgen voor je belastingaangifte, sociale zekerheid en soms ook voor verzekeringen of loonadministratie.
Ontdek: Dé grootste stressfactor op de werkvloer?
Maak geen overhaaste beslissingen
Door alle chaos in je leven loopt het op de werkvloer misschien niet zo soepel. 15% van de medewerkers die door een scheiding gaan, geven aan meer fouten te maken. Wie weet laat jij ook hier en daar een steek vallen, mis je deadlines of slaag je er maar niet in om je werk nauwkeurig uit te voeren. Daardoor heb je misschien het gevoel dat je niet meer op je plaats zit in je huidige functie. Begrijpelijk. Toch is het op zo’n moment niet ideaal om van werk te veranderen. Je bent namelijk al woelige waters aan het doorploeteren, een beetje stabiliteit kan dan zeker geen kwaad.
Laat je omringen door je naaste omgeving. Of dat nu je familieleden zijn, je vrienden of zelfs collega’s. Je staat er niet alleen voor!
Extra: We veranderen steeds vaker van job door persoonlijke redenen
(ZINNIG) – Bron: Spill / ScheidingsConsulenten