Zo leer je constructief feedback geven én ontvangen
Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
"Haast alle sollicitanten hebben al meegemaakt dat ze vergeefs zitten te wachten op een antwoord van de werkgever waar ze hun kans gewaagd hebben", vertelt Helge Moureau van Robert Half in Hasselt. "Dit gebeurt vooral in de eerste fase, waarbij de schriftelijke sollicitatie onbeantwoord blijft. Maar ook na de volgende rondes blijft het regelmatig windstil en zijn de sollicitanten in het ongewisse over de vorderingen van de procedure.”
“Hebben ze het uiteindelijk niet gehaald, willen de kandidaten graag weten waarom er voor anderen werd geopteerd, vooral omdat ze de feedback als leerzaam ervaren. Maar liefst 83,5 procent van de ondervraagden zegt opgetogen te zijn met opbouwende kritiek. Ze beschouwen het als een belangrijk instrument om bij een volgende poging beter te doen."
Maar die feedback blijft heel vaak uit. "De cijfers tonen aan dat één op vijf sollicitanten (dus 20%) ooit al eens tevergeefs heeft gewacht op feedback na een sollicitatiegesprek", aldus Helge Moureau.
"Dat is behoorlijk veel aangezien het toch een vergevorderd stadium in de procedure is. Van degenen die wel feedback kregen, blijkt dat slechts bij 14 procent de commentaar gericht en gepersonaliseerd was. De overige 86 procent moet het dus stellen met heel algemene, nietszeggende standaardantwoorden. Zelfs sollicitanten die een volledig sollicitatieproces doorliepen, hadden in een kwart van de gevallen het raden naar de reden waarom ze uiteindelijk toch niet geselecteerd werden."
Een gemiste kans, vindt Robert Half. "We weten dat sollicitanten doorgaans blij zijn als ze een persoonlijke toelichting krijgen over hun kandidatuur", legt Helge Moureau uit. "Ze vinden het waardevol en leerzaam, ook al zijn ze het niet met alles eens. De werkgevers die de moeite doen om hun argumenten door te geven, mogen op sympathie rekenen. Dit in tegenstelling tot wie in gebreke blijft.”
“De negatieve ervaringen worden makkelijk doorverteld, bijvoorbeeld via sociale media. Ongeveer de helft van de respondenten in ons onderzoek zegt dat te doen. Enorm slecht nieuws dus voor het imago en de employer branding van de werkgever. En dat maakt hun zoektocht in de war for talent er niet eenvoudiger op. Het structureel organiseren van persoonlijke feedback is dus een win-winsituatie waar best veel aandacht naartoe mag gaan."
(kme) - Foto: (HBvL)
10 juli 2018Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Wie niet constructief met feedback of kritiek weet om te gaan, kan nooit beter worden. Dat is een sterke uitspraak, waar veel waarheid in zit.
Wat kan je nu ondernemen als je geen antwoord krijgt op een sollicitatiebrief? En wat als je discriminatie vermoedt?
Hoe zorg je ervoor dat medewerkers zich goed in hun vel voelen en de kans op een burn-out ontlopen? SAS ontwikkelde hiervoor een reeks programma’s.
Je hebt zo je best gedaan om een project af te werken voor de deadline en dan gooit je baas het rapport op je bureau met de woorden: “Dit trekt op niks!”
Welke sector gebruikt ChatGPT het meest? En vooral: waarvoor?
Een zinvolle, motiverende en uitdagende werkcontext waarin de ontwikkeling en het welzijn van elke medewerker centraal staat. Dat is het doel van ARTwave, het programma voor culturele verandering binnen de Federale Pensioendienst.
Je bent er helemaal klaar voor om eindelijk die loonsverhoging aan je baas te vragen. Maar wat gaat er door je baas heen wanneer je de bewuste vraag stelt?
Mediahuis rolde de afgelopen vier jaar al veel acties uit binnen de pijler ‘slimmer en groener onderweg’. Daarnaast startte de uitgever van De Standaard, Nieuwsblad, Gazet Van Antwerpen en het Belang van Limburg een project rond werkdruk. Zo is Mediahuis voor het derde jaar op rij baanbrekend.
In Spanje lanceerde de regering onlangs een wetsvoorstel om menstruatieverlof in te voeren. Een goed idee? Of zorgt dit voor ongelijkheid op de werkvloer?