5 manieren waarop een creatief cv je carrière boycot

De zoektocht naar een job lijkt vaak meer op een voortdurende strijd. Je sleept je van interview naar interview en komt wel eens dezelfde mensen met dezelfde profielen tegen. 'Opvallen' vanaf het opsturen van je cv lijkt het sleutelwoord. Maar hoe onderscheid je je en kan dat in je nadeel spelen?

Opvallen op de arbeidsmarkt is goed en vaak zelfs essentieel. Meer en meer mensen beseffen dit en zorgen er dan ook voor dat hun cv er met kop en schouders bovenuit steekt qua lay-out en creativiteit.

Hoewel de zwart-witte a4 al een tijdje aan populariteit moet inboeten, blijken ook de creatieve ontwerpen niet altijd aan te slaan.

5 redenen waarom je creatieve cv je die job niet oplevert:

1. Het is niet gepersonaliseerd

Net zoals bij een standaard cv is het ook bij een creatief cv nog altijd belangrijk om je profiel en motivatie te richten op het bedrijf in kwestie. Zorg ervoor dat uit je cv blijkt waarom jij geschikt bent voor dit specifieke bedrijf, en stuur dus niet 100 keer hetzelfde cv uit naar verschillende bedrijven met verschillende jobprofielen.

Telkens je een nieuw cv uitstuurt, pas je dus best je vaardigheden en kennis aan in functie van de positie en het bedrijf. Schrap dan weer diegene die er bij deze bepaalde functie niet toe doen.

2. Misschien heeft je cv iets te veel flair

Blijf bij de zwarte standaardlettertypes, waarvan dat je weet dat ze aangenaam zijn om te lezen. Laat de Comic Sans en de regenboogkleurige taartdiagrammen met je “over mij”-informatie achterwege.

Solliciteer je voor een creatieve functie? Breng dan je kleurrijke portfolio en andere grafische documenten mee naar het interview. Je cv moet vooral functioneel, helder en toegankelijk zijn. Hou het daarom zo overzichtelijk mogelijk.

3. Het staat bomvol met kernwoorden

Je gelooft misschien nog steeds de mythe dat enkel de juiste sleutelwoorden je een bepaalde job kunnen opleveren. Hoewel online cv’s inderdaad worden gecheckt op bepaalde competenties via screening software, komt je cv uiteindelijk nog steeds terecht bij HR, een leidinggevende of een andere verantwoordelijke.

Een cv dat eruit ziet alsof het voor een computerprogramma of door een robot geschreven is, is niet erg aantrekkelijk voor het menselijke oog.

4. Onderscheid essentie van bladvulling

Zorg ervoor dat je cv enkel relevante informatie bevat. Onjuiste, gedateerde of irrelevante informatie neemt alleen maar plek in en leidt af van de essentie.

Het is verleidelijk om de marges wat te verstellen, het lettertype wat kleiner te zetten en zoveel mogelijk informatie op je blad papier te krammen, maar dat brengt rekruteerders alleen maar in de war en is niet erg leesvriendelijk. Wees streng. Knip overbodige info, sierwoorden en andere bladvulling eruit.

5. Te weinig data

Sommige kandidaten laten bewust data vallen om pauzes, korte werk- of werkloosheidsperiodes, of hun leeftijd te camoufleren. Een tactiek die wel eens averechts kan werken.

De tijdlijn van je loopbaan openlaten voor interpretatie is iets dat veel werkgevers als een alarmsignaal zien. Ze gaan op zoek naar het addertje onder het gras en gaan vermoeden dat je iets achterhoudt. Bovendien wordt het zo ook moeilijker om je vooruitgang te zien.

Een creatief cv is dus nog steeds een pluspunt, maar hou zeker rekening met deze tips. Helderheid is nog altijd het belangrijkste. In het oog springen is goed, zolang het uiteraard geen pijn doet aan de ogen.

(sjv) – Bron : Glassdoor.com 

Meer info over Sollicitatiebrief , CV , Waarom vind ik moeilijk een job? , Creatief solliciteren

25/04/2015