Gemengd team presteert beter
Oudere en jongere werknemers laten samenwerken, verhoogt de productiviteit. In dergelijke teams is er bovendien minder sprake van ziekteverzuim.
Teams zijn niet automatisch beter dan de som van hun delen. Sterker zelfs, ze zijn vaak slechter. Dit wordt aangeduid met de term 'collaboratieve remming' of 'procesverlies'. Mensen hebben vaak de foutieve neiging om de voordelen van de productiviteit van een groep te romantiseren, terwijl ze onderschatten hoeveel tijd er gemiddeld verspild wordt in teams.
Volgens professor Bradley Staat van de University of North Carolina kan de productiviteit van een persoon in een team maar liefst tot 40 procent dalen. Studies bij bedrijven die teamwork hoog in het vaandel dragen, leverden nooit het harde bewijs op dat deze organisaties gemiddeld meer winst maken of productiever zijn dan andere bedrijven.
Organisatiepsycholoog Richard Hackman (Harvard University) bestudeerde jarenlang teams in verschillende situaties. Een van zijn belangrijkste bevindingen is de '60-30-10'-regel. Volgens Hackman ligt 60 procent van het lot van een team al vast nog voor de teamleden elkaar hebben ontmoet. Een combinatie van de effectiviteit van de teamleider, de doelen die het team moet behalen en de expertise van de verschillende teamleden bepalen grotendeels het succes.
Een overige 30 procent hangt af van de manier waarop het team van start gaat. 90 procent van het teamsucces wordt dus bepaald nog vóór de samenwerking daadwerkelijk begonnen is. Tot slot ligt de laatste 10 procent van het teamsucces in handen van de leider die verantwoordelijk is tijdens het teamwork.
Verduidelijken wie wat gaat doen, is een van de meest (bewezen) manieren om de kwaliteit van teamwork te verhogen. Het idee dat alle teamleden gelijk en uitwisselbaar moeten zijn in hun rollen is onjuist. Teams presteren het best wanneer de deelnemers duidelijk weten wat hun rollen zijn.
Het is een misvatting dat teams enkel succesvol kunnen zijn wanneer iedereen bevriend is met elkaar. Onderzoeken tonen namelijk aan dat het net andersom is. In een studie bij 78 Europese en Amerikaanse orkesten kwam Hackman tot de conclusie dat hoe beter een orkest klinkt, hoe groter de kans is dat er rivaliteit, ruzie en onenigheid achter de schermen plaatsvindt.
Ondermijnt het geven van een speciale behandeling aan de toppresteerders van een team de motivatie van de anderen? Onderzoekers bekeken voor het antwoord op deze vraag naar het loon van NBA-sterren en vergeleken deze met die van hun minder bekende teamgenoten.
Wat bleek? Zolang de speciale behandeling van 'sterren' gerechtvaardigd is, kan dit geen kwaad voor de prestaties van het ganse team. De 'sterren' worden namelijk geconfronteerd met een verhoogde controle. De verwachtingen van hun prestaties liggen veel hoger.
(nm) – Bron: Bakadesuyo.com
18 april 2013Oudere en jongere werknemers laten samenwerken, verhoogt de productiviteit. In dergelijke teams is er bovendien minder sprake van ziekteverzuim.
Het team waarin je werkt heeft invloed op de werking van je hersenen en je IQ. Onderzoek toont aan dat werken in team je minder goed doet nadenken.
Dat niet elke teambuilding uit een gezellige kookworkshop bestaat, blijkt uit het volgende filmpje. Hoe ziet een Chinese teambuildingsoefening eruit?
Een optimaal team bestaat uit vier types: de tovenaar, de minnaar, de soeverein en de strijder.
We werken steeds flexibeler. Nog maar de helft van de kantoorwerkers werkt strak van 9u tot 17u...
Als je na je studies niet meteen een job vindt, ontvang je nog niet direct een werkloosheidsuitkering. Je moet eerst een beroepsinschakelingstijd doorlopen.
De Cost of Living Survey rangschikt de 227 duurste wereldsteden voor expats. Welke stad staat helemaal bovenaan in de lijst?
Op vijf jaar tijd zijn er bijna 13% meer werknemers die terugvallen op een bedrijfswagen. In de privésector is zo’n wagen intussen ingeburgerd.
Bonussen zijn aantrekkelijk, motiverend en bovendien erg welkom voor de meeste werknemers. Maar wist je ook dat bonussen zo zwaar belast worden dat er niet veel meer overblijft?