Zo zitten je jongste collega’s in elkaar
Misschien erger je je wel eens aan de Google-generatie op kantoor, maar de nieuwe lichting werknemers is niet van plan om kleurloos te blijven en het werk te doen zoals het altijd al gebeurde. Dat is duidelijk, en misschien maar goed ook.
Deze nieuwe generatie groeide op tijdens de recessie van de vroege jaren negentig, en begint nu te werken. Deze jongeren hebben hun laatste studentenjaren doorgebracht te midden van een recessie die zelfs nog heviger was dan toen ze geboren werden.
De Google- of recessie-generatie is dynamisch, en kan de manier hoe we werken wel eens ingrijpend doen wijzigen. Gezien de ecologische en economische toestand en de toenemende files nog niet eens zo’n slecht idee. De ‘oude’ generatie heeft genoeg tijd gehad om met oplossingen voor de dag te komen. Toch?
Zo zitten je jongste collega’s in elkaar
Loyauteit is back
Ze beseffen dat ze samen met honderden andere kandidaten strijden voor één bepaalde job, en ze willen best lang blijven werken. Maar ze willen een reden hebben om te blijven bij hun werkgever. Ze kennen ook hun marktwaarde – al is het maar omdat ze opgegroeid zijn middenin het digitale tijdperk – en willen dat die naar waarde geschat wordt.
Engagement
Diezelfde nood aan erkenning voor hun vaardigheden, leidt ertoe dat ze zich willen engageren voor klanten, en – misschien nog belangrijker – voor hun bedrijf. Ze respecteren de hiërarchie, maar verwachten van hun bedrijfsleiding ook iets terug: inspraak, coaching en opleiding bijvoorbeeld.
Korte lijnen
De Google-generatie is gewoon om binnen enkele seconden online een antwoord te vinden, en ze ontbreken – soms ten onrechte - het geduld om in een bedrijfscontext processen en systemen te volgen. De kans op een clash met collega’s en bazen is groter dan ooit: de nieuwe generatie gaat directer op haar doel af en wil dat de dingen snel vooruitgaan.
Weinig face-to-face
Een generatiekloof is misschien een te groot woord, maar doordat de nieuwe generatie werknemers helemaal is vergroeid met de digitale wereld communiceren ze ook heel erg digitaal. De ene doet het via mail of sms, de andere via Facebook. Daardoor groeit de kans op miscommunicatie met andere, oudere werknemers. Maar toegevoegde waarde of projecten worden niet enkel gerealiseerd vanachter de pc of de smartphone. Samenwerken, face-to-facemeetings, lichaamstaal, context, toon, brainstorms ... zijn ook nodig. Hier ligt een rol voor de ‘oudere’ werknemers: zij moeten de jonge generatie van tijd tot tijd van achter hun pc halen.
Lang leve het landschapsbureau
De nieuwe generatie houdt niet van muren, letterlijk en figuurlijk. Ze hebben geen enkel probleem om te vergaderen of te telefoneren in een open ruimte. Landschapsbureaus komen dan wel meer en meer op, maar om de talenten van de nieuwe generatie ook optimaal te benutten is er een ander soort leiderschap en management nodig. Meer horizontaal werken en denken zorgt ervoor dat talenten op verschillende niveaus versterkt worden en zo zullen sneller goede ideeën naar boven komen.
Minder diepgang
De Google-generatie is gewoon om snel iets op te zoeken, maar diepgang - iets écht uitzoeken - is er niet altijd bij. Toch niet in het begin van hun professionele carrière. Maar dit kan groeien of bijgestuurd worden.
(mr) - Bron: Adage.com