Vorige

1 van 493

Volgende
Volgend artikel:

Even sporten of boodschappen doen tijdens het thuiswerken: mag dat?

Zeg geen ‘dutje’ tegen een ‘powernap’

19 maart 2012
Powernap. Alleen de naam al geeft je een boost die elk gevoel van dipje of vermoeidheid de kop indrukt. Misschien daarom dat men over powernaps spreekt in plaats van het veel braver klinkende dutje? Stoere vrachtwagenchauffeurs en keiharde topmanagers doen namelijk niet aan dutjes. Dutjes zijn voor doetjes. Powernaps daarentegen …
dutje

Hoe effectief is een powernap?

Ook al weten we ondanks veelvuldig wetenschappelijk onderzoek nog steeds niet waaróm we slapen, we weten wél dat het nodig is. En dat dutjes ook helpen.

Wanneer we waakzaamheidstesten uitvoeren, blijkt het voor onze scores op deze testen beter om in de loop van de dag één of enkele ‘powernaps’ van 10 tot 30 minuten in te lassen, dan om langer in bed te blijven liggen.

In ons natuurlijk bioritme zien we in de loop van de dag en nacht ups en downs, zelfs wanneer alle externe prikkels weggenomen worden. De duidelijkste dip in lichamelijke activiteit doet zich ’s nachts voor, maar midden in de dag (zo iets na het middaguur) is er een tweede, kleinere dip. Het middagdutje (of de siësta) lijkt dus ingebakken bij elke mens.

Vanaf wanneer heeft een powernap effect?

Een dutje van een half uur heeft een significant effect op de waakzaamheid. Dat is duidelijk. Maar in onze jachtige maatschappij duurt een half uur veel te lang! Wat is het minimum dat je moet dutten om opnieuw fris en monter de dag tegemoet te gaan? Wel, onderzoek heeft uitgewezen dat 10 minuten al voldoende is.

En wat met micro-dutjes? We spreken dan over een concreet indommelen, van zo’n 30 seconden tot anderhalve minuut, tijdens een saaie vergadering of lezing, bijvoorbeeld. Helaas … wetenschappers hebben aangetoond dat dutjes van 30 tot 90 seconden geen soelaas bieden, wegens ‘te kort’.

Is er een alternatief?

Nu, voordat je dit artikel wegklikt om te gaan powernappen, is het wellicht ook nog nuttig om te weten dat het weldadige effect op de waakzaamheid van 10 à 30 minuten dutten evenzeer kan worden bereikt door… het drinken van één kopje koffie.

Misschien dus toch maar eerder een extra trip naar de koffieautomaat plannen?

(kv) – Bron: HDP-AristA 

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Artikels zoeken

Aanbevolen jobs

Wil jij ook meer verdienen, leukere collega's of minder file ?

Voeg je CV toe
Jobs voor jou zal je betere jobs suggereren gebaseerd op je opleiding, vaardigheden en werkervaring.

Of zoek in 16430 andere jobs