Welk type baas heb jij?
Welk type baas heb jij op kantoor rondlopen? Volgens het boek ‘Managing Your Boss’, van de Britse arbeidspsycholoog Sandi Mann, bestaan er vijf soorten ...
Een strakke hand die de teugels stevig in handen neemt. Dat lijkt, zeker in onzekere tijden, de beste manier om een organisatie of mensen in de juiste richting te duwen. Maar is dat wel zo? Hebben medewerkers momenteel wel een boodschap aan strenge managers, strakke planningen en pijnlijke kostenbesparingen?
“Als ik bedrijfsleiders iets wil bijleren, is het wel de gave van het improviseren”, zegt Gert Poppe. “Daarom worden mijn workshops altijd begeleid met jazzmuziek en vaak zelfs door een jazzband die live improviseert.”
Een bedrijf leiden gaat volgens Poppe om vastleggen en vrijlaten. “Het is een kwestie van de goede balans te vinden. Vastgeroeste organisaties bereiken hun doel soms veel gemakkelijker als ze iets meer vrijheid aan hun werknemers geven.”
Net als voor managers zijn er ook voor jazzmuzikanten een aantal basisregels. “Als die ontbreken krijg je geen muziek, maar een kakofonie. Improviseren is dus niet hetzelfde als ‘doe maar wat’, ook niet in bedrijven”, aldus Gert Poppe.
Er is dus heel wat ruimte voor improvisatie op de werkvloer die werknemers naar believen kunnen invullen. “Een goede manager laat zijn werknemers zelf keuzes maken. Als hij hun competenties correct inschat, leidt dat tot uiterst creatieve oplossingen. Bovendien wordt werken alleen maar leuker als je regelmatig uitgedaagd wordt”, meent Poppe die benadrukt dat efficiëntie en flexibiliteit wel degelijk verzoenbaar zijn.
Tekst: (ab) / Illustratie: (jvc)
17 februari 2010Welk type baas heb jij op kantoor rondlopen? Volgens het boek ‘Managing Your Boss’, van de Britse arbeidspsycholoog Sandi Mann, bestaan er vijf soorten ...
Pas baas geworden? Proficiat? Maar dat betekent wel dat je de collega’s waar je gisteren nog gezellig koffie mee dronk nu in goede banen moet leiden.
Ze hebben een gebrek aan normbesef, blijkt uit een studie van KPMG in Nederland. De schuld ligt bij de managementscholen.
De ideale chef heeft gevoel voor humor, leeft in het nu en brengt zijn ego niet mee naar het werk. Dat menen althans coaches en schrijvers Paul Meert, Ben Decock en Tomas Vieira.
Volgens onderzoek voelt 89% van de werknemers zich soms gestresseerd op de werkvloer. De redenen kunnen divers zijn, al wordt één factor wel verrassend vaak aangehaald…
Een dertiger met een team van ruim 30 medewerkers. Dit is het verhaal van hoofdverpleegkundige Elien. Vanuit haar job geeft ze tips aan leidinggevenden.
Er zijn nog steeds heel veel jobs die stevige weerstand bieden tegen de technologische evolutie. We lijsten er enkele voor je op...
Misschien verwens jij je baas van tijd tot tijd, maar dat lijkt wederzijds. Ziehier 10 dingen van jou die zijn of haar haren rechtop doen staan.
Contraproductief werkgedrag kent vele maten en vormen. Van roddels en ongepast moppen tot een ronduit toxische werkattitude. Hoe herken je het?