Waarom onboarding cruciaal is voor verpleegkundigen

Thuisverpleging zit in de lift. Door de toenemende vergrijzing en kortere hospitalisatie krijgen steeds meer mensen hun verzorging (langduriger) thuis. Hierdoor stijgt de vraag naar gemotiveerde verpleeg- en zorgkundigen. Voor een organisatie als het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is het een kwestie om geschikte profielen aan te trekken. En minstens even belangrijk: ze ook te behouden. “Retentie is de rode draad doorheen ons HR-beleid en een uitgebreide onboarding is hierbij cruciaal”, aldus Fien Dieussaert, HR Specialist bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. “Studies wijzen uit dat in het algemeen 15 procent van de medewerkers hun bedrijf zouden verlaten omdat ze een gebrek aan onthaal aanvoelden.”
Onboarding is voor het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen overigens het totale proces van het onthaal van een nieuwe medewerker. “Dus veel meer dan enkel en alleen een onthaaldag organiseren”, benadrukt Fien Dieussaert. Het begint al vóór de indiensttreding, bij de eigenlijke sollicitatie, met snelle en klantgerichte feedback en opvolging. Onboarding duurt bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen maar liefst zes maanden. Hoe ziet het traject er concreet uit voor de verpleegkundigen?
Stap 1. Het eigenlijke onthaal
Alle nieuwe verpleegkundigen starten telkens op maandag, en verzamelen in de maatschappelijke zetel in Brugge. Daar komen ze ’s ochtends hun dienstwagen, gsm, verpleegtas en EVD-toestel ophalen. “Dat laatste is een tablet waarop het Elektronisch Verpleegdossier staat van de patiënten”, legt Wouter Demoor uit, die ongeveer drie weken geleden zelf als verpleegkundige startte bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. “Het is een vrij geavanceerd toestel waarop alle gegevens van patiënten en collega’s staan. Eigenlijk alle informatie die je nodig hebt bij het uitoefenen van je job”, vertelt hij. Wouter werkte voordien bij een rusthuis, maar was naar eigen zeggen toe aan een nieuwe uitdaging. “Die vond ik bij het Wit-Gele Kruis. Ik had met die uitgebreide begeleiding meteen het gevoel dat ze hier achter mij stonden. Er heerst hier ook een echt teamgevoel”, vertelt hij.
Tijdens die startdag krijgen de nieuwe verpleeg- en zorgkundigen, volgens Wouter, ook een korte opleiding over het gebruik en toepassing van dat EVD. Na de inspectie van hun dienstwagen en een broodjeslunch vertrekken ze naar de afdeling waar de afdelingsverantwoordelijke, hun leidinggevende, instaat voor een onthaal, kennismaking en rondleiding op de afdeling voor verdere info.
Stap 2. Opleidingen en meelopen
De eerste twee weken zijn een mix van interne opleidingen en meelopen met een collega. “Als nieuwe verpleegkundige loop je dan mee met je duobaan-collega”, legt Wouter uit. Die duobaan-collega vervult een beetje de rol van peter of meter in de organisatie. “Zo leerde ik de dienst en job beetje bij beetje kennen. Maar het is wel de bedoeling dat je in die weken zelf initiatief neemt en je eigen traject in handen neemt.”
In die twee weken zijn er ook een aantal opleidingsdagen. “Deze opleidingen gaan zowel over praktische als meer verpleegtechnische zaken. Maar ik leerde ook zaken die ik nog niet op school had gezien”, vertelt hij. Via die opleidingsdagen krijgen nieuwe medewerkers een concreet beeld van de organisatie, de filosofie en bijhorende ondersteunende diensten.
Stap 3. De nursingbegeleiders
Na die eerste twee intense weken krijgen de nieuwe verpleegkundigen ondersteuning en begeleiding van de zogenaamde nursingbegeleiders, interne coaches voor de verpleegkundigen die meegaan tot aan het bed van onze patiënten. Gedurende de eerste drie maanden worden nieuwe medewerkers nauwgezet begeleid en gecoacht bij de patiëntbezoeken.
“Je gaat dan een eerste keer alleen op de baan, maar je wordt goed opgevolgd en kan altijd terugvallen op de nodige ondersteuning”, vertelt Edith Spruytte, die 2,5 maand geleden begon bij het Wit-Gele Kruis en al een flink deel van het onboardingtraject heeft doorlopen. Na een maand volgt een onthaaldag waar je onder meer andere nieuwe medewerkers ontmoet die afgelopen maand zijn gestart. Je krijgt dan ook meer informatie over de missie en visie van de organisatie. ”Altijd fijn om dan je collega’s te zien en ideeën en ervaringen uit te wisselen”, vindt Edith.
Stap 4. Terugkomdag en POP
Het onboardingtraject gaat verder. Na drie maanden is er een terugkomdag, waar er wordt teruggeblikt op de opgedane theoretische kennis en de praktijkcoaching. “Op die dag kregen we ook nog wat meer achtergrondinformatie over het Persoonlijk OntwikkelPlan of POP”, vertelt Edith. “Hierdoor krijg je als verpleegkundige zicht op je eigen ontwikkeling binnen de organisatie.”
Stap 5. Sessies en evaluatie
Na de terugkomdag volgen er nog meerdere begeleidings- en coachingsessies door de nursingbegeleider, en wordt het POP opgestart. Het onboardingtraject eindigt na zes maanden met een eerste evaluatiegesprek met de afdelingsverantwoordelijke. Van dan af wordt actief met het POP verder gewerkt. “De hele onboarding zit in een positieve en open sfeer”, beaamt Edith. “Ik was voordien zelf al thuisverpleegster, maar vond het hele traject toch erg nuttig en afwisselend. En ik hoorde van heel wat collega’s dat het voor hun echt nodig was”, vervolgt ze.
Ook collega Wouter reageert enthousiast. “Veel mensen hebben schrik om de stap naar de thuisverpleging te zetten. Ze denken bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen aan een grote organisatie waar ze misschien aan hun lot worden overgelaten. Maar dat is onterecht. Ik heb het, mede door de goede opvang, tot dusver hier alleen maar als erg positief ervaren”, stelt hij. “Als verpleegkundige moet je altijd op zoek naar de job waar je je het best voelt. Hier heb ik alvast veel meer het gevoel dat ik verpleegkundige ben. Ik heb spijt dat ik de stap niet eerder heb gezet.”
(wv)
27 juli 2018- Jobs voor Wit-Gele Kruis
Waarom onboarding cruciaal is voor verpleegkundigen

Thuisverpleging zit in de lift. Door de toenemende vergrijzing en kortere hospitalisatie krijgen steeds meer mensen hun verzorging (langduriger) thuis. Hierdoor stijgt de vraag naar gemotiveerde verpleeg- en zorgkundigen. Voor een organisatie als het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen is het een kwestie om geschikte profielen aan te trekken. En minstens even belangrijk: ze ook te behouden. “Retentie is de rode draad doorheen ons HR-beleid en een uitgebreide onboarding is hierbij cruciaal”, aldus Fien Dieussaert, HR Specialist bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. “Studies wijzen uit dat in het algemeen 15 procent van de medewerkers hun bedrijf zouden verlaten omdat ze een gebrek aan onthaal aanvoelden.”
Onboarding is voor het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen overigens het totale proces van het onthaal van een nieuwe medewerker. “Dus veel meer dan enkel en alleen een onthaaldag organiseren”, benadrukt Fien Dieussaert. Het begint al vóór de indiensttreding, bij de eigenlijke sollicitatie, met snelle en klantgerichte feedback en opvolging. Onboarding duurt bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen maar liefst zes maanden. Hoe ziet het traject er concreet uit voor de verpleegkundigen?
Stap 1. Het eigenlijke onthaal
Alle nieuwe verpleegkundigen starten telkens op maandag, en verzamelen in de maatschappelijke zetel in Brugge. Daar komen ze ’s ochtends hun dienstwagen, gsm, verpleegtas en EVD-toestel ophalen. “Dat laatste is een tablet waarop het Elektronisch Verpleegdossier staat van de patiënten”, legt Wouter Demoor uit, die ongeveer drie weken geleden zelf als verpleegkundige startte bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen. “Het is een vrij geavanceerd toestel waarop alle gegevens van patiënten en collega’s staan. Eigenlijk alle informatie die je nodig hebt bij het uitoefenen van je job”, vertelt hij. Wouter werkte voordien bij een rusthuis, maar was naar eigen zeggen toe aan een nieuwe uitdaging. “Die vond ik bij het Wit-Gele Kruis. Ik had met die uitgebreide begeleiding meteen het gevoel dat ze hier achter mij stonden. Er heerst hier ook een echt teamgevoel”, vertelt hij.
Tijdens die startdag krijgen de nieuwe verpleeg- en zorgkundigen, volgens Wouter, ook een korte opleiding over het gebruik en toepassing van dat EVD. Na de inspectie van hun dienstwagen en een broodjeslunch vertrekken ze naar de afdeling waar de afdelingsverantwoordelijke, hun leidinggevende, instaat voor een onthaal, kennismaking en rondleiding op de afdeling voor verdere info.
Stap 2. Opleidingen en meelopen
De eerste twee weken zijn een mix van interne opleidingen en meelopen met een collega. “Als nieuwe verpleegkundige loop je dan mee met je duobaan-collega”, legt Wouter uit. Die duobaan-collega vervult een beetje de rol van peter of meter in de organisatie. “Zo leerde ik de dienst en job beetje bij beetje kennen. Maar het is wel de bedoeling dat je in die weken zelf initiatief neemt en je eigen traject in handen neemt.”
In die twee weken zijn er ook een aantal opleidingsdagen. “Deze opleidingen gaan zowel over praktische als meer verpleegtechnische zaken. Maar ik leerde ook zaken die ik nog niet op school had gezien”, vertelt hij. Via die opleidingsdagen krijgen nieuwe medewerkers een concreet beeld van de organisatie, de filosofie en bijhorende ondersteunende diensten.
Stap 3. De nursingbegeleiders
Na die eerste twee intense weken krijgen de nieuwe verpleegkundigen ondersteuning en begeleiding van de zogenaamde nursingbegeleiders, interne coaches voor de verpleegkundigen die meegaan tot aan het bed van onze patiënten. Gedurende de eerste drie maanden worden nieuwe medewerkers nauwgezet begeleid en gecoacht bij de patiëntbezoeken.
“Je gaat dan een eerste keer alleen op de baan, maar je wordt goed opgevolgd en kan altijd terugvallen op de nodige ondersteuning”, vertelt Edith Spruytte, die 2,5 maand geleden begon bij het Wit-Gele Kruis en al een flink deel van het onboardingtraject heeft doorlopen. Na een maand volgt een onthaaldag waar je onder meer andere nieuwe medewerkers ontmoet die afgelopen maand zijn gestart. Je krijgt dan ook meer informatie over de missie en visie van de organisatie. ”Altijd fijn om dan je collega’s te zien en ideeën en ervaringen uit te wisselen”, vindt Edith.
Stap 4. Terugkomdag en POP
Het onboardingtraject gaat verder. Na drie maanden is er een terugkomdag, waar er wordt teruggeblikt op de opgedane theoretische kennis en de praktijkcoaching. “Op die dag kregen we ook nog wat meer achtergrondinformatie over het Persoonlijk OntwikkelPlan of POP”, vertelt Edith. “Hierdoor krijg je als verpleegkundige zicht op je eigen ontwikkeling binnen de organisatie.”
Stap 5. Sessies en evaluatie
Na de terugkomdag volgen er nog meerdere begeleidings- en coachingsessies door de nursingbegeleider, en wordt het POP opgestart. Het onboardingtraject eindigt na zes maanden met een eerste evaluatiegesprek met de afdelingsverantwoordelijke. Van dan af wordt actief met het POP verder gewerkt. “De hele onboarding zit in een positieve en open sfeer”, beaamt Edith. “Ik was voordien zelf al thuisverpleegster, maar vond het hele traject toch erg nuttig en afwisselend. En ik hoorde van heel wat collega’s dat het voor hun echt nodig was”, vervolgt ze.
Ook collega Wouter reageert enthousiast. “Veel mensen hebben schrik om de stap naar de thuisverpleging te zetten. Ze denken bij het Wit-Gele Kruis West-Vlaanderen aan een grote organisatie waar ze misschien aan hun lot worden overgelaten. Maar dat is onterecht. Ik heb het, mede door de goede opvang, tot dusver hier alleen maar als erg positief ervaren”, stelt hij. “Als verpleegkundige moet je altijd op zoek naar de job waar je je het best voelt. Hier heb ik alvast veel meer het gevoel dat ik verpleegkundige ben. Ik heb spijt dat ik de stap niet eerder heb gezet.”
(wv)
27 juli 2018- Jobs voor Wit-Gele Kruis
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
‘Geef ook 50-plussers een kans in de zorgsector’
Fons Leroy en Wout Van Impe, Group Director van Mercuri Urval, reageren op het nieuws dat er vandaag maar liefst 4.000 vacatures zijn in de zorgsector.
-
‘Vriendschappen op werkvloer helpen om te gaan met stijgende werkdruk’
Dat de hoge werkdruk zwaar weegt op verpleegkundigen, verscheen uitvoerig in de media. Maar samen patiënten verzorgen, creëert een hechte band.
-
De job van verpleger: ‘De dankbetuigingen van patiënten geven veel voldoening’
Een enorme pensioneringsgolf en vergrijzende maatschappij. Dat zorgt ervoor dat het tekort aan verpleegkundigen elk jaar met duizenden mensen toeneemt.
-
Het loon van een hoofdverpleegkundige: 2.400 euro netto
We vroegen hoofdverpleegkundige Matthias Van Houdenhove (43) uit Sint-Kwintens-Lennik hoeveel hij netto per maand verdient …
-
Bachelor verpleegkunde: reanimatie niet nodig
Hoe maak je achttienjarigen warm voor een job in de zorg? Een Reanimatiemarathon in de straten van Gent is een begin.
-
Word jij afgeblaft op je werk? 1 op de 5 wél
Bijna één op de vijf werknemers werd vorig jaar geconfronteerd met verbaal geweld van collega’s. Als leidinggevende wordt er vaker tegen je geroepen.
-
Fietsen naar je werk: ook gezond voor je portemonnee
Naast sportief, gezond en milieuvriendelijk, is de fiets voor woon-werkverkeer ook erg fiscaalvriendelijk.
-
Solliciteer en val op nog vóór de eerste ronde
10 tot 15 seconden. Meer heeft een rekruteerder niet nodig om een cv op de ‘geselecteerd’-stapel te leggen. Je moet meteen een goede indruk achterlaten...
-
De job én het loon van een Project Cost Controller
Wat doet een Project Cost Controller precies? Wat zijn de toekomstperspectieven? En welk salaris mag hij/zij verwachten?
Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
-
Het loon van een hoofdverpleegkundige: 2.400 euro netto
We vroegen hoofdverpleegkundige Matthias Van Houdenhove (43) uit Sint-Kwintens-Lennik hoeveel hij netto per maand verdient …
-
‘Vriendschappen op werkvloer helpen om te gaan met stijgende werkdruk’
Dat de hoge werkdruk zwaar weegt op verpleegkundigen, verscheen uitvoerig in de media. Maar samen patiënten verzorgen, creëert een hechte band.
-
Bachelor verpleegkunde: reanimatie niet nodig
Hoe maak je achttienjarigen warm voor een job in de zorg? Een Reanimatiemarathon in de straten van Gent is een begin.
-
‘Geef ook 50-plussers een kans in de zorgsector’
Fons Leroy en Wout Van Impe, Group Director van Mercuri Urval, reageren op het nieuws dat er vandaag maar liefst 4.000 vacatures zijn in de zorgsector.
-
De job van verpleger: ‘De dankbetuigingen van patiënten geven veel voldoening’
Een enorme pensioneringsgolf en vergrijzende maatschappij. Dat zorgt ervoor dat het tekort aan verpleegkundigen elk jaar met duizenden mensen toeneemt.
-
5 tips om te kunnen sparen én genieten
Heb je het moeilijk om wat geld opzij te zetten? Geen zorgen, met een paar simpele trucjes kun je sparen én genieten tegelijkertijd.
-
Aangeboden door
"Dichter bij de patiënt kom je niet"
Als verpleegkundige doe je veel meer dan enkel zorgen voor iemand. Zo verloor Sofie Kinders haar hart aan de dienst Oncologie in Sint-Trudo.
-
Unilin Unimpossibles: bij Unilin Group is alles mogelijk
Op de groei van Unilin Group staat even geen rem. Maar niets is onmogelijk wanneer je medewerkers zichzelf trots Unimpossibles noemen!
-
Dankzij corona voelen we ons beter in onze job
Nooit eerder was de afstand tussen collega’s zo groot. Letterlijk dan toch, want ondanks al dat telewerk voelen we ons meer thuis op het werk.