6 op 10 is niet blij met baas
Zo’n 63 procent van de werknemers zegt ontevreden te zijn over zijn huidige manager. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Jobat geeft tekst en uitleg ...
85 procent noemt zichzelf redelijk tevreden. Belgische chauffeurs geven een dikke voldoende (een 7) voor de mate waarin ze gelukkig zijn met hun baan. De werkvrijheid wordt door hen het meest gewaardeerd, maar ook de inhoud van het werk, het loon en de zelfstandigheid zijn belangrijk.
Dat blijkt uit een onderzoek van Randstad bij 719 Nederlandse, 286 Belgische en 500 Franse chauffeurs in het voorjaar van 2011, waar vooral vrachtwagenchauffeurs werden ondervraagd.
De Belgische en de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs rijden vaak internationaal, terwijl hun Franse collega’s geen internationale focus hebben. Maar het stereotype beeld van een vrachtwagenchauffeur blijkt niet helemaal te kloppen. “Volgens het onderzoek blijkt het al lang niet meer zo te zijn dat de mannelijke chauffeur de enige kostwinner is die meerdere nachten per week van huis is”, vertelt Emily Meiresonne, PR officer bij Randstad. “Een ruime meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs (67 %) slaapt alle nachten thuis. Minder dan de helft van alle chauffeurs (37 %) is de enige kostwinner in het gezin.”
Wat wel klopt: chauffeurs werken hard. “Meer dan de helft van de Belgische en Nederlandse chauffeurs werkt meer dan 40 uur per week. Meer dan twee derde van de Belgische en Franse chauffeurs werkt gemiddeld minimaal eens per week over. En meer dan een kwart van de chauffeurs zou bij voorkeur een vierdaagse werkweek willen hebben. Voor velen blijft het bij dromen, want bijna een kwart van de chauffeurs is – wellicht uit financiële motieven – juist van plan meer te gaan werken”, zegt Emily Meiresonne.
“De Belgische chauffeurs noemen de onprofessionaliteit van de organisatie waarvoor ze werken en het salaris het vaakst als negatieve aspecten. Bijna 10 % maakt zich zorgen over de toekomst. Slechts 6 % ervaart nog steeds de dreiging van ‘valse concurrentie van goedkope rijders’ uit Oost-Europa. Meer dan 30 % van alle chauffeurs maakt zich trouwens totaal geen zorgen over de toekomst”, aldus Emily Meiresonne.
Ook onveiligheid is een issue. Van de Belgische chauffeurs die wel eens op een parkeerplaats overnachten, voelt bijna de helft zich niet (helemaal) veilig. 12 % van de Franse en Belgische chauffeurs voelt zich (helemaal) niet veilig bij het uitoefenen van zijn werk.
Een vierde van de Belgische chauffeurs rijdt in een DAF, gevolgd door Mercedes-Benz en Volvo. Maar het voorkeurmerk van de meeste vrachtwagenchauffeurs is Scania.
(mr) 
22 juni 201185 procent noemt zichzelf redelijk tevreden. Belgische chauffeurs geven een dikke voldoende (een 7) voor de mate waarin ze gelukkig zijn met hun baan. De werkvrijheid wordt door hen het meest gewaardeerd, maar ook de inhoud van het werk, het loon en de zelfstandigheid zijn belangrijk.
Dat blijkt uit een onderzoek van Randstad bij 719 Nederlandse, 286 Belgische en 500 Franse chauffeurs in het voorjaar van 2011, waar vooral vrachtwagenchauffeurs werden ondervraagd.
De Belgische en de Nederlandse vrachtwagenchauffeurs rijden vaak internationaal, terwijl hun Franse collega’s geen internationale focus hebben. Maar het stereotype beeld van een vrachtwagenchauffeur blijkt niet helemaal te kloppen. “Volgens het onderzoek blijkt het al lang niet meer zo te zijn dat de mannelijke chauffeur de enige kostwinner is die meerdere nachten per week van huis is”, vertelt Emily Meiresonne, PR officer bij Randstad. “Een ruime meerderheid van de vrachtwagenchauffeurs (67 %) slaapt alle nachten thuis. Minder dan de helft van alle chauffeurs (37 %) is de enige kostwinner in het gezin.”
Wat wel klopt: chauffeurs werken hard. “Meer dan de helft van de Belgische en Nederlandse chauffeurs werkt meer dan 40 uur per week. Meer dan twee derde van de Belgische en Franse chauffeurs werkt gemiddeld minimaal eens per week over. En meer dan een kwart van de chauffeurs zou bij voorkeur een vierdaagse werkweek willen hebben. Voor velen blijft het bij dromen, want bijna een kwart van de chauffeurs is – wellicht uit financiële motieven – juist van plan meer te gaan werken”, zegt Emily Meiresonne.
“De Belgische chauffeurs noemen de onprofessionaliteit van de organisatie waarvoor ze werken en het salaris het vaakst als negatieve aspecten. Bijna 10 % maakt zich zorgen over de toekomst. Slechts 6 % ervaart nog steeds de dreiging van ‘valse concurrentie van goedkope rijders’ uit Oost-Europa. Meer dan 30 % van alle chauffeurs maakt zich trouwens totaal geen zorgen over de toekomst”, aldus Emily Meiresonne.
Ook onveiligheid is een issue. Van de Belgische chauffeurs die wel eens op een parkeerplaats overnachten, voelt bijna de helft zich niet (helemaal) veilig. 12 % van de Franse en Belgische chauffeurs voelt zich (helemaal) niet veilig bij het uitoefenen van zijn werk.
Een vierde van de Belgische chauffeurs rijdt in een DAF, gevolgd door Mercedes-Benz en Volvo. Maar het voorkeurmerk van de meeste vrachtwagenchauffeurs is Scania.
(mr) 
22 juni 2011Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Zo’n 63 procent van de werknemers zegt ontevreden te zijn over zijn huidige manager. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Jobat geeft tekst en uitleg ...
Stond je al meermaals op met de gedachte hoe je vandaag aan je jobverplichtingen zou kunnen ontsnappen? Dan ben je zeker niet de enige. Lees maar ...
Meer dan de helft van de werkende jongeren (20-26 jaar) is tevreden met zijn job en wil die graag blijven beoefenen, zo blijkt uit een onderzoek van Jobat.
Geluk en succes gaan meestal hand in hand. Wie veel succes heeft, put daar veel voldoening en bijgevolg geluk uit. Daarom: 6 tips met garantie op succes!
Wie van plan is om een andere job te zoeken, mag zich niet laten afschrikken door de coronacrisis. Sterker nog, deze crisis kan voor extra mogelijkheden zorgen!
Vanaf wanneer is het verplicht om een gezondheidsverzekering te nemen?
Een evenwichtige en gezonde lunch geeft je tonnen energie. Met deze tips maak je makkelijk en snel een heerlijk middagmaal!
Wat is een flexi-job precies? Wie kan het uitoefenen en wanneer? Hoeveel verdien je ermee? We beantwoorden al jouw vragen over flexi-jobs...
"Op het werk voel ik een griep opkomen. Mag ik op (gratis) consultatie bij de arbeidsgeneesheer?" Jobat zocht het voor je uit ...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Meer dan de helft van de werkende jongeren (20-26 jaar) is tevreden met zijn job en wil die graag blijven beoefenen, zo blijkt uit een onderzoek van Jobat.
Zo’n 63 procent van de werknemers zegt ontevreden te zijn over zijn huidige manager. Dat blijkt uit een recent onderzoek. Jobat geeft tekst en uitleg ...
Stond je al meermaals op met de gedachte hoe je vandaag aan je jobverplichtingen zou kunnen ontsnappen? Dan ben je zeker niet de enige. Lees maar ...
Geluk en succes gaan meestal hand in hand. Wie veel succes heeft, put daar veel voldoening en bijgevolg geluk uit. Daarom: 6 tips met garantie op succes!
Het beroep van bewaking- en beveiligingsagent zit al jaren in de lift. Maar welke eigenschappen zijn écht cruciaal voor de job?
We vroegen een 43-jarige IT Key Accountmanager bij een overheidsbedrijf in de transportsector naar zijn job en hoeveel hij daar maandelijks mee verdient...
Gemiddeld 74% van de Belgische werknemers krijgen maaltijdcheques. Daarmee zijn maaltijdcheques het populairste en ruimst verspreide extralegaal voordeel.
Geeft je job je niet genoeg voldoening of maakt het je ronduit ongelukkig? Een zoektocht naar een nieuwe uitdaging die beter bij je past, dringt zich op...
Een hele dag door zoomen of teamen kan best inspannend zijn ... “Je ziet die online gesprekken eigenlijk best als een onderbreking van je werk.”