Het loon van een havenarbeider: 1.500 à 2.000 euro netto
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
Samen met twee collega’s ontfermt Andrew zich over zijn ‘kunstwerken’ in het zuidelijke havengedeelte. Hun job is best bijzonder. “Wij staan in voor het elektrotechnisch onderhoud. We onderhouden, ‘parametreren’ en programmeren alles waar een draad aan hangt op en rond de bruggen en sluizen; van de verkeerslichten tot en met de snelheidsregelaars. Zo zorgen we ervoor dat de centrale sturing - de PLC - de juiste commando’s op het juiste moment geeft. Die PLC denkt zelf niet na, en doet alleen wat wij er in programmeren.”
Goed nadenken over de gevolgen, vooral op het vlak van veiligheid, van die programmatie is de boodschap. De mogelijkheid om een groen verkeerslicht te laten branden voor het overstekende verkeer op het moment dat een brug omhoog gaat, is bijvoorbeeld iets wat te allen tijde moet vermeden worden.
Zo vraagt elk kunstwerk om specifieke aandacht van de regeltechnici van het havenbedrijf. Wordt er een nieuw wegdek aangelegd op een brug, dan moeten Andrew en zijn collega’s die brug opnieuw afstellen. Maar ook uitzonderlijk weer, zoals bijvoorbeeld een zeer winderige dag, kan ervoor zorgen dat de regeltechnici in actie moeten schieten om de brug terug open te krijgen. Soms betreft het grotere aanpassingen, bijvoorbeeld als verouderde technologie moet vervangen worden. Dat zorgt voor heel wat extra programmeerwerk, net als het up-to-date houden van de nieuwste technologie.
Andrew werkt sinds 2010 bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. “Ik heb lang bij Opel Antwerpen gewerkt. Ik had al een A2 elektriciteit op zak, maar heb ook nog een opleiding tot meet- en regeltechnicus gevolgd. Toen Opel sloot, heb ik bij het Havenbedrijf gesolliciteerd.”
Die sollicitatie was best pittig, herinnert Andrew zich. “Een stevige schriftelijke test en enkele mondelinge proeven. Je geraakt hier niet zomaar binnen. Maar ik heb het gehaald. En daar ben ik uiteraard tevreden mee.
(wv) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine
28 april 2014Samen met twee collega’s ontfermt Andrew zich over zijn ‘kunstwerken’ in het zuidelijke havengedeelte. Hun job is best bijzonder. “Wij staan in voor het elektrotechnisch onderhoud. We onderhouden, ‘parametreren’ en programmeren alles waar een draad aan hangt op en rond de bruggen en sluizen; van de verkeerslichten tot en met de snelheidsregelaars. Zo zorgen we ervoor dat de centrale sturing - de PLC - de juiste commando’s op het juiste moment geeft. Die PLC denkt zelf niet na, en doet alleen wat wij er in programmeren.”
Goed nadenken over de gevolgen, vooral op het vlak van veiligheid, van die programmatie is de boodschap. De mogelijkheid om een groen verkeerslicht te laten branden voor het overstekende verkeer op het moment dat een brug omhoog gaat, is bijvoorbeeld iets wat te allen tijde moet vermeden worden.
Zo vraagt elk kunstwerk om specifieke aandacht van de regeltechnici van het havenbedrijf. Wordt er een nieuw wegdek aangelegd op een brug, dan moeten Andrew en zijn collega’s die brug opnieuw afstellen. Maar ook uitzonderlijk weer, zoals bijvoorbeeld een zeer winderige dag, kan ervoor zorgen dat de regeltechnici in actie moeten schieten om de brug terug open te krijgen. Soms betreft het grotere aanpassingen, bijvoorbeeld als verouderde technologie moet vervangen worden. Dat zorgt voor heel wat extra programmeerwerk, net als het up-to-date houden van de nieuwste technologie.
Andrew werkt sinds 2010 bij het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen. “Ik heb lang bij Opel Antwerpen gewerkt. Ik had al een A2 elektriciteit op zak, maar heb ook nog een opleiding tot meet- en regeltechnicus gevolgd. Toen Opel sloot, heb ik bij het Havenbedrijf gesolliciteerd.”
Die sollicitatie was best pittig, herinnert Andrew zich. “Een stevige schriftelijke test en enkele mondelinge proeven. Je geraakt hier niet zomaar binnen. Maar ik heb het gehaald. En daar ben ik uiteraard tevreden mee.
(wv) - Foto: (bd) - Bron: MARK Magazine
28 april 2014Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
Het departement Mobiliteit en Openbare werken is de organisatie achter de bouw van de Deurganckdoksluis in de haven van Antwerpen, Flanders Logistics enz.
Hoe gaat de nachtshift bij Het Sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpern eraan toe? Wij gingen eens mee.
Afgelopen zomer is Frank Raes veel met zijn gezin en fotografie bezig geweest. “Niet professioneel, gewoon als hobby.” Wat deed hij vroeger als vakantiejob?
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
Perfectionisme is de meest geliefde slechte eigenschap die je kan hebben. Maar achter het voortdurend najagen van beter en meer schuilt veel stress en frustratie. En dat is nergens voor nodig.
Heb je op het einde van de dag geen energie meer om te genieten, dan is het hoog tijd om te werken aan een fitter en vitaler leven!
Overheidsopdrachten verduurzamen: het is dé drijfveer voor Alexander Lemmens van Het Failitair Bedrijf en Sidney Verhulst van het Departement Omgeving.
België staat op plaats 19 (op 100) als het gaat om gelijkheid en carrièremogelijkheden voor vrouwen op de arbeidsmarkt. Wie voert de lijst aan?
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Het departement Mobiliteit en Openbare werken is de organisatie achter de bouw van de Deurganckdoksluis in de haven van Antwerpen, Flanders Logistics enz.
Hoe gaat de nachtshift bij Het Sleepbedrijf van het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpern eraan toe? Wij gingen eens mee.
Afgelopen zomer is Frank Raes veel met zijn gezin en fotografie bezig geweest. “Niet professioneel, gewoon als hobby.” Wat deed hij vroeger als vakantiejob?
Het Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerpen (GHA) is een verrassende organisatie die op heel wat vlakken voorloopt. Een portret ...
We vroegen Danny Baete (52), havenarbeider uit Oostende, hoeveel hij verdient ...
Solliciteren is soms een job op zich. Maar hoe pak je het aan als je nog ergens aan het werk bent? Hoe zorg je dat je geen problemen krijgt op je huidige job?
België en zeker Vlaanderen profileren zich als logistieke draaischijf van Europa. Maar om dit te bewerkstelligen zijn handen nodig, en dat op diverse vlakken.
Ver weg of dichtbij, een goed boek doet het altijd. We zetten enkele tips op een rijtje.
Eenzelfde werkgever voor de rest van ons professioneel leven bestaat bijna niet meer. Maar ook de onvoorspelbaarheid op de werkvloer zelf wordt groter ...