1 op 4 schoolverlaters niet klaar voor arbeidsmarkt
1 op de 4 schoolverlaters vindt zichzelf slecht of helemaal niet voorbereid op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit een studie van het uitzendkantoor Tempo-Team.
Als we Tommy Laermans uit Grobbendonk op een vrije meidag opbellen, horen we gejoel op de achtergrond. “Ik zit in een pretpark,” zegt hij, “maar vraag maar.” Hij klinkt zelfzeker en vervult de taak van Toriko-spreekbuis met verve. “Het begon met fietsen kuisen en kleine fietsreparaties”, vertelt hij. “Maar toen kwamen we op het idee om zelf fietsen te ontwerpen en te maken. In de zoektocht naar hoe en wat, botsten we vaak op retrofietsen. Die vonden we chic! Anderzijds merkten we dat veel oude fietsen op de schroothoop belanden. Dat is stom, want je kunt er nog leuke dingen mee doen.”
Tommy en zijn vrienden Kobe en Rik, alle drie veertien, lieten er geen gras over groeien. Ze begonnen de mogelijkheden uit te testen, ze maakten een website en een (deels Engelstalige) Facebook-pagina.
Om de start te ondersteunen, is er een crowdfunding, beheerd door de mama van Tommy. “Ons eerste project is nu af. Toen de trainer van ons wielrennersteam hoorde wat we van plan waren, was hij meteen geïnteresseerd. Voor hem maakten we de eerste fiets op maat. Dat nam wat tijd in beslag. We moesten de juiste onderdelen en leveranciers vinden en het spuiten van het fietskader onder de knie krijgen. Voortaan kan het sneller. Er staan opnieuw vier kaders klaar om aan te werken.”
De drie jongeren krijgen hulp van hun ouders. Zo heeft de papa van een van hen een fietszaak waar ze de onderdelen kopen. En gezien hun leeftijd werken ze via het ondernemingsnummer van een familielid. Maar sleutelen aan de fietsen doen ze, met veel enthousiasme, zelf. “We verwijderen alle overbodige stukken en bekabeling en schuren het kader. Gimotec in Malle zorgt voor het zandstralen. Vervolgens spuiten we het kader in de kleuren van de aanvrager, brengen er eventueel speciale stickers op aan en steken de fiets in elkaar. Daarbij recycleren we zo veel mogelijk onderdelen. De ketting en andere versleten stukken kopen we nieuw.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Als we Tommy Laermans uit Grobbendonk op een vrije meidag opbellen, horen we gejoel op de achtergrond. “Ik zit in een pretpark,” zegt hij, “maar vraag maar.” Hij klinkt zelfzeker en vervult de taak van Toriko-spreekbuis met verve. “Het begon met fietsen kuisen en kleine fietsreparaties”, vertelt hij. “Maar toen kwamen we op het idee om zelf fietsen te ontwerpen en te maken. In de zoektocht naar hoe en wat, botsten we vaak op retrofietsen. Die vonden we chic! Anderzijds merkten we dat veel oude fietsen op de schroothoop belanden. Dat is stom, want je kunt er nog leuke dingen mee doen.”
Tommy en zijn vrienden Kobe en Rik, alle drie veertien, lieten er geen gras over groeien. Ze begonnen de mogelijkheden uit te testen, ze maakten een website en een (deels Engelstalige) Facebook-pagina.
Om de start te ondersteunen, is er een crowdfunding, beheerd door de mama van Tommy. “Ons eerste project is nu af. Toen de trainer van ons wielrennersteam hoorde wat we van plan waren, was hij meteen geïnteresseerd. Voor hem maakten we de eerste fiets op maat. Dat nam wat tijd in beslag. We moesten de juiste onderdelen en leveranciers vinden en het spuiten van het fietskader onder de knie krijgen. Voortaan kan het sneller. Er staan opnieuw vier kaders klaar om aan te werken.”
De drie jongeren krijgen hulp van hun ouders. Zo heeft de papa van een van hen een fietszaak waar ze de onderdelen kopen. En gezien hun leeftijd werken ze via het ondernemingsnummer van een familielid. Maar sleutelen aan de fietsen doen ze, met veel enthousiasme, zelf. “We verwijderen alle overbodige stukken en bekabeling en schuren het kader. Gimotec in Malle zorgt voor het zandstralen. Vervolgens spuiten we het kader in de kleuren van de aanvrager, brengen er eventueel speciale stickers op aan en steken de fiets in elkaar. Daarbij recycleren we zo veel mogelijk onderdelen. De ketting en andere versleten stukken kopen we nieuw.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
1 op de 4 schoolverlaters vindt zichzelf slecht of helemaal niet voorbereid op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit een studie van het uitzendkantoor Tempo-Team.
Bij de voorbije 100e editie van de Ronde van Vlaanderen werd ook een stukje West-Vlaamse hightech ingezet.
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
We vroegen aan Emad Tyar Abush (34) uit Leuven hoeveel hij maandelijks verdient ...
We worden gevraagd om van alles en iedereen een beoordeling te geven. Maar hoeveel punten geef jij aan … jezelf?
Zeven op de tien zelfstandigen die eerst als werknemer aan de slag waren, zijn (veel) gelukkiger wanneer ze niet moeten luisteren naar een baas.
Een personal brand is belangrijker dan ooit, ook in de zoektocht naar een nieuwe job. Daarom deze tips!
We vroegen aan Mieke (39) uit Gavere hoeveel zij verdient en wat haar job precies inhoudt...
Krijg je keuzestress bij het kiezen van je ultieme droomjob? Met de juiste vragen en eerlijke antwoorden kies je gegarandeerd de job die het best bij je past!
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Bij de voorbije 100e editie van de Ronde van Vlaanderen werd ook een stukje West-Vlaamse hightech ingezet.
1 op de 4 schoolverlaters vindt zichzelf slecht of helemaal niet voorbereid op de arbeidsmarkt, zo blijkt uit een studie van het uitzendkantoor Tempo-Team.
We vroegen aan Emad Tyar Abush (34) uit Leuven hoeveel hij maandelijks verdient ...
In België rijden ongeveer 400.000 bedrijfswagens rond. Om autobestuurders op de fiets te krijgen, bedacht ALD Automotive het concept van de 'poolbike'.
En toch zijn er mensen die niets liever willen dan werken in onze hoofdstad. Michèle Cuvelier gaat met hen in conversatie...
Je moet minstens één week opnemen voor de bevalling, namelijk de laatste week voor de vermoedelijke bevallingsdatum.
Vrouwen hebben gemiddeld minder vaak werkbaar werk dan mannen. Bovendien blijft het verschil tussen mannen en vrouwen in Vlaanderen toenemen...
De zomer is hét moment om vakantie te nemen. Maar ook op het werk is het dan leuk.
Een to-do lijst is cruciaal in elke kantooromgeving. Al die beloftes, spontane ideeën, kattebelletjes, afspraken... Schrijf ze neer voor je ze vergeet!