Hoe ga jij naar het werk?
6 op de 10 Belgische werknemers verplaatst zich met zijn privéwagen naar het werk en niet met een bedrijfswagen. En jij?
“Het openbaar vervoer is niet al te duur, zeker niet in vergelijking met het buitenland, en relatief comfortabel. Al heb ik doorgaans wel de luxe om buiten de spitsuren te reizen. En als ik met een fotograaf op pad ga, dan accepteer ik graag het aanbod van een lift.”
Tussen en in steden is het voor Reynebeau relatief gemakkelijk met het openbaar vervoer. “Daarbuiten wordt het soms lastig, zeker bij het overstappen. Als ik op weg naar of terug van de redactie van De Standaard door vertraging van de trein een overstap mis – en soms maken een paar minuten al het verschil – dan ben ik meteen een half uur, soms zelfs een uur later op mijn bestemming”, vertelt hij. Met name bij De Lijn lijkt de visie zich volgens hem te beperken tot de grootste gemene deler: bus en tram tijdens de klassieke kantoor- en schooluren.
Zelf vindt hij het openbaar vervoer, vanuit het beleid, wat ondergewaardeerd. “De politieke voogden, zeker in de Vlaamse regering, zien tram en bus slechts als plan-B, bestemd voor wie te jong, te oud, te arm of anderszins te sukkelachtig is voor de auto”, oppert hij. “Als ik politici hoor praten over trein, tram of bus, hoor ik vaak een grote mentale afstand: zij praten dan over iets wat ze niet kennen en ook niet liefhebben. Alsof ze het slechts een last vinden, hoewel het eigenlijk de mobiliteit van de toekomst is.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
“Het openbaar vervoer is niet al te duur, zeker niet in vergelijking met het buitenland, en relatief comfortabel. Al heb ik doorgaans wel de luxe om buiten de spitsuren te reizen. En als ik met een fotograaf op pad ga, dan accepteer ik graag het aanbod van een lift.”
Tussen en in steden is het voor Reynebeau relatief gemakkelijk met het openbaar vervoer. “Daarbuiten wordt het soms lastig, zeker bij het overstappen. Als ik op weg naar of terug van de redactie van De Standaard door vertraging van de trein een overstap mis – en soms maken een paar minuten al het verschil – dan ben ik meteen een half uur, soms zelfs een uur later op mijn bestemming”, vertelt hij. Met name bij De Lijn lijkt de visie zich volgens hem te beperken tot de grootste gemene deler: bus en tram tijdens de klassieke kantoor- en schooluren.
Zelf vindt hij het openbaar vervoer, vanuit het beleid, wat ondergewaardeerd. “De politieke voogden, zeker in de Vlaamse regering, zien tram en bus slechts als plan-B, bestemd voor wie te jong, te oud, te arm of anderszins te sukkelachtig is voor de auto”, oppert hij. “Als ik politici hoor praten over trein, tram of bus, hoor ik vaak een grote mentale afstand: zij praten dan over iets wat ze niet kennen en ook niet liefhebben. Alsof ze het slechts een last vinden, hoewel het eigenlijk de mobiliteit van de toekomst is.”
(wv) - Bron: MARK Magazine
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
6 op de 10 Belgische werknemers verplaatst zich met zijn privéwagen naar het werk en niet met een bedrijfswagen. En jij?
Er lijkt een oplossing in zicht voor pendelaars die dagelijks het openbaar vervoer richting werk moeten nemen. Urban Engines ontwikkelde een applicatie ...
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
De Belg besteedt gemiddeld 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Het maakt dus een groot verschil of je die tijd als werkuren mag tellen of niet.
Een ‘nee’ heb je, een ‘ja’ kun je krijgen. Goedbedoelde raad, maar om een ‘ja’ te krijgen, moet je soms toch wel wat onderhandelen. Hoe pak je het succesvol aan?
Mijn baas vindt dat ik ongezond leef en te vaak afwezig ben. Kan hij me dwingen 'gezonder' te leven?
Iedereen heeft grote dromen! Het is pas als je je wildste fantasieën van je bucketlist hebt afgevinkt dat je succesvol en gelukkig bent, niet?
Ook in de (chemische) industrie biedt de digitalisering nieuwe uitdagingen. Bij BASF in de haven van Antwerpen speuren ze naar technisch knappe koppen...
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Pendel je dagelijks met het openbaar vervoer naar je werk? Wees dan op je hoede voor aantikkende oververmoeidheid en een mogelijke burn-out!
De Belg besteedt gemiddeld 54 minuten per dag aan zijn woon-werkverkeer. Het maakt dus een groot verschil of je die tijd als werkuren mag tellen of niet.
Er lijkt een oplossing in zicht voor pendelaars die dagelijks het openbaar vervoer richting werk moeten nemen. Urban Engines ontwikkelde een applicatie ...
Leuke muziek kan de file aangenamer maken, maar verandert niets aan het tijdsverlies. Tenzij je voor een van de vijf alternatieve vervoersmiddelen kiest.
6 op de 10 Belgische werknemers verplaatst zich met zijn privéwagen naar het werk en niet met een bedrijfswagen. En jij?
Wil je op woensdag vrij maar heb je schrik voor de reactie van je baas? Neem ouderschapsverlof waarbij je beschermd bent tegen ontslag.
In de lijst van knelpuntberoepen zijn het technische jobs all over the place. Dit zijn de 7 meest nijpende technische beroepen, met focus op de industrie en productie.
Wanneer je als werknemer voor een kortere of langere tijd ziek bent, heb je een aantal rechten en plichten...
FOD Financiën maakt je als nieuweling enthousiast én systematisch wegwijs. We spraken met peter Kevin en (kersverse) meter Sofie.