1 op 3 vindt werkgever onvoldoende voorbereid op evaluatiegesprek
Een op de drie werknemers (34%) vindt dat zijn leidinggevende zich onvoldoende voorbereidt op het beoordelingsgesprek. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek.
Dat is ronduit erg omdat bedrijven zich op die evaluaties baseren voor het geven van promoties, bonussen en loonsverhogingen. Dat managers hun medewerkers fout evalueren komt in de eerste plaats omdat ze er niet voor zijn opgeleid, zegt CIPD.
Bovendien zien veel te weinig leidinggevenden hun personeel echt 'aan het werk' en worden jobs zo complex dat managers soms nog maar moeilijk kunnen onderscheiden wie precies wat doet.
Een mogelijke oplossing is het verbeteren van de people skills van leidinggevenden. Ook evaluaties van medewerkers door meer dan één manager zouden misverstanden uit de wereld kunnen helpen.
(wv) - Bron: MARK Magazine
13 april 2015Een op de drie werknemers (34%) vindt dat zijn leidinggevende zich onvoldoende voorbereidt op het beoordelingsgesprek. Dat blijkt uit jaarlijks onderzoek.
Het verschil tussen een evaluatiegesprek en een functioneringsgesprek is voor velen niet altijd even duidelijk, zelfs heel wat werkgevers maken hier geen onderscheid tussen.
Werkgevers zijn wettelijk niet verplicht hun werknemers maandelijks of jaarlijks te evalueren, noch wordt er wettelijk een loonsverhoging aan gekoppeld.
Onderzoek toont aan dat 24 procent van de werknemers nood heeft aan een ontwikkelgesprek na de evaluatie, maar dit niet krijgt.
Veel werknemers beginnen onvoorbereid aan hun evaluatiegesprek. Geen goed idee, want dan kan het wel eens een heel negatieve ervaring worden.
Een evaluatiegesprek lijkt het uitgelezen moment om meer loon te vragen, maar dat is het eigenlijk niet.
Als gevolg van een arbeidsongeval kan je enkele maanden niet werken. Wat betekent dit voor je loon? Jobat zocht het voor je uit...
De zogenaamde millennial managers komen opzetten. Zij staan vaak voor de uitdaging om teamleden ouder dan henzelf aan te sturen.