Solliciteren in tijden van corona
Alles verandert door corona, dus ook solliciteren en rekruteren. We vroegen aan werkgevers én kandidaten hoe zij dit aanpakken.
Bezoek je een restaurant of laat je je auto achter voor een onderhoud, telkens word je gevraagd om een vragenlijst in te vullen en punten of sterren te geven. Iedereen is recensent geworden, elke dag lijkt wel een Eurovisiesongfestival.
Net als bij het songfestival geven we niet iedereen het maximum. “Wie voor een maaltijd op restaurant 7 punten op 10 geeft, zou eigenlijk moeten kunnen benoemen wat men mist”, vindt Michel Piedfort, loopbaanbegeleider bij Algida. Hij stelt dat onze puntentelling van op school ons parten speelt. “Ook al is er op de dienst of het product niets aan te merken, toch geven we eerder 7 of 8 en geen 10 op 10. Het kan altijd beter, zo leerden we op school, toch?”
Ook voor onszelf zijn we vaak te streng. Bovendien focussen we vaak op de slechtste prestaties. “Als we een rapport krijgen met tien vakken waarvan er negen een voldoende krijgen en één vak een onvoldoende, dan ligt de nadruk nog al te vaak op die ene onvoldoende.”
Enige mildheid is aangewezen. Meer zelfs: je moet meer focussen op je positieve prestaties en vaardigheden. De Nederlandse Caro van Roon schreef er zelfs een boek over: Blufcursus voor eerlijke mensen. “Aan de ene kant wordt bluffen geassocieerd met liegen en opscheppen. Maar aan de andere kant blijkt in de praktijk dat je zonder gezonde bluf jezelf enorm tekort kunt doen op de arbeidsmarkt”, oppert ze. “Mensen die niet bluffen of zichzelf bescheiden of afwachtend opstellen, ervaren grote consequenties voor hun loopbaan en salarisontwikkeling”, aldus Caro van Roon. Ze merkt op dat voor veel mannen (maar zeker niet voor allemaal) het bluffen toch natuurlijker aanvoelt.
Man of vrouw, het is belangrijk om jezelf meer tien op tien te kunnen geven, merkt Michel Piedfort op. “Dit zorgt voor een positieve mindset en komt bijvoorbeeld van pas bij sollicitaties”, stelt hij. “Want als jij niet over jezelf stoeft, wat moet een personeelsverantwoordelijke na een gesprek van een uur dan vinden over jouw competenties? Maak het die recruiter niet zo moeilijk, bereid je daarom goed voor.” En (een beetje) bluffen kan geen kwaad.
E-GIDS: De perfecte voorbereiding op je sollicitatiegesprek
(William Visterin - Bron: Go for happy Magazine - Blufcursus voor eerlijke mensen, Caro van Roon, 2020, 176 pagina's, ISBN: 9789047013617
19 maart 2021Bezoek je een restaurant of laat je je auto achter voor een onderhoud, telkens word je gevraagd om een vragenlijst in te vullen en punten of sterren te geven. Iedereen is recensent geworden, elke dag lijkt wel een Eurovisiesongfestival.
Net als bij het songfestival geven we niet iedereen het maximum. “Wie voor een maaltijd op restaurant 7 punten op 10 geeft, zou eigenlijk moeten kunnen benoemen wat men mist”, vindt Michel Piedfort, loopbaanbegeleider bij Algida. Hij stelt dat onze puntentelling van op school ons parten speelt. “Ook al is er op de dienst of het product niets aan te merken, toch geven we eerder 7 of 8 en geen 10 op 10. Het kan altijd beter, zo leerden we op school, toch?”
Ook voor onszelf zijn we vaak te streng. Bovendien focussen we vaak op de slechtste prestaties. “Als we een rapport krijgen met tien vakken waarvan er negen een voldoende krijgen en één vak een onvoldoende, dan ligt de nadruk nog al te vaak op die ene onvoldoende.”
Enige mildheid is aangewezen. Meer zelfs: je moet meer focussen op je positieve prestaties en vaardigheden. De Nederlandse Caro van Roon schreef er zelfs een boek over: Blufcursus voor eerlijke mensen. “Aan de ene kant wordt bluffen geassocieerd met liegen en opscheppen. Maar aan de andere kant blijkt in de praktijk dat je zonder gezonde bluf jezelf enorm tekort kunt doen op de arbeidsmarkt”, oppert ze. “Mensen die niet bluffen of zichzelf bescheiden of afwachtend opstellen, ervaren grote consequenties voor hun loopbaan en salarisontwikkeling”, aldus Caro van Roon. Ze merkt op dat voor veel mannen (maar zeker niet voor allemaal) het bluffen toch natuurlijker aanvoelt.
Man of vrouw, het is belangrijk om jezelf meer tien op tien te kunnen geven, merkt Michel Piedfort op. “Dit zorgt voor een positieve mindset en komt bijvoorbeeld van pas bij sollicitaties”, stelt hij. “Want als jij niet over jezelf stoeft, wat moet een personeelsverantwoordelijke na een gesprek van een uur dan vinden over jouw competenties? Maak het die recruiter niet zo moeilijk, bereid je daarom goed voor.” En (een beetje) bluffen kan geen kwaad.
E-GIDS: De perfecte voorbereiding op je sollicitatiegesprek
(William Visterin - Bron: Go for happy Magazine - Blufcursus voor eerlijke mensen, Caro van Roon, 2020, 176 pagina's, ISBN: 9789047013617
19 maart 2021Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Alles verandert door corona, dus ook solliciteren en rekruteren. We vroegen aan werkgevers én kandidaten hoe zij dit aanpakken.
Herken jij volgende karakteristieken bij jezelf? Dan zou het wel eens kunnen dat een toga jou als gegoten zit!
“Een succesvolle salarisonderhandeling valt of staat bij een goede voorbereiding”, weet recruitment manager Billy Brouwer.
Nu virtuele jobbeurzen aan een opmars bezig zijn, moet je jezelf presenteren via live-chat. Hoe je een goede eerste indruk maakt? Zo!
Met een sollicitatiegesprek wil een werkgever te weten komen wat voor professioneel vlees hij/zij in de kuip heeft. Bereid je dus goed voor op “lastige” vragen!
Is jouw baas ook verliefd op zichzelf en zijn glansprestaties? Hoe ga je als werknemer best om met zo’n aparte persoonlijkheid?
Stille mensen voldoen niet aan het ideale plaatje van de uitgesproken, aanwezige werknemer. Toch kunnen ook zij stappen vooruit maken in hun carrière!
Soms heb je maar een minuut de tijd om jezelf of je idee te verkopen. In een ‘elevator pitch’ telt elke woord, dus freestylen is niet zo’n goed idee.
Een kleine groep domineert de muziekwereld. Een clubje supersterren zoals Beyoncé en Taylor Swift eist een steeds groter deel van de concertinkomsten op.
Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte
Met een sollicitatiegesprek wil een werkgever te weten komen wat voor professioneel vlees hij/zij in de kuip heeft. Bereid je dus goed voor op “lastige” vragen!
Soms heb je maar een minuut de tijd om jezelf of je idee te verkopen. In een ‘elevator pitch’ telt elke woord, dus freestylen is niet zo’n goed idee.
Stille mensen voldoen niet aan het ideale plaatje van de uitgesproken, aanwezige werknemer. Toch kunnen ook zij stappen vooruit maken in hun carrière!
Nu virtuele jobbeurzen aan een opmars bezig zijn, moet je jezelf presenteren via live-chat. Hoe je een goede eerste indruk maakt? Zo!
Een kleine groep domineert de muziekwereld. Een clubje supersterren zoals Beyoncé en Taylor Swift eist een steeds groter deel van de concertinkomsten op.
Is jouw baas ook verliefd op zichzelf en zijn glansprestaties? Hoe ga je als werknemer best om met zo’n aparte persoonlijkheid?
Alles verandert door corona, dus ook solliciteren en rekruteren. We vroegen aan werkgevers én kandidaten hoe zij dit aanpakken.
Herken jij volgende karakteristieken bij jezelf? Dan zou het wel eens kunnen dat een toga jou als gegoten zit!
“Een succesvolle salarisonderhandeling valt of staat bij een goede voorbereiding”, weet recruitment manager Billy Brouwer.