Hoe eco is Futureproofed?
Met de aandacht voor de milieuproblematiek rezen de laatste jaren veel kleine bedrijfjes uit die grond die zich richten op groene consultancy.
Veel dagelijke gebruiksvoorwerpen zijn immers verborgen vervuilers, zo ook de anti-aanbakpan die sinds de jaren zestig furore maakt in keukens over de hele wereld. Een revolutionair product, maar helaas een met een eerder ongezond en vervuilend kantje.
“Traditionele antikleeflagen bevatten chemicaliën die niet tegen hoge temperaturen kunnen. Eens boven de 260°C komen er zelfs schadelijke toxische gassen vrij. Over een ander bestanddeel (PFOA, red.) ontstond in 2004 dan weer heel wat heisa - zeker in de VS - omdat het volgens de EPA, het Environmental Protection Agency, mogelijk kankerverwekkend is. Bovendien wordt bij de productie van traditionele anti-aanbakpannen PFOA uitgestoten en vervuilt het zo het milieu.”
In samenwerking met Thermolon, een Koreaan bedrijf, ging De Veirman op zoek naar een coating die niet alleen gezond maar ook milieuvriendelijk is. In 2007 ontstond daar het GreenPan-assortiment uit. Het gamma werd eerst gelanceerd in de Verenigde Staten. Geholpen door de discussie over PTFE, werd het een instant succces. Niet lang daarna ging ook Europa voor de bijl.
“Potten en pannen was een weinig sexy sector, waar precies alles al was uitgevonden. Niet dus. Niet alleen zorgen we ervoor dat we die twee chemicaliën niet gebruiken in onze productie, maar door onze technologie stoten we bij het aanbrengen van die coating ook nog eens 60 procent minder CO2 uit, dat komt grosso modo op een halve kilogram CO2 per pan. Elk jaar worden er wereldwijd 500 à 600 miljoen pannen gemaakt. Reken het verschil dus maar uit. Daarenboven werken we zoveel mogelijk met gerecycleerd materiaal. De meeste ruwe materialen die tijdens de productie gebruikt worden, hergebruiken we. Voor ons is groen werken gewoon de standaard.”
Die keuze voor groen levert ook op, niet in het minst omdat GreenPan zijn pannen verkoopt aan een vergelijkbare prijs als de minder milieuvriendelijke van de concurrenten. “Al vanaf het eerste jaar hebben we goed gescoord en gaat het in stijgende lijn. Momenteel zitten we aan een omzet van ongeveer 80 miljoen euro. We hebben een kantoor in België met een vijftiental mensen, maar zitten met kantoren Hong Kong, Praag en Sjangai. En het is onze ambitie nog sterk te groeien, daar hoort uiteraard ook extra personeel bij.”
Zelfs een productie-eenheid in België behoort tot de mogelijkheden. “Wij overwegen inderdaad om ook in West-Europa te beginnen produceren, omdat we daar toch bepaalde voordelen in zien. Momenteel zit onze productie voornamelijk in China en Korea.”
De ambitie van het jonge bedrijfje is groot. “Momenteel zijn we in zo’n 72 landen aanwezig. In elk van die landen willen we nog dieper doordringen en dichter bij de consument komen. Er zijn altijd early adaptors, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat we een brede laag van de bevolking voor ons kunnen winnen.” Van crisis is bij GreenPan geen sprake.
“Omdat we als eerste met dit product op de proppen gekomen zijn, kunnen we ons absoluut wereldleider noemen. We staan mijlenver voor op onze concurrenten. Maar we blijven ook investeren in innovatie. Bedrijven die dat niet doen, zullen volgens mij het onderspit delven. Binnenkort zal het vanzelfsprekend zijn dat dagelijkse gebruiksvoorwerpen groener zullen zijn. Stel je bijvoorbeeld een auto voor die geen CO2 uitstoot, even performant is en hetzelfde kost als de doorsnee wagen. Het is toch een no-brainer dat de consument massaal die auto zal kiezen? Ondernemingen die op zulke innovaties inzetten, worden zonder twijfel de bedrijven van de toekomst.”
(katrien.stragier@jobat.be)
12 augustus 2019Veel dagelijke gebruiksvoorwerpen zijn immers verborgen vervuilers, zo ook de anti-aanbakpan die sinds de jaren zestig furore maakt in keukens over de hele wereld. Een revolutionair product, maar helaas een met een eerder ongezond en vervuilend kantje.
“Traditionele antikleeflagen bevatten chemicaliën die niet tegen hoge temperaturen kunnen. Eens boven de 260°C komen er zelfs schadelijke toxische gassen vrij. Over een ander bestanddeel (PFOA, red.) ontstond in 2004 dan weer heel wat heisa - zeker in de VS - omdat het volgens de EPA, het Environmental Protection Agency, mogelijk kankerverwekkend is. Bovendien wordt bij de productie van traditionele anti-aanbakpannen PFOA uitgestoten en vervuilt het zo het milieu.”
In samenwerking met Thermolon, een Koreaan bedrijf, ging De Veirman op zoek naar een coating die niet alleen gezond maar ook milieuvriendelijk is. In 2007 ontstond daar het GreenPan-assortiment uit. Het gamma werd eerst gelanceerd in de Verenigde Staten. Geholpen door de discussie over PTFE, werd het een instant succces. Niet lang daarna ging ook Europa voor de bijl.
“Potten en pannen was een weinig sexy sector, waar precies alles al was uitgevonden. Niet dus. Niet alleen zorgen we ervoor dat we die twee chemicaliën niet gebruiken in onze productie, maar door onze technologie stoten we bij het aanbrengen van die coating ook nog eens 60 procent minder CO2 uit, dat komt grosso modo op een halve kilogram CO2 per pan. Elk jaar worden er wereldwijd 500 à 600 miljoen pannen gemaakt. Reken het verschil dus maar uit. Daarenboven werken we zoveel mogelijk met gerecycleerd materiaal. De meeste ruwe materialen die tijdens de productie gebruikt worden, hergebruiken we. Voor ons is groen werken gewoon de standaard.”
Die keuze voor groen levert ook op, niet in het minst omdat GreenPan zijn pannen verkoopt aan een vergelijkbare prijs als de minder milieuvriendelijke van de concurrenten. “Al vanaf het eerste jaar hebben we goed gescoord en gaat het in stijgende lijn. Momenteel zitten we aan een omzet van ongeveer 80 miljoen euro. We hebben een kantoor in België met een vijftiental mensen, maar zitten met kantoren Hong Kong, Praag en Sjangai. En het is onze ambitie nog sterk te groeien, daar hoort uiteraard ook extra personeel bij.”
Zelfs een productie-eenheid in België behoort tot de mogelijkheden. “Wij overwegen inderdaad om ook in West-Europa te beginnen produceren, omdat we daar toch bepaalde voordelen in zien. Momenteel zit onze productie voornamelijk in China en Korea.”
De ambitie van het jonge bedrijfje is groot. “Momenteel zijn we in zo’n 72 landen aanwezig. In elk van die landen willen we nog dieper doordringen en dichter bij de consument komen. Er zijn altijd early adaptors, maar uiteindelijk is het de bedoeling dat we een brede laag van de bevolking voor ons kunnen winnen.” Van crisis is bij GreenPan geen sprake.
“Omdat we als eerste met dit product op de proppen gekomen zijn, kunnen we ons absoluut wereldleider noemen. We staan mijlenver voor op onze concurrenten. Maar we blijven ook investeren in innovatie. Bedrijven die dat niet doen, zullen volgens mij het onderspit delven. Binnenkort zal het vanzelfsprekend zijn dat dagelijkse gebruiksvoorwerpen groener zullen zijn. Stel je bijvoorbeeld een auto voor die geen CO2 uitstoot, even performant is en hetzelfde kost als de doorsnee wagen. Het is toch een no-brainer dat de consument massaal die auto zal kiezen? Ondernemingen die op zulke innovaties inzetten, worden zonder twijfel de bedrijven van de toekomst.”
(katrien.stragier@jobat.be)
12 augustus 2019Met de aandacht voor de milieuproblematiek rezen de laatste jaren veel kleine bedrijfjes uit die grond die zich richten op groene consultancy.
Dat ook een KMO groen kan zijn en daardoor zijn concurrentiële positie kan verbeteren, bewijst enveloppendrukkerij De Vroede uit Nijlen. Jaarlijks rollen er meer dan een miljard enveloppen van de persen.
Ga je om frietjes in de frituur of in het bedrijfsrestaurant, dan is de kans groot dat die van bij Remo-Frit komen. Het bedrijf levert aardappelproducten in België, Nederland en Frankrijk. De schillen verkochten ze jarenlang door als veevoeder.
Hoewel het sommigen onder ons misschien zal verbazen, is Electrabel, Groep GDF SUEZ, in ons land de grootste leverancier en producent van groene stroom. Maar hoe groen is deze energieleverancier?
Mensen ontzorgen, dat is de missie van Meat&More. Dat geldt voor de klanten, maar ook voor de eigen medewerkers. Het bedrijf zet daarom sterk in op werkgeluk.
Jesse Ryckbosch (25) is een gedreven HVAC-technieker bij EQUANS, de nieuwe naam van ENGIE Solutions in België en Luxemburg. De Oost-Vlaming heeft niets dan lof over voor zijn job.
Op een dag vind je de job van je leven… Maar wat als je tijdens het sollicitatieproces begint te twijfelen aan de jobfunctie of werkgever?
Een gezonde drive, de nodige doorgroeimogelijkheden en veel extralegale voordelen bieden Charlotte en Frederick een extra stimulans om elke dag weer het beste van zichzelf te geven bij Volvo Car Gent.
Ondanks pogingen om het bestaan van typische vrouwen- en mannenberoepen te doorbreken, blijven er opmerkelijke verschillen bestaan...
Hoewel het sommigen onder ons misschien zal verbazen, is Electrabel, Groep GDF SUEZ, in ons land de grootste leverancier en producent van groene stroom. Maar hoe groen is deze energieleverancier?
Met de aandacht voor de milieuproblematiek rezen de laatste jaren veel kleine bedrijfjes uit die grond die zich richten op groene consultancy.
Ga je om frietjes in de frituur of in het bedrijfsrestaurant, dan is de kans groot dat die van bij Remo-Frit komen. Het bedrijf levert aardappelproducten in België, Nederland en Frankrijk. De schillen verkochten ze jarenlang door als veevoeder.
Dat ook een KMO groen kan zijn en daardoor zijn concurrentiële positie kan verbeteren, bewijst enveloppendrukkerij De Vroede uit Nijlen. Jaarlijks rollen er meer dan een miljard enveloppen van de persen.
Duurzame en herbruikbare energie zijn de toekomst. Maar hoeveel valt er in deze sector eigenlijk te verdienen?
Precies 10% van de werkende Belgen verdient minder dan 1.911 euro bruto per maand, terwijl evenveel minstens 4.303 euro/maand verdient.
"Ik wil graag ouderschapsverlof nemen maar mijn werkgever ziet dat niet zitten. Is hij verplicht om me het verlof toe te staan?"
Een job als piloot? Hoe geraak je zo ver dat je de stuurknuppel van een Boeing of Airbus mag hanteren? Wat moet je daarvoor kunnen? En wat kost het?
Melbourne, Dubai, Sydney, Tallinn en Londen. Dat zijn - in die volgorde - de steden die het meest geschikt zijn voor zogenaamde digitale nomaden.