Gezondheid
Vorige

1 van 715

Volgende
Volgend artikel:

Hoe verschilt een burn-on van een burn-out, en wat kan je ertegen doen?

De voor- én nadelen van (veel) koffie drinken

koffie op kantoor
‘Het bevat cafeïne, ik loop erop als was ’t benzine.’ Met deze wijze woorden uit het liedje ‘Eén kopje koffie’ slaat de Nederlandse popgroep VOF de Kunst de nagel op de kop: dit zogenoemde zwarte goud – zoals zij het zelf noemen – brengt volgens wetenschappelijk onderzoek inderdaad een oppeppend effect teweeg.

Misschien is dit ook wel dé reden waarom jij ’s ochtends gretig naar die gevulde mok grijpt. Maar is het eigenlijk wel goed voor je? Tja, da’s andere koffie … Wij schotelen je enkele nadelen voor, maar vertellen je ook waarom het drankje absoluut niet thuishoort op de zwarte lijst.

Koffie verstoort je cortisolopbouw

Cortisol regelt onder andere je slaap-waakritme. Vlak voor we ontwaken begint ons cortisolniveau te stijgen. Zo zorgt het hormoon ervoor dat we op een natuurlijke wijze wakker worden. Een uur nadat we onze ogen geopend hebben, bereikt het cortisollevel een hoogtepunt.

Een kop koffie naar binnen werken vóórdat die piek bereikt is, is geen goed idee: de cafeïne brengt je slaap-waakhormonen helemaal in de war. Is die ochtendkoffie voor jou toch echt een must? Wacht dan tot een uur of anderhalf uur na het ontwaken.

Lees ook: 5 signalen dat je teveel koffie drinkt

Koffie is een angstzaaier

Stressvolle dag met strakke deadlines voor de boeg? Sla die koffie dan maar een keertje over. Of ga voor decafé. Cafeïne kan gevoelens van angst en rusteloosheid namelijk vergroten. Maak jezelf (en je baas) dus maar geen blaasjes wijs: die vele uitstapjes naar het koffieapparaat zullen je werkprestaties écht niet ten goede komen. Of toch niet op lange termijn. De energieboost en alertheid die met een paar slokken koffie gepaard gaan, zijn doorgaans van korte duur.

Koffie geeft ons lichaam een duwtje in de rug

Toch is de term ‘het zwarte goud’ niet helemaal incorrect, want koffie brengt weldegelijk goud in de mond. Net als alle andere dranken, voorziet koffie je lichaam namelijk van vocht. En vocht is levensnoodzakelijk, want het brengt voedingsstoffen naar de darmen, transporteert afvalstoffen door het lichaam en regelt je lichaamstemperatuur. Bovendien zouden koffiedrinkers een lagere kans hebben op hart- en leverziekten. Ook beroertes en diabetes type 2 zouden minder vaak voorkomen bij coffeelovers.

Ontdek: Hét geheim om productiever te worden

Begrijp ons niet verkeerd: dit is absoluut geen pleidooi om liters per dag naar binnen te werken. Een eerste kanttekening die we bij de gezondheidsvoordelen moeten plaatsen, is het feit dat deze enkel gelden voor gefilterde koffie. De vetachtige stoffen cafestol en kahweol moeten zoveel mogelijk onttrokken worden, want ze verhogen het cholesterolgehalte in je bloed. En dat is allesbehalve gezond.

Ten tweede beschouwen we koffie hier als ‘het pure spul, dus zonder de suiker’, om de wereldhit nogmaals te citeren. Die latte macchiato met karamelsaus laat je dus beter achterwege.

Koffie zorgt voor sociale interactie

Een deugddoende babbel met je grootmoeder op zondagnamiddag, vergezeld van een kopje koffie en een stukje taart. Een snelle pauze tijdens de werkuren met een bekertje uit de automaat. Of een eerste date in een koffiebar.

Tips: 11 tips voor een goed bestede pauze

Koffie brengt vriendschappen tot stand en verenigt collega’s. Aan het apparaat kunnen de eerste stapjes richting sociale interactie gezet worden, en ook dát doet ons lichaam en ons brein deugd. Conclusie: geniet dus maar met volle teugen van je espresso of cappuccino, maar doe het wel met mate(n).

(ZINNIG) - Bron: Intermediair

4 september 2023
Anderen bekeken ook