HR business partner
We duiken dieper in op de verantwoordelijkheden, vereiste opleidingen, mogelijke carrièrepaden, essentiële vaardigheden, eventuele ...
Een payroll officer is verantwoordelijk voor het correct en tijdig verwerken van de loonadministratie van een organisatie. Hun taken omvatten onder andere het verzamelen van werknemersgegevens, het berekenen van salarissen en lonen, het beheren van belastingaftrek, sociale zekerheidsbijdragen en andere inhoudingen, het opstellen van loonstroken en het uitvoeren van betalingen aan werknemers.
Ze zorgen er tenslotte voor dat de salarisadministratie voldoet aan de wettelijke en reglementaire vereisten en dat alle werknemers correct en tijdig worden betaald.
ONTDEK: Dit zijn de meest gezochte HR-jobs
Om een payroll officer te worden, is het belangrijk om een sterke achtergrond te hebben op het gebied van loonadministratie, boekhouding en sociale wetgeving. Verschillende opleidingen in België bieden relevante kennis en vaardigheden, zoals een bacheloropleiding in HRM (Human Resources Management) met een specialisatie in payroll, een bacheloropleiding in Accountancy-Fiscaliteit, of een specifieke opleiding in loonadministratie en sociale wetgeving.
Het volgen van cursussen en certificeringen die betrekking hebben op loonadministratie kan bovendien nuttig zijn om je kennis verder uit te breiden.
Voordat je aan de slag kunt als payroll officer, is het belangrijk om ervaring op te doen in relevante functies. Veel payroll officers hebben een achtergrond in HRM, financiën of boekhouding. Ze kunnen bijvoorbeeld hebben gewerkt als HR-medewerker, administratief medewerker, boekhouder of assistent-accountant voordat ze doorgroeien naar een rol als payroll officer.
Ervaring in het werken met loonadministratie, het begrijpen van belastingregels en het toepassen van sociale wetgeving zijn waardevolle vaardigheden die kunnen worden opgedaan door eerdere werkervaring.
Het salaris van een payroll officer kan variëren afhankelijk van verschillende factoren, zoals ervaringsniveau, verantwoordelijkheden, bedrijfsgrootte en locatie. In België bedraagt het gemiddelde bruto maandloon van een payroll officer tussen 2.500 euro en 3.500 euro. Extralegale voordelen zoals maaltijdcheques, hospitalisatieverzekering en een bedrijfswagen kunnen ook deel uitmaken van het totale loonpakket.
Bepaalde specialisaties binnen de functie van payroll officer kunnen een hoger salarisniveau met zich meebrengen. Een payroll officer met expertise in internationale loonadministratie of compensatie & benefits bijvoorbeeld kan een hoger loon verdienen dan een generalistische payroll officer. Het exacte bedrag van zijn/haar salaris hangt af van de specifieke specialisatie, ervaringsniveau en de organisatie waarvoor hij/zij werkt.
VERGELIJK JE LOON: Verdien jij zoals het hoort?
We duiken dieper in op de verantwoordelijkheden, vereiste opleidingen, mogelijke carrièrepaden, essentiële vaardigheden, eventuele ...
Geen succesvolle bedrijven zonder een goede werving en selectie van de juiste werknemers. In dit artikel duiken we dieper in de ...
Van wervingsstrategieën tot talentontwikkeling en arbeidsrelaties, een HR manager is de drijvende kracht achter het creëren van ...
Uitzendconsulenten vervullen een sleutelpositie in het verbinden van werkgevers met geschikte kandidaten. Maar wat houdt hun job ...
Een (m/v) vastgoedmakelaar helpt klanten bij de aan- of verkoop, verhuur of beheer van onroerend goed, zoals woningen, ...
Een binnenhuisarchitect of interieurvormgever is een creatieve professional die verantwoordelijk is voor het ontwerpen en ...
Een financieel adviseur biedt op maat gemaakte financiële begeleiding aan zowel particulieren als bedrijven. Maar wat houdt deze ...
Een klusjesman is een veelzijdige vakman of -vrouw die verantwoordelijk is voor een breed scala aan onderhouds- en ...