Sollicitatiegesprek
Vorige

1 van 275

Volgende
Volgend artikel:

Met deze vragen kan jij je jobinterview verknallen

8 zaken waarop rekruteerders maar best kunnen letten

Wie voor het eerst solliciteert, doet dat niet altijd volgens de regels van de kunst. Maar ook werkgevers maken fouten bij sollicitatiegesprekken.
#

Goede kandidaten die afhaken: rekruteerders maken het niet graag mee. Toch ligt de fout soms bij henzelf. Studente toegepaste psychologie Lies Coquet (UGent) onderzoekt in haar bachelorproef waar het zoal misloopt. Ze bevroeg daarvoor zowel bedrijven als sollicitanten. Werkgeversorganisatie Voka West-Vlaanderen en hr-dienstverlener Auxilios maken werkgevers attent op enkele aandachtspunten.

1) Bestraf enthousiasme niet

Spontaan binnenspringen bij een bedrijf wordt niet altijd in dank aanvaard. Sollicitanten die van dergelijk enthousiasme blijk geven, worden vaak met een flauw excuus - ‘nu geen tijd, je moet een afspraak maken’ - weggestuurd. Zorg voor gepaste opvang.

2) Let op met sociale media

Sollicitanten en werkgevers besnuffelen mekaar steeds vaker via sociale media. Facebook, YouTube en dergelijke kunnen een goede referentie zijn, op voorwaarde dat wat online verschijnt ook overeenstemt met de indrukken die een kandidaat krijgt tijdens de sollicitatieprocedure. Zeker jongeren blijken bevestiging te zoeken van wat ze via sociale media zien en horen.

3) Wees eerlijk

Om (schaarse) kandidaten te lokken, durven werkgevers een functie wel eens ‘extra’ mooi voor te stellen. Dat is gevaarlijk. Kandidaten zeggen immers af te haken zodra het beeld dat een werkgever van zichzelf of van een job ophangt een luchtbel blijkt te zijn. Vooral sollicitanten voor knelpuntjobs zijn zeer kritisch. Lokkers als ‘doorgroeimogelijkheden’ of ‘dynamische werkomgeving’ moeten hard kunnen gemaakt worden.

4) Stel bedrijf en collega’s voor

Werksfeer en bedrijfscultuur zijn voor sollicitanten minstens zo belangrijk als loon en jobinhoud. Laat kandidaten vanaf de tweede ronde spreken met een potentiële collega of zorg voor een rondleiding in het bedrijf. Twee derde van de bevraagde sollicitanten vraagt daar om. Maak niet de fout om de rondleiding snel af te haspelen of ze als een ‘test’ te gebruiken: volgt de kandidaat nog, stelt hij vragen?

5) Wees flexibel

Werkgevers die een goede balans tussen werk en privé kunnen bieden, hebben een troef in handen. De bevraagde kandidaten merken echter op dat veel werkgevers er een nogal starre houding op nahouden. Op vragen naar thuiswerk of glijdende uren tijdens het sollicitatiegesprek volgt (te) vaak een ontwijkend antwoord.

6) Stel niet onnodig uit

Sollicitanten verwachten dat werkgevers snel reageren. Voor werkgevers is dat niet altijd evident. Nochtans zitten kandidaten niet meteen op een concreet antwoord te wachten. Een bericht dat hun sollicitatie behandeld wordt, volstaat om een goede indruk te maken. En rekruteerders die wachten tot de sollicitant zelf belt ‘om zijn motivatie te bewijzen’? Die bestaan nog, zo blijkt. Helaas voor hen werkt het zo niet meer.

7) Drijf de druk niet op

Ietwat tegenstrijdig met het vorige punt: zelf willen sollicitanten voldoende bedenktijd. Die kan oplopen tot enkele weken. Tijd die kandidaten uiteraard gebruiken om andere contractvoorstellen in de weegschaal te gooien. Druk op de ketel zetten, zal zelden het gewenste resultaat opleveren.

8) Verander niet half

In tijden van schaarste plooien rekruteerders zich al makkelijker naar de wensen van sollicitanten. Maar schaarste mag niet de enige reden voor verandering zijn. Een organisatie die verandert, moet dat fundamenteel doen. Kandidaten die terechtkomen op een werkvloer die alles tegenspreekt wat ze voorgespiegeld kregen, zullen moeilijk hun draai vinden.

(wv) 

14 januari 2013
Anderen bekeken ook