Studentenjob
Vorige

1 van 74

Volgende
Volgend artikel:

Blijft een jobstudent ten laste van zijn ouders?

5 tips om het beste uit een jobstudent te halen

Wordt er deze zomer bij jou op het werk beroep gedaan op tijdelijk personeel ter vervanging van vaste werknemers tijdens de vakantieperiode? Of worden de rustige maanden benut om achterstallige administratie weg te werken, of projecten af te ronden die zijn blijven liggen? De zomerperiode biedt hier een uitstekende gelegenheid voor. Maar het seizoen kent ook valkuilen! De personele bezetting is wisselend en ook leidinggevenden zijn niet altijd aanwezig.
#

Dit kan nadelige gevolgen hebben voor de effectiviteit van je tijdelijke werknemers, aldus Lieselot De Smedt, consulente bij Walters People Gent. “Juist omdat een jobstudent maar een paar weken bij een organisatie over de vloer komt, is het des te belangrijker dat hij of zij zich snel op zijn gemak voelt én snel productief is.”

Lieselot geeft daarom 5 tips om het beste uit tijdelijk personeel te halen.

1. Bereid de eerste dag goed voor

Zeker als iemand maar kort in dienst is, is het belangrijk dat hij/zij zo snel mogelijk aan de slag kan. Dat betekent om te beginnen dat alle middelen aanwezig moeten zijn die de tijdelijke werknemer nodig heeft voor zijn/haar werk. Ligt er bijvoorbeeld een toegangspas klaar? Kan er ingelogd worden op de computer? Enzovoort.

De Smedt: “Zorg ook dat er een taakomschrijving is en dat de uitzendkracht duidelijke doelstellingen krijgt. Verzeker je ervan dat er iemand paraat staat om de jobstudent in te werken, of dit nu een manager is of de persoon die hij of zij tijdelijk gaat vervangen.”

2. Bewaak de voortgang

“Werkgevers denken soms dat voor een tijdelijke werknemer voortgangsgesprekken overbodig zijn”, aldus Lieselot. “Maar op de eerste dag de taken uitleggen en het daarbij laten is niet voldoende. Door wekelijks te monitoren hoe het gaat en waar iemand staat met zijn projecten zorgt u ervoor dat uw jobstudent effectief te werk gaat en steeds weet wat er van hem verwacht wordt.”

3. Betrek de jobstudent bij de organisatie

Zorg ervoor dat alle collega’s voorgesteld worden en let erop dat de werknemer zich welkom voelt en weet bij wie hij met vragen terecht kan. “Het klinkt zo voor de hand liggend, maar nodig je tijdelijke collega uit om mee te gaan lunchen. Zo’n simpel gebaar maakt een wereld van verschil voor een jobstudent.”

4. Motiveer hem/haar

Tijdelijke opdrachten zijn niet altijd van het meest uitdagende soort. Het wegwerken van een stapel achterstallige administratie kan bijvoorbeeld best eentonig zijn. Toch zijn er manieren om ervoor te zorgen dat ook dat soort werk voldoening biedt.

De Smedt: “Het kan helpen om een opdracht in onderdelen op te breken zodat er telkens een stuk van de klus afgewerkt is. Dat geeft voldoening waardoor u de volgende fase met hernieuwde energie in gaat. Daarnaast helpt het om de taken in een breder perspectief te plaatsen. Als de medewerker inziet hoe hij/zij bijdraagt aan het welzijn van de organisatie geeft dat een extra drijfveer om goed werk af te leveren.”

5. Laat een goede indruk achter

Wees ervan bewust dat elke collega een visitekaartje voor uw bedrijf is, ook als de zomerperiode weer voorbij is. “90% van de sollicitanten deelt een slechte ervaring bij een bedrijf met zijn vrienden. Zorg dus dat je alle aandacht hebt voor tijdelijke collega’s en sluit de opdracht ook netjes af zodat hij/zij het bedrijf met een goed gevoel weer verlaat.”

(ss) - Bron: Walters People 

1 augustus 2016
Anderen bekeken ook