Persoonlijke ontwikkeling
Vorige

1 van 878

Volgende

5 tips om een overtuigend verhaal te vertellen

Vrouw vertelt een verhaal
Luisteren je kinderen altijd vol bewondering naar je zelfverzonnen verhaaltjes? Dan ben je al op de goede weg. Je wilt natuurlijk dat de mensen je echt horen. Storytelling is een gave, maar als je dat talent niet hebt, kun je met enkele kleine tips en tricks alsnog een meesterverteller worden. En dat heb je nodig als je overtuigingskracht wilt hebben…

Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid zelf, maar vandaag belangrijker dan ooit. Volgens José Sanders, Nederlandse hoogleraar narratieve communicatie aan de Radboud Universiteit, is het perfect om mensen te informeren. Terwijl je huisarts je vroeger kort en bondig vertelde wat een hartritmestoornis precies is, vind je nu in de wachtzaal meestal folders met échte verhalen van échte mensen.

Dat is helemaal niet zo vreemd, omdat een verhaal makkelijker te begrijpen is dan een brok droge informatie. En geef toe: je leest zelf toch ook liever het verhaal van iemand waarin je jezelf herkent? Maar een verhaal moet natuurlijk wel goed genoeg zijn om de aandacht te trekken. Zeker als je wilt dat het de verkoop van producten of diensten opdrijft. Maar wat is een sterk verhaal?

Hieronder 5 belangrijke elementen van een overtuigend verhaal...

1. De geloofwaardigheid

Mensen hebben het al snel door als je zomaar wat praatjes verkoopt. Het is dan ook heel belangrijk dat je geloofwaardig overkomt. Wat houdt dat in? Dat het moet passen bij wie je bent en waar je voor staat.

2. Een tikkeltje persoonlijkheid

Loop je een Amerikaan tegen het lijf, dan is het eerste wat die aan je vraagt: What’s your story? Het is belangrijk om je eigen verhaal te vertellen. Wie ben je, waar ben je opgegroeid, wat vind je belangrijk in het leven en waarom doe je eigenlijk wat je doet? Mensen zullen pas met je in zee willen gaan, als ze het gevoel hebben dat ze je kennen en kunnen vertrouwen.

Extra: Hoe laat jij je cv een verhaal vertellen?

3. Een luisterend oor

Storytelling is de kunst om je eigen verhaal te verweven met dat van anderen. Denk daarbij aan wat klanten, collega’s of zelfs je baas je verteld hebben, of wat jullie samen al beleefd hebben. Maar dan moet je hun verhaal natuurlijk wel kennen. De eerste stap in storytelling is luisteren. Vertel een verhaal en wacht op een tegenreactie. Is het niet wat je gehoopt had? Het is makkelijk om alsnog je eigen verhaal te vertellen, maar dat is een beetje egoïstisch en kan averechts werken. Dat doe je dus best niet.

4. De grote plottwist

Wie houdt er niet van een onverwachte wending? Een vrouw die op het punt staat van een klif te donderen maar nog net gegrepen wordt door haar grote liefde. Een auto die in volle vaart op je komt afgereden maar nog net op tijd weet te stoppen. Heerlijk! Zorg dus voor een plottwist die een emotie naar boven haalt. Zo maak je iets los bij de luisteraar. Dat zal hij of zij niet snel vergeten.

5. De oerstructuur

Bijna elk verhaal zit hetzelfde in elkaar: het hoofdpersonage krijgt het moeilijk, botst op hindernissen, zoekt een oplossing, bereikt zijn doel, wordt wijzer en inspireert anderen. Simpel! Als je dat als blauwdruk gebruikt voor je eigen verhaal, kan het haast niet fout gaan.

Lees ook: Geen presentatie meer zonder CAST (+ VIDEO)

(dt/em) - Bron: AD

29 januari 2021
Aanbevolen jobs

5 tips om een overtuigend verhaal te vertellen

Vrouw vertelt een verhaal
Luisteren je kinderen altijd vol bewondering naar je zelfverzonnen verhaaltjes? Dan ben je al op de goede weg. Je wilt natuurlijk dat de mensen je echt horen. Storytelling is een gave, maar als je dat talent niet hebt, kun je met enkele kleine tips en tricks alsnog een meesterverteller worden. En dat heb je nodig als je overtuigingskracht wilt hebben…

Het vertellen van verhalen is al zo oud als de mensheid zelf, maar vandaag belangrijker dan ooit. Volgens José Sanders, Nederlandse hoogleraar narratieve communicatie aan de Radboud Universiteit, is het perfect om mensen te informeren. Terwijl je huisarts je vroeger kort en bondig vertelde wat een hartritmestoornis precies is, vind je nu in de wachtzaal meestal folders met échte verhalen van échte mensen.

Dat is helemaal niet zo vreemd, omdat een verhaal makkelijker te begrijpen is dan een brok droge informatie. En geef toe: je leest zelf toch ook liever het verhaal van iemand waarin je jezelf herkent? Maar een verhaal moet natuurlijk wel goed genoeg zijn om de aandacht te trekken. Zeker als je wilt dat het de verkoop van producten of diensten opdrijft. Maar wat is een sterk verhaal?

Hieronder 5 belangrijke elementen van een overtuigend verhaal...

1. De geloofwaardigheid

Mensen hebben het al snel door als je zomaar wat praatjes verkoopt. Het is dan ook heel belangrijk dat je geloofwaardig overkomt. Wat houdt dat in? Dat het moet passen bij wie je bent en waar je voor staat.

2. Een tikkeltje persoonlijkheid

Loop je een Amerikaan tegen het lijf, dan is het eerste wat die aan je vraagt: What’s your story? Het is belangrijk om je eigen verhaal te vertellen. Wie ben je, waar ben je opgegroeid, wat vind je belangrijk in het leven en waarom doe je eigenlijk wat je doet? Mensen zullen pas met je in zee willen gaan, als ze het gevoel hebben dat ze je kennen en kunnen vertrouwen.

Extra: Hoe laat jij je cv een verhaal vertellen?

3. Een luisterend oor

Storytelling is de kunst om je eigen verhaal te verweven met dat van anderen. Denk daarbij aan wat klanten, collega’s of zelfs je baas je verteld hebben, of wat jullie samen al beleefd hebben. Maar dan moet je hun verhaal natuurlijk wel kennen. De eerste stap in storytelling is luisteren. Vertel een verhaal en wacht op een tegenreactie. Is het niet wat je gehoopt had? Het is makkelijk om alsnog je eigen verhaal te vertellen, maar dat is een beetje egoïstisch en kan averechts werken. Dat doe je dus best niet.

4. De grote plottwist

Wie houdt er niet van een onverwachte wending? Een vrouw die op het punt staat van een klif te donderen maar nog net gegrepen wordt door haar grote liefde. Een auto die in volle vaart op je komt afgereden maar nog net op tijd weet te stoppen. Heerlijk! Zorg dus voor een plottwist die een emotie naar boven haalt. Zo maak je iets los bij de luisteraar. Dat zal hij of zij niet snel vergeten.

5. De oerstructuur

Bijna elk verhaal zit hetzelfde in elkaar: het hoofdpersonage krijgt het moeilijk, botst op hindernissen, zoekt een oplossing, bereikt zijn doel, wordt wijzer en inspireert anderen. Simpel! Als je dat als blauwdruk gebruikt voor je eigen verhaal, kan het haast niet fout gaan.

Lees ook: Geen presentatie meer zonder CAST (+ VIDEO)

(dt/em) - Bron: AD

29 januari 2021
Aanbevolen jobs

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook

Ontvang de nieuwste tips over werk en carrière

Meer dan 440.000 Jobat gebruikers zijn wekelijks op de hoogte

Anderen bekeken ook